Vilket softshell är bäst?

Funderar på att skaffa mig en softshell. Man ska tydligen köpa den nu (under hösten), men jag tänker framförallt ha användning av den till sommarens vandring.
Meningen är att jag ska ha den istället för min skaljacka, och i kombination med min nya lätta regnjacka.
I affärerna hittar jag väldigt liten info om materialens egenskaper på prislapparna. Jag undrar om de brukar andas, vara vindtäta och vattenavstötande. Vikt är också intressant. Självklart spelar även pris en roll.
Vem har tips? Vad har ni för erfarenheter med softshell?

/Karin
 
Hej
Jag köpte mig en Lundhags Gizmo för 4 veckor sedan. 2700-3000 kr. Skall användas i huvudsak till höst, vår och vinter. Jag tycker att skaljackor är för dyra och andas för dåligt. Köpte denna även efter jämförelse med arctryx. Mitt krav var ventilation under armarna, liftkortsficka på armen och viktigast inget membran.
Har inte provat den i kallare väderlek eller under högre fysisk aktivitet. Det har varit hundpromenader (max 30 min) under varierande väderlek.
Jackan klarar väta mycket bra under dessa tider. Det har inte varit hällregn men dock ganska kraftigt.
Blåst har varit mycket kraftigt. då känns att den inte är helt vindtät, men det ville jag inte att den skulle vara. Andningen i relation mot skalplagg är klart bättre. Möjligheterna till vädring är nästan överdrivet stora. Jackan blir nästan som 3 ihophäftade tygstycken.
Materialet är skönt men jackan är relativt tung. Lundhags baloo är mycket billigare(ca 1500) och tunnare men känns inte som en vinterjacka.
Nackdelar: Jag saknar en bröstficka för saker typ nycklar/mobil. En dragsko som sluter till längre ner på kragen. Idag finns bara dragsko på huvan. Funkar som det är.
Slutsats: Jag är nöjd en så länge. Får se efter första skidturen.
Finns att se på lundhags hemsida.
mvh
ht
 
karin_beer; sa:
Funderar på att skaffa mig en softshell. Man ska tydligen köpa den nu (under hösten), men jag tänker framförallt ha användning av den till sommarens vandring.
Meningen är att jag ska ha den istället för min skaljacka, och i kombination med min nya lätta regnjacka.
I affärerna hittar jag väldigt liten info om materialens egenskaper på prislapparna. Jag undrar om de brukar andas, vara vindtäta och vattenavstötande. Vikt är också intressant. Självklart spelar även pris en roll.
Vem har tips? Vad har ni för erfarenheter med softshell?

/Karin

Begreppet softshell i sig är en djungel. Kirkpatricks artikel reder ut en del begrepp. Dessutom har vi nu 'waterproof softshells'. Dessa påstås ha alla hårdskalets fördelar och inga nackdelar.
Kritikerna hävdar dock motsatsen; andas lika dåligt som hardshell, är tyngre, tar längre tid att torka samt är dyrare.

En uppfattning bland sådana som testar utrustning utan att vara knutna till någon tillverkare är att softshelljackar av typ Schoeller Dryskin eller liknande, passar bäst på vintern. De är för varma för annat än stillastående uteliv under andra årstider. Men snygga i stan såklart, vilket är den stora marknaden. Jag utgår dock ifrån att du i första hand vill ha ett plagg som funkar bra på fjället.

Själv använder jag den ursprungliga (?) softshellmodellen, med underställ (syntet eller ylle) och en vindtät blus med god andningsförmåga. Blusen är lätt, torkar snabbt och klarar duggregn ganska bra.

Detta är en oerhört flexibel lösning, blusen kan bäras närmast kroppen (myggtät) eller ovanpå värmande plagg. Den ventilerar ut överskottsvärme/-fukt och skyddar mot kylande vind. Mitt favoritplagg.

För sommar-/3-säsongersbruk så bör du titta på vindtäthet och andningsförmåga. Båda bör vara maximala. Använd sedan ett lätt regnställ just som regnställ vid behov.

Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-11-16 kl 09:24]
 
Ska du ha den under sommarvandring när det inte regnar bör du satsa på en lätt, stretchig vindjacka utan membran, exempelvis just Lundhags Baloo eller liknande. Har du redan en lätt vindjacka för löpning e.dyl. kan den egentligen funka hur bra som helst.
 
Jag har tva softshell jackor - en Patagonia Core Skin
och en Marmot med WindStopper softshell. Den forsta
tycker jag ar fantastisk, den andas sa att jag aldrig
blir svettig, torkar snabbt efter regn, och jag har
anvant den nasta varje dag i 2 ar. Men den andra var
lite av en besvikelse i att jag blir latt svettig
aven fran att cyckla till jobbet. A andra sidan, kostar
den halften av vad Patagonia kostar i Sverige.
 
tigertamjaren; sa:
Ska du ha den under sommarvandring när det inte regnar bör du satsa på en lätt, stretchig vindjacka utan membran, exempelvis just Lundhags Baloo eller liknande. Har du redan en lätt vindjacka för löpning e.dyl. kan den egentligen funka hur bra som helst.

Fast det jag gillar med min softshell är att den inte är helt vindtät, det fläktar lite genom den. (Jag har en Klättermusen Mithril, materialet är Schoeller Dryskin.) Det gör att man svalkar kroppen när man t ex vandrar. Absolut vindtätt behöver jag nästan bara när jag vilar och då kan jag dra på min regnjacka.
 
Jag har en Mammut Laser softshell, superb eftersom den har både kapuschong och långa ärmar med tummhål. Andas hyfsat och står emot vatten snudd på i klass med ett skalplagg. Främsta användningsområde är som förstärkningsplagg när jag klättrar, men jag har den även ned till +5 som tröja med bara en t-shirt under på stan, eller med linne och tunn fleeceundertröja för att vara ute längre stunder (jag är frusen).

Sen har jag en gammal Arctheryx Gamma softshell. inte lika varm men andas bättre än Lasern, men den står emot mindre väta (man får det ena eller det andra med detta material, men inte båda). Den brukar jag använda t.ex. med långärmat underställ för att åka långfärdsskridskor i.

Båda är även windstopper.
 
alven; sa:
Fast det jag gillar med min softshell är att den inte är helt vindtät, det fläktar lite genom den. (Jag har en Klättermusen Mithril, materialet är Schoeller Dryskin.) Det gör att man svalkar kroppen när man t ex vandrar. Absolut vindtätt behöver jag nästan bara när jag vilar och då kan jag dra på min regnjacka.

Jomenasså, vad jag säger är att i den tänkta kombinationen med en regnjacka bör nog Karin titta efter en jacka utan membran: inte med membran således. Och ska hon enbart vandra efter led, utan att ge sig hän i vilda klätterlekar på vassa klippor eller streta genom tät sly kan en helt vanlig vindjacka för löpning (eller en "vindblus" som Jörgen refererade till ovan) de facto funka precis lika bra för de behov hon redovisar.
 
tigertamjaren; sa:
alven; sa:
Fast det jag gillar med min softshell är att den inte är helt vindtät, det fläktar lite genom den. (Jag har en Klättermusen Mithril, materialet är Schoeller Dryskin.) Det gör att man svalkar kroppen när man t ex vandrar. Absolut vindtätt behöver jag nästan bara när jag vilar och då kan jag dra på min regnjacka.

Jomenasså, vad jag säger är att i den tänkta kombinationen med en regnjacka bör nog Karin titta efter en jacka utan membran: inte med membran således. Och ska hon enbart vandra efter led, utan att ge sig hän i vilda klätterlekar på vassa klippor eller streta genom tät sly kan en helt vanlig vindjacka för löpning (eller en "vindblus" som Jörgen refererade till ovan) de facto funka precis lika bra för de behov hon redovisar.

Det tror jag säkert, det är ju upp till henne. Och dubbla membran är ju onödigt. Men jag ville bara (kanske på ett lite omständigt sätt) poängtera att absolut vindtäthet inte är ett måste på ett softshell, i synnerhet inte om man kombinerar det med en jacka. För min del är det snarare så att jag tycker att min (mitt?) softshell skulle vara sämre om den var helt vindtät.
 
alven; sa:
Fast det jag gillar med min softshell är att den inte är helt vindtät, det fläktar lite genom den. (Jag har en Klättermusen Mithril, materialet är Schoeller Dryskin.) Det gör att man svalkar kroppen när man t ex vandrar. Absolut vindtätt behöver jag nästan bara när jag vilar och då kan jag dra på min regnjacka.

Jag tycker det känns som ett tecken på att softshellen är i varmaste laget. Just att det är skönt om det fläktar lite.

Det styrker mig min övertygelse om att den här typen av plagg inte passar mina behov. Jag vill bära med mig så lite som möjligt och få ut så mycket som möjligt av dessa plagg.

Skall man vända på säljargumenten för softshell-linjen på ett lite elakt sätt så kan man säga att de varken är isolerande plagg eller vindtäta plagg eller vattentäta plagg.

Det betyder i så fall att man behöver både något värmande, något vindtätt och något vattentätt i packningen ändå. Och då blir ju softshellplagget, med mina ögon sett, ett lyxplagg som väger och kostar. Och som i vissa speciella situationer naturligtvis kan vara helt perfekt. Men även dessa situationer klarar jag genom att kombinera mina standardplagg.

I vilka situationer är softshell-plaggen helt nödvändiga plagg?

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18

Liknande trådar