Vindjacka och löparställ - samma sak?

Det pratas mycket om vindjackor, men jag förstår inte riktigt definitionen.

Jag har ett löparställ från Dobsom, R90 heter det, en rätt vanlig modell verkar det som. Dobsom uppger på sin hemsidan, http://www.dobsom.se/Sidor/A_R90.html#, att tyget ska vara vindtätt, men jag tycker det känns rätt vindgenomsläppligt när man blåser genom det eller när man har det på sig ute när det blåser en del. Kommer en "riktig" vindjacka att kännas likadant, eller kan jag spara en slant och använda mitt gamla löparställ?

Använd ditt löparställ du, det är det många som gör.
Ser kanske inte så "vildmarksmässigt" ut men dom brukar vara vindtäta, andas bra och vara snabbtorkande.

Jag använder bland annat ett Dobsom R90-ställ som vindbrytande skikt året runt när jag motionerar. Håller med om att R90-stället släpper igenom en lite vind, men detta stör inte speciellt mycket då man rör sig.
Andra löparställ som tex Newline har enligt mig ungefär samma vindbrytande egenskaper som Dobsom R90.
Jag tycker nog att dylika plagg ska ha en liten genomsläpplighet, eftersom de är tänkta att användas när man är aktiv.
Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att använda något heltätt plagg när jag tex cyklar eller vandrar i fjällen.
Om man ändå önskar öka "vindtätheten" kan man väl möjligen försöka med impregnering. Alternativt använda skalplagg.

Kör med löparjackan du, dom brukar vara lagom täta i dom flesta väder (utom storm och regn). Regnjacka har du ju med dig iallfall, om du skulle behöva något helt vindtätt.

Det finns massa olika vind/löparjackor, alla är olika täta. Jag har 2 löparjackor av tunn nylon, den ena (Newline) är lite för genomsläpplig för att vara optimal, den andra (Montane) är precis lagom. Testa med din Dobsom och se om den är lagom, annars är risken stor att du köper nytt i onödan.

Kör med löparjackan

Det finns helt vindtäta jackor (ex windstopper membran och liknande) men de blir för täta. Nästan som att ha en vattentät jacka. Kör med R90 den är alldeles lagom tät utan att bli en plastpåse. Blir det riktigt ruskväder och storm kan du använda regnjackan som vindplagg om det blåser igenom R90.

Det var ju entydiga svar. Tackar för det. Får se hur det känns i måndag, men som sagt, regnjackan är ju alltid ett alternativ.

Men det som kallas för vindjackor i friluftsbutiker, är det samma som den jacka jag har köpt i en vanlig sportaffär?

Vindblus

talas det ibland om, det är ett tunnt, lätt bussarong eller jackliknande plagg. Säljs i golfshoppar, bergsklättrarbodar och på nätet. Sys bl a i spinnackertyg. Den som en gång skaffat en brukar bli fast.
Cykelaffärer brukar ha vindjackor med täta fram och ärmpaneler samt luftande ryggstycke, tämligen funkis när man bär ryggsäck. Ärmarna brukar vara långa och ryggen gå långt ner....

Det pratas mycket om vindjackor, men jag förstår inte riktigt definitionen.

Jag har ett löparställ från Dobsom, R90 heter det, en rätt vanlig modell verkar det som. Dobsom uppger på sin hemsidan, http://www.dobsom.se/Sidor/A_R90.html#, att tyget ska vara vindtätt, men jag tycker det känns rätt vindgenomsläppligt när man blåser genom det eller när man har det på sig ute när det blåser en del. Kommer en "riktig" vindjacka att kännas likadant, eller kan jag spara en slant och använda mitt gamla löparställ?

På min senaste vandring i Skottland hade jag närmast kroppen sockor, löparshorts, ulltröja och en långärmad skjorta. Svala dagar (de flesta) utanpå detta en vindoverall av märket Nike -
minns ej totala vikten, men brallorna väger ungefär 250 gram. (i varmare trakter har jag överdragsbyxor av märket Newline, < 150 gram).

I regn därtill ett regnställ som vägde sådär 550 gram. Detta höll mig varm och torr under dagar
med stark blåst och regn och temperaturer nedåt 4 grader.

Tyvärr blev vindoverallen kondensfuktig utanpå om jag tvingades ha regnkläderna på längre stunder (man ska inte ha regnbyxor direkt mot huden), men den torkade hyfsat på lägret, speciellt under matlagningen.

Det blev ingen ny jacka utan jag tog det där löparstället. Funkade kanon, tråkigt med inte hellång dragkedja bara. Var skönt att kunna dra åt ordentligt i halsen. Trots dåligt väder under fjällvandringen använde jag aldrig halsduken av den anledningen. Blir kanske att sy en egen jacka till nästa tur, får se om tid och ork finns.

Vind..

Jag har själv vandrat med både R90 jacka och nu senast i en vindtät jacka(till 99%), Tierras Sirocco!
Och det var en Stor skillnad tyckte jag... till vindjackans fördel.

Den är betydligt mer vindtålig än R90, utan att för den delen ens komma i närheten att vara lika tät som en regnjacka-oavsett super-duper membran! Den har en bra huva och är mer anpassade efter situationen!

Vintertid när tempen ligger ner mot -10 så använder jag oxå vindjacka för löpning, dock av ett annnat märke(men samma funktion).

Annars tycker jag att R90 är ett superbra löparställ och hållbart...

//A

Senast ändrad:
Det blev ingen ny jacka utan jag tog det där löparstället. Funkade kanon, tråkigt med inte hellång dragkedja bara. /.../
Jag funderade på ett R90-ställ som ju är klassikern, men tog XR-varianten istället, just därför att den hade hellång dragkedja. Jag tror de båda ställen är ganska likvärdiga annars. Jag kan rekommendera stället helt klart, det märks att det är en utprovad produkt, inget som kommit till vid en designers skrivbord.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg