Vind skydd

Naturguid (Claes Bergstrand)

Gäst
Jag har länge velat sy mitt eget vind skydd.
Men jag r inte så påhittig när det gäller
att hitta på mönster och mattrial
(som är lätt att bära).
Så jag undrar om det någon som kan
ge mig lite tipps?

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Flexibel konstruktion

Hej!
Har oxå spånat lite på iden. Moskoselkåtan säljer tältvävar, så även Pointnorth (postorder från England).
Jag hade tänkt mig lättviktsväv (ripstop) med hålband i kanterna och några fästpunkter en halvmeter in i bakkant av hålband. Alla sömmar förstärkta och tätade. Overlock där tyget sys ihop.
Fördelen med ett vindskydd skall ju vara flexibilitet. Det skall gå att sätta upp på många olika sätt beroende på var man är.

Maila om det är något mer.

Lycka till
Anders Villumsen

kall_ocain (kall)

Gäst
vindskydd

presenning skulle jag använda inga problem att få tag i eller hur

Oppskrift på web

Du kan kanskje bruke oppskriften som er laget av Jørn Lind Nielsen.
Han har mønster og materialforslag til en enkel bivy-sack. Sjekk ut på:
http://www.danskbjergklub.dk/toolbox/bivi/bivi.htm

Thomas

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Prassligt

Förvisso.
Jag använder pressenning för tiden, men fördelen med rip-stop nylon eller liknande är att det blir mindre prassligt och pressenningen är svårhanterligt i kyla.

Anders Villumsen

Ultralätt vindskydd

Vill du ha ett ultralätt vindskydd så finns det många idéer att hämta från USA där många går över från tält till vindskydd (tarp) för att spara vikt på långturer. Du kan ordna ett vindskydd på drygt ett halvkilo!!! Jag har inte gjort något själv ännu men ta en titt på följande web-sida om du vill ha ett MYCKET lätt material att göra vindskyddet av:

http://www.aerodyneusa.com/fabriccolors.html

Tips på hur man syr ett eget vindskydd finns bl.a. i den nya boken "Beyond backpacking" av Ray Jardine. Du kan också söka på nätet efter "tarp".

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg