Vilket sällskap har ni?

Aldrig ensam för jag har hund och jag skulle aldrig kunna tänka mej att lämna bästa kompisen hemma när jag skall ut på tur.
 
Bor ensam, vandrar, paddlar och dyker ensam och det kan gå 2 veckor utan att jag pratar med en människa så, ja, alltid ensam.

Är det inte lite riskabelt att dyka helt ensam?

Jag vandrar som regel ensam, men har ännu inte varit ute längre än 3-4 dagar i sträck. Haft me en vän någon gång, men tycker det är rätt skönt att gå i sin egen takt, stoppa när man vill etc.

Skulle jag vara borta längre, en vecka eller mer kanske det skulle kännas tryggt att ha med någon ur säkerhetssynpunkt. Men tveksamt om jag skulle orka va med nån 24/7 så länge.
 
Jag har inte haft något val mer än att vara ensam. Grottning och klättring i köpt eller tillfälligt sällskap av säkerhetsskäl. Nu har jag sambon. :)
 
Är det inte lite riskabelt att dyka helt ensam?
.
Allt är riskabelt att göra ensam. Vandrar man i fjällen kan man bryta benet och bli liggande, bli allvarligt sjuk eller bli tagen av björn. Paddlar man ensam kan man försvinna i havet och risken att dö finns alltid oavsett sällskap eller inte. Största faran är att gå och oroa sig för allt "tänk om", då blir det till slut en sådan begränsning så att man sitter inomhus 7/24 året runt för man kan bli både rånad, nerslagen eller skjuten till döds även i stan,,,,,,,eller krocka med bilen på väg till nån aktivitet och dö eller bli förlamad.
 
Allt är riskabelt att göra ensam. Vandrar man i fjällen kan man bryta benet och bli liggande, bli allvarligt sjuk eller bli tagen av björn. Paddlar man ensam kan man försvinna i havet och risken att dö finns alltid oavsett sällskap eller inte. Största faran är att gå och oroa sig för allt "tänk om", då blir det till slut en sådan begränsning så att man sitter inomhus 7/24 året runt för man kan bli både rånad, nerslagen eller skjuten till döds även i stan,,,,,,,eller krocka med bilen på väg till nån aktivitet och dö eller bli förlamad.

Ja, nu var det ju specifikt att dyka ensam som jag ifrågasatte. Vad jag vet så skrev jag ingenstans att jag tyckte det var en bra idé att sitta inomhus och vara rädd för allt... Självklart kan man dö närsomhelst, vart som helst. Men man behöver ju inte vara dumdristig.
Jag dyker själv och vet att det kan få väldigt fel, väldigt fort, oavsett hur bra man än anser sig vara. Man kan råka fastna någonstans, svimma av eller att nåt annat oväntat händer och har man då ingen med sig som kan hjälpa en loss eller upp till ytan så är man död inom några minuter. Det finns ju en anledning till att det första man får lära sig när man tar dykcert är: Dyk aldrig ensam!

Vandrar man så kan man bryta benet ja, och det är möjligt att dö. Men såvida man inte sliter av någon pulsålder samtidigt så har man iaf mer än ett par minuter på sig innan det sker och har man nån form av kommunikationutrustning med sig så finns det iaf en chans att man kan få tag på någon och få hjälp. Det är svårare under ytan.

Eh, ska inte kapa tråden med OT. Lycka till med dykningen.
 
Nu har jag ju jobbat ett antal år med just dykning så för mig är dykning ganska så avdramatiserat. Dyker man inte utom sin förmåga, har koll på riskerna och beter sig vettigt så är det inte värre att singeldyka än att singelpaddla den här årstiden i havet, vilket jag också gör. Alla gör naturligtvis som dom vill och det gör jag också, jag känner mina begränsningar.
 
Tycker sånna här frågor är lite underliga, en TS som ställer en generell fråga men väljer att själv inte delta...

Jag har en likasinnad flickvän, det löser det mesta vad det gäller sällskap, men jag är inte främmande till att göra saker helt själv. Gör man något man tycker om välfigt ofta kan det vara svårt att hitta någon annan lämplig som vill göra det när man själv vill det. I ett sånt fall har man valet att göra det ensam eller invänta rätt sällskap. Jag har bara velat göra en tur helt själv en gång (en paddeltur till Åland och tillbaka), annars är jag hellre i gott sällskap, men jag låter inte det faktumet att jag inte fått tag på någon hindra mig från att göra det jag vill...
 
Jag går oftast ensam men ibland på dagsturer är det inte ovanligt att katten får hänga på. Det är väldigt annorlunda att gå med katt i koppel jämfört med hund. Det blir oftast katten som får välja väg och då blir det till att krypa i buskar och genom snårig sly.

Hur långa blir dagsturerna när du har katten med och hur länge är du ute?
 
Vår katt hänger på ett par km i närområdet utan koppel. Hon ville flytta in i ett uppvärmt hus på vägen men vi fick hem henne till kylan igen.
 
Tycker sånna här frågor är lite underliga, en TS som ställer en generell fråga men väljer att själv inte delta...

Jag har en likasinnad flickvän, det löser det mesta vad det gäller sällskap, men jag är inte främmande till att göra saker helt själv. Gör man något man tycker om välfigt ofta kan det vara svårt att hitta någon annan lämplig som vill göra det när man själv vill det. I ett sånt fall har man valet att göra det ensam eller invänta rätt sällskap. Jag har bara velat göra en tur helt själv en gång (en paddeltur till Åland och tillbaka), annars är jag hellre i gott sällskap, men jag låter inte det faktumet att jag inte fått tag på någon hindra mig från att göra det jag vill...

Visst, det kanske på sin plats att förklara frågan.
Jag är i den situationen att jag har familj med småbarn. Resten av familjen är inte särkilt intresserad av att vara ute annat än kortare dagsturer. Jag känner att jag idag inte vill vara borta för länge från familjen om syftet bara är att ha det skönt för mig själv. Så jag får vänta tills barnen har blivit lite äldre innan jag tar dessa turer igen.
I dessa funderingar blev jag nyfiken på hur andra gör. Tar andra oftast med sina barn, eller väljer de att lämna dom därhemma? Därför skrev jag frågan här, och jag tycker att det har varit intressanta svar som kommit. Tack för det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Pirak Sällskap? Allmänt om friluftsliv 1
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
GenomsnittligSarekLängtare Har nån annan den här känslan? Allmänt om friluftsliv 187
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg