Ja, min erfarenhet är att i valet mellan helt täta typ galonbyxor och inte helt täta Tex-kläder upplever jag Tex-kläderna mycket mer luftiga och behagliga än heltäta plagg, i synnerhet när jag vandrar med rygga. I skogen möter jag sällan någon. Vem blir avis på Tex-kläder idag? Finns ju hur mycket som helst. På fjället möter jag folk, men inte känner jag mig avis på någon som har exempelvis en svindyr Asterixjacka. Jag vet inte, men det kanske beror på var man vandrar och vilka typer av människor man träffar.är att ha så dyrt märke att de man möter i skogen blir avis...
Z-typen som du råkat ut för är kass enligt min erfarenhet....
de flesta andra 2 och 3 lagers fungerar sisådär det finns en fjärde typ tvålagers med gummiploppar på insidan av linern mot en själv, de luftar rätt väl men håller inte ens året efter min erfarenhet.
Mextex passar bäst i katalogen och vintetid när de blivit gamla och läckande håller de både vind och snö ute riktigt bra...
I min erfarenhet klarar jag mig bra utan dem....
Men andra kan ha andra miltal och erfarenheter.
//J
Den som jag tycker bästa mest luftiga regnjacka jag har idag är en relativt lätt sak från brittiska Arktis, 450 gram, tvålagers med porelle-membran. Oerhört mycket skönare än en galonjacka och skönare än en vanlig GT-jacka. Tunn huva så jag kan ha hatten på huvan och blir fint knottskyddad.
Raskesven