.Vi tyck överens om problemet, men inte lösningen.
Jag tror på iden med återinförandet av tullar mellan länder för att gynna lokal produktion, kanske framförallt på mat.
.Vi tyck överens om problemet, men inte lösningen.
Bra och relevant fråga.
Flygningarna har ju bara varit en bråkdel av det "normala" sedan vår-vintern, om det nu stämmer att man inte ser någon skillnad i mätningarna så kan man ju undra hur stor nytta en "flygskatt" gör för klimatet i verkligheten.
.
Jag tror på iden med återinförandet av tullar mellan länder för att gynna lokal produktion, kanske framförallt på mat.
whynot@
Vi har ju även hur miljötänk och arbetsförhållanden sköts i dessa länder att ta i beaktande, så visst kan tullar göra nytta i andra skäl än just båtfrakter när det gäller miljöfrågor.
Då vi har en av väldens hårdaste djurhållningskrav och bland dom lägre utsläppen i västvärlden så är det bara dumt att vi importerar från "shit-hole-countries" sådant vi skulle kunna göra bättre här ur miljösynpunkt.
Men,men...lägre kav betyder oftast möjlighet att erbjuda lägre pris, och i slutändan är det ofta plånboken som styr.
Därför behöver inte Sverige göra att prisskillnaden blir ännu större via miljöavgifter, skatter och pålagor, det ger förmodligen motsatt effekt för miljö på vissa områden.
Skogsstjärnan om det ändå vore så väl EU har bestämt att vindkraften skall byggas ut och det med 5x. Så farväl tysta land.
Men i den senaste större studie som gjordes så sent som i februari i år är ju 73 procent av de tillfrågade positiva till en större satsning och utbyggnad av vindkraften. Endast 20 procent är negativa till den. Jag bor ju själv på landet och märker inte av något större generellt motstånd mot vindkraft, mer än det gamla vanliga ”inte på min bakgård”. Men om vi hade gått efter den principen att alla som inte vill ha nåt otyg i närheten av sitt hem hade fått bestämma, så hade vi ju inte haft några vägar, järnvägar, kraftledningar, flygplatser, stora industrier eller liknande över huvud taget. Det kanske verkar romantiskt i dina ögon, men i princip är det ju likhetstecken med att vara tillbaka på 1700-talet.Det stämmer, proteströrelsen växer i hela landet trots att det inte syns i media. Det är ute i byarna och landsbygden först och främst just nu, hos dessa som berörs, som det sker men även miljömedvetna människor som värnar om naturen som bor i städerna inser mer och mer att vi kan inte göra oss skyldig till miljöförstöring i namn av klimatsmarta åtgärder. Den okritiska synen på vindindustrin har hittills fått råda men nu sker äntligen en tillnyktring.