Det finns minst tre varianter när det gäller Goretex-plagg.
Trelagers, som betyder att membranet är laminerat på insidan av yttertyget, och på insidan är ytterligare ett lager tyg fastsatt på membranet så det skyddas. Konstruktionen är tålig, kan upplevas lite stel.
Tvålagers, som betyder att membranet är laminerat på insidan av yttertyget, och på insidan hänger ett löst ofta meshliknande tyg för att skydda membranet. Konstruktionen är inte lika tålig som trelagers, men upplevs ofta som lite smidigare, mindre stel än trelagers.
Liner, som är vad du har, dvs. ett löst hängande membran mellan två lager tyg. Konstruktionen är tålig och upplevs ofta som smidig, inte stel. Låter som den bästa av två världar, men nackdelen är åt hållet som SA tog upp.
Nu beror inte funktionen endast på vilken av varianterna ovan som gäller, utan även på materialet i ytter- och innertyget. Tyget bör också omimpregneras då och då. Bara att köra i tvättmaskin med impregneringsmedel för Texkläder, och med fördel torktumlas. Det handlar också mycket om tycke, smak och användningsområde.
Jag föredrar tvålagers i jackan då det blir mindre stelt och prassligt än trelagers. Men jag föredrar trelagers i byxorna då de slits mer än jackan, och jag upplever inte trelagers lika stelt i byxor som i jacka. När det gäller liner så finns ett par byxor som jag tycker är idealiska för skogen under vår, höst och vinter, och det är Fält-byxan jag nämnde. Membranet gör sig då bra hängande mellan G-1000 väven och innertyget. För varmt sommartid men bra annars. Har inte upplevt SA:s problem i de byxorna. Tycker inte heller att det vattnet ska tränga genom Goretex-membranet då det inte blir något tryck att tala om. Däremot går det inte att sätta knät i blöt backe med kroppstyngden på, då tränger det in vatten i alla GT-plagg jag använt. Det enda diffussionsplagg som pallat det är ett par Helly-Tech Anderdahl, men de "andas" skruttigt. Däremot har det i andra byxor med liner som jag testat blivit så att vatten som runnit neråt utanpå membranet i byxorna har sugits upp av det inre tyget när vattnet nått bensluten, så det blivit blött en bit upp på insidan. Inte särskilt högt så jag som använder ganska högskaftade kängor har inte lidit av det. Kan tänka mig att det blir mer blötkänsla för de som använder låga kängor eller skor.
Det mest allround och tåliga och som jag tror de flesta använder, som använder GT, är trelagers.
Raskesven
edit: Liner som jag nämde är just Z -liner