Efter en väl genomförd dagsmarsch, när man har slagit upp tältet och maten börjar bli klar på gasolköket så kan jag tycka att det skulle vara väldigt gott om man kunde plocka fram lite vin ur ryggsäcken... vi brukar ofta återkomma till att det skulle vara gott med en kåsa vin när man sitter där och njuter av stillheten och omgivningarna... fast det ska helst vara när man har varit ute några dagar och då brukar det bli så att man prioriterar lägre vikt när man väl håller på och packar och vinet ställs då åt sidan igen. Handlar det hela tiden om att hålla nere vikten för att få en så behaglig vandring som möjligt, eller brukar ni offra (lägga till) lite vikt för att kunna unna er lite extra "lyx" på vandringen? Och vad tar ni med er för att "lyxa" till det i så fall?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vin i ryggan?
- Trådstartare MikaelK
- Start datum
Vin/Brännevin
klart du skall unna dig lite vin eller brännevin o späda med koncentrerad JOKK tranbär, då känns det att man är i fjällen, även en god VSOP efter eller före maten är nog bara nyttigt
MikaelK; sa:Efter en väl genomförd dagsmarsch, när man har slagit upp tältet och maten börjar bli klar på gasolköket så kan jag tycka att det skulle vara väldigt gott om man kunde plocka fram lite vin ur ryggsäcken... vi brukar ofta återkomma till att det skulle vara gott med en kåsa vin när man sitter där och njuter av stillheten och omgivningarna... fast det ska helst vara när man har varit ute några dagar och då brukar det bli så att man prioriterar lägre vikt när man väl håller på och packar och vinet ställs då åt sidan igen. Handlar det hela tiden om att hålla nere vikten för att få en så behaglig vandring som möjligt, eller brukar ni offra (lägga till) lite vikt för att kunna unna er lite extra "lyx" på vandringen? Och vad tar ni med er för att "lyxa" till det i så fall?
klart du skall unna dig lite vin eller brännevin o späda med koncentrerad JOKK tranbär, då känns det att man är i fjällen, även en god VSOP efter eller före maten är nog bara nyttigt
Dagsturer från basecamp/några dagars vandring/stugvandring: Vin till maten (Podium var det väl som slank ner förra säsongen).
Långa turer och/eller tung packning: En jamare till kvällskaffet (kanske Calvados?).
Vinter: Glögg!! Jäger funkar också.
Fast inget slår vinet till maten, kryddan upp vilken Blå Bandare du än tänkte tvinga ner
Lite stämningshöjare orkar man allt bära, hur mycket UL det än må vara. Är jag noga med vikten är det max 0,5 L som gäller.
Långa turer och/eller tung packning: En jamare till kvällskaffet (kanske Calvados?).
Vinter: Glögg!! Jäger funkar också.
Fast inget slår vinet till maten, kryddan upp vilken Blå Bandare du än tänkte tvinga ner
Lite stämningshöjare orkar man allt bära, hur mycket UL det än må vara. Är jag noga med vikten är det max 0,5 L som gäller.
Tagge; sa:Fast inget slår vinet till maten, kryddan upp vilken Blå Bandare du än tänkte tvinga ner
Då jag inte tvinar ner blåbandare så väger min rygga redan en hel del. Men ite whisky följer allltid med också.
Re: Vin/Brännevin
mmm... lät inte alls fel! Ska nog lämna lite plats i en sidoficka eller så!
glanne; sa:klart du skall unna dig lite vin eller brännevin o späda med koncentrerad JOKK tranbär, då känns det att man är i fjällen, även en god VSOP efter eller före maten är nog bara nyttigt
mmm... lät inte alls fel! Ska nog lämna lite plats i en sidoficka eller så!
gundj; sa:
ha ha ha... den var bra! Tack!! )
Vin i platypus påsen är också en höjdare. Ser ut som om man kom direkt från blodgivningen Vill man spara vikt är ett tips att ta en rejäl sup VSOP direkt då tältet blivigt uppslaget ( på tom mage). Sitt och njut av tillvaron tills "lillhöjdaren" lagt sej och gör maten sen. Suveränt avslut på dagen.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Den här ryggan måste jag ha! | Fjällvandring | 0 | ||
Ont av ryggan. | Fjällvandring | 11 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg