• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Och det här är innan alla satsningar på LKAB, Serverhallar, elbilar, el lastbilar osv. och innan man har slaktat fler kärnkraftverk.

Idag gick Centen ut och raljerade med att öka sin gröna omstart från 140 till 200 TWh dvs i runda tal 7,5 MW...
Jag håller med mycket av det du skriver men i själva siffrorna måste det ha blivit något fel här och där. Borde inte 7,5 MW vara 7,5 GW? Finns fler sådana ställen längre ner i texten där jag inte får ihop det med tiopotenserna. Ändra dem så går det nog ihop.

Sedan tycker jag det är bra att det kommer initiativ från politiskt håll, åtminstone som diskussionsinlägg. Det här från Centern är nog mer än så (och det handlar inte bara om vindkraft). Men alla dessa åtgärder borde diskuterats för 10-15 år sedan. Redan då visste man vart vi var på väg ifråga om koldioxiden, ja långt tidigare också. Nu kommer allt som en ketchupeffekt och eftersom få andra alternativ anbefalls ska plötsligt vindkraften lösa hela ökningen av energibehovet. Mycket mer än vad man trodde bara för något år sedan.

Jag håller med mycket av det du skriver men i själva siffrorna måste det ha blivit något fel här och där. Borde inte 7,5 MW vara 7,5 GW? Finns fler sådana ställen längre ner i texten där jag inte får ihop det med tiopotenserna. Ändra dem så går det nog ihop.

Jag var lite snabb och GW eller MW... viss skillnad.
Men jag kör över verklig el effekt, inte installerad effekt, den uppnås ju aldrig i alla fall, då måste det mer eller mindre blåsa full storm vintertid överallt i hela Sverige samtidigt som det är kallt som nu - och de har nog aldrig hänt under de senaste 100 åren.

Verkligt är kapacitetstaket i runda slängar just nu ca 25 000 MW ( jag håller mig till den enhet MW som finns på https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/ och blandar inte in "per timme" som enhet.
Ska kapacitetsökningen vara 200/140*100 blir det ca 30%. och ökar man 25 000 MW med 30 % så landar man runt 7500 MW utnyttjad effekt +/- nån enstaka MW hit och dit, översatt till vindkraft så får man öka på med 5 ggr eftersom det inte blåser överallt samtidigt. 5 ggr gäller dessvärre inte om det ligger ett högtryck över Sverige vintertid så blåser det knappt alls som i Måndags.

Totalt installerad vindkraft är ca 10000 MW och i måndags levererade dessa vindkraftverk som sämst 502 MW dvs 10000/500=> av 20 st producerade bara 1st, 19 var statyer och det gav då bara 2,7% av totalen.

JMen alla dessa åtgärder borde diskuterats för 10-15 år sedan. Redan då visste man vart vi var på väg ifråga om koldioxiden, ja långt tidigare också.

Vi har redan för länge sedan vänt trenden här i Sverige sedan vi slutade elda villaolja, det är stora delar av resten av världen som inte skött sig och i första hand borde stå där med Klimatskammen...inte vi.

Men det är klart...Klimat är big business och beskattningsbar i hög grad har därför många påhejare.
Men det är ju egentligen mer en ekonomifråga i vårt land än en klimatfråga hur man kan få in mera skattepengar.

Jag skulle vilja ha det här diagrammet som bakgrund nästa gång Annie Lööf står och mässar på presskonferens och försöker övertrumfa MP i Klimat-PK-Racet i sina försök att sno unga väljare...om inte annat skull någon reporter kunna sticka det under näsan på henne och ställa några kontrollfrågor, men det lär vi nog inte få se för när det gäller klimat är det som med forntida religion, ställ inga jobbiga frågor utan sitt stilla i båten och flyt med strömmen om du inte vill bli spetälskförklarad eller bränd på bål.

Nu duger det tydligen inte ens med nollutsläpp, vi ska ha minusutsläpp, uppenbarligen för att andra länder ska slippa betala sina notor i klimatcirkusen.

1111.PNG

Koldioxid - historisk utveckling - Ekonomifakta

Senast ändrad:
En annan som har vart med under den större delen av resan med olja, kärnkraft, vedeldning, kol, m. m. så har jag uppfattat det som att ingen ville ta tag i energifrågan ordentligt. Nu när dom väl har börjat ta tag i den så förespråkar bara vindkraft o solenergi. Undra om dom någonsin har tänkt på att det kan bli en köldknäpp som varar en längre period än en dag el. 2, för det verkar inte så.
Var det någon som såg rapport igår fredags kväll? Holmen pappersbruk stängde ner ungefär halva produktionen för att elpriset gjorde att det inte var lönsamt att köra på full produktion.

Vi har redan för länge sedan vänt trenden här i Sverige sedan vi slutade elda villaolja, det är stora delar av resten av världen som inte skött sig och i första hand borde stå där med Klimatskammen...inte vi.
(...)
Jag håller med om att vi ligger jämförelsevis bra till i Sverige vad gäller koldioxidutsläpp men vi kan ju inte vänta på att de länder som ligger sämre till ska komma ifatt förrän vi börjar göra något. Utmaningen att bli koldioxidneutralt står kvar och det är en global utmaning där alla länder måste sträva åt samma håll. Sedan tycker även jag att det borde komma fler åsikter till tals om hur man bör gå tillväga. Exempelvis borde de långsiktiga konsekvenserna av en storskalig satsning på vindkraft utredas mer och jämföras med alternativen. Även om jag inte är så förtjust i kärnkraft ens i vårt land så tycker jag att den avvecklas för fort - risken är nu att vi målar in oss i ett hörn. Även frågan "hur mycket el är det rimligt att ett samhälle förbrukar?" måste ställas.

Nu duger det tydligen inte ens med nollutsläpp, vi ska ha minusutsläpp, uppenbarligen för att andra länder ska slippa betala sina notor i klimatcirkusen.
Att detta skulle vara anledningen tror jag inte ett ögonblick på.

Att detta skulle vara anledningen tror jag inte ett ögonblick på.

Det var Annie Lööf som sade att hon vill att vi ska dit.

Då vi sedan länge har vänt kurvan och stadigt sänker nivån och ligger bra till Globalt så skull jag bra gärna vilja höra orsaken varför vi ska kämpa oss ner under nollstrecket medans en stor del av övriga Världen inte ens har brytt sig om att vända den uppåtgående nivån.

Om det inte är för att kompensera för andra, vad är det då ?
Vi har ju samtidigt en ökning av skogsareal som har bundit tillräckligt mycket koldioxid för att kompensera.

Vi har ju samtidigt en ökning av skogsareal som har bundit tillräckligt mycket koldioxid för att kompensera.
Detta beror verkligen på när man börjar räkna. Om du läste min kritik av den där skogsrapporten så påpekade jag att ökningen av skogsarealen tillkom efter att man under lång tid förbrukat en massa skog utan ordentlig återplantering. Så den där ökningen innebar att man kom upp i tidigare nivåer, de som fanns före den moderna industrialiseringen. Koldioxidskulden ifråga om skogen går således långt tillbaka i historien. De stora skogsbolagen är skickliga på att hävda allt som talar för dem - vare sig det är sant eller inte - men dåliga på att erkänna det som talar emot. Det skogsbolagen framför allt vill är att omsätta så stora volymer skog per år som det är möjligt, och att öka den. Detta är dåligt för klimatarbetet och rent uselt för den biologiska mångfalden. Men det tillhör en annan tråd.

Detta beror verkligen på när man börjar räkna. Om du läste min kritik av den där skogsrapporten så påpekade jag att ökningen av skogsarealen tillkom efter att man under lång tid förbrukat en massa skog utan ordentlig återplantering. Så den där ökningen innebar att man kom upp i tidigare nivåer, de som fanns före den moderna industrialiseringen.

Jo, det är klart det beror på när man börjar räkna.

När vi ställde om från rörligt jägarfolk till bli bofasta så började vi ju omvandla skogsmark till åker, så det var väl någonstans där man i så fall ska börja om vi ska vara petnoga.
Men å andra sidan så har vi om man tittar tillräcklig långt tillbaka stora Ljunghedar som täckte stora arealer i Sverige i stället för skog eller ett några kilometer tjockt istäcke, så det är inte så enkelt att räkna på sånt här.

Men det som är positivt är väl att mängden trä ökar, motsatsen skulle ju förmodligen inte vara bättre ur koldioxsidsynpunkt.

Sen att det finns förbättringspotential i hur dom stora skogsbolagen agerar är väl ett understatement.

Senast ändrad:
Jag håller med om att vi ligger jämförelsevis bra till i Sverige vad gäller koldioxidutsläpp men vi kan ju inte vänta på att de länder som ligger sämre till ska komma ifatt förrän vi börjar göra något.

Nu undrar jag hur du tänker ?

Vi ligger ju bevisligen i täten så "vi har ju inte väntat på dom som ligger sämre till" det minsta, snarare sprungit så långt före så vi nu ser att vår födkrok industrin börjar få problem på grund av bla elbrist.
Ska vi springa ännu längre före och på så vis göra Svensk export för dyr för andra att köpa eller göra så vi måste börja släcka ner städer och industrier när det är minusgrader för att vindkraft inte fungerar när den behövs som bäst ?

Att gå i takt är en i det Militära väl beprövad metod att få alla att komma i mål på ett vettigt sätt, om dom som ligger i första led inte blir upphunna så måste dom invänta Sjättekolonnarna.
Så det är väl dom som ligger bakom oss som måste öka takten och inte vi.
Just nu framstår klimatpolitiken mer som ett Flowerpowerparty än en organiserad manöver.

Senast ändrad:
Nu undrar jag hur du tänker ?

Vi ligger ju bevisligen i täten så "vi har ju inte väntat på dom som ligger sämre till" det minsta, snarare sprungit så långt före så vi nu ser att vår födkrok industrin börjar få problem på grund av bla elbrist.
Ska vi springa ännu längre före och på så vis göra Svensk export för dyr för andra att köpa eller göra så vi måste börja släcka ner städer och industrier när det är minusgrader för att vindkraft inte fungerar när den behövs som bäst ?
Hur jag tänker - jag missförstod dig kanske, trodde du menade att vi inte behöver göra så mycket än. Så klart är det inte bra att få elbrist vissa dagar och att det inte går att få fram el med kort varsel i södra Sverige. Att behovet/efterfrågan då regleras med prisökningar vid elbrist är verkligen inte tillfredsställande. Vad gäller den del av industrin som ligger i framkant vad gäller nya elektrifierade processer och vätgasteknik så tror jag det betalar sig i längden (om bara elen räcker till för detta, nu är vi där igen). Men jag håller med om att det är mycket som ger intryck av oordning och akuta utryckningar. Exempelvis kommer kraftnätets kapacitet antagligen uppgraderas "snabbt" men det är väl inget bestämt om vem som ska göra det - bara förslag.

Man har varit tvungna att sänka skatt på arbete motvilligt för att någon ska ha kvar jobb i konkurrensutsatta branscher trots detta har tex Astra varit tvungna att flytta för att det varit svårt att få kvalificerad personal som vill betala våra skatter och vi får vänta på vaccin och många fler dör än av miljö utsläpp och tänker ta in detta tapp i energiskatter på bilar och hus och övriga skatter på allt från telefoner till tvättmaskiner som ej innehåller tex kylmedium men lite elektronik styrning för att ej ska dra mkt vatten som även det börjar bli hårt beskattat.
Det är ju bara innersta stadskärnor vid inversion som har allvarliga miljö problem men detta är snart löst med politiska styrmedel som trängselskatter(el avg som det kallas)indragna parkerings platser och skyhöga avg på de som är kvar samt Bonus Malous vägskatter så att normal inkomst tagare snart ej har bil.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg