Vilket material i kanoten?

Om en kajak är större åt alla håll än en annan är det ju inte så konstigt att det går åt mer material för att "nå ut i kanterna". Dessutom är det ju så att de större spännvidderna i olika riktningar innebär att utböjningarna ökar kraftigt - snarare med ökningen i kub än linjärt.

Så, naturligvis är enklaste sättet att göra en lättare kajak att göra den mindre. Jämför man vikter på havskajaker i olika materialutföranden så är det ju faktiskt så att vikterna inte skiljer så jättemycket - samtidigt som det finns lätta motionskajaker i mycket enkla material.
Min Condor vägde 12,5 kg (vägd vikt) komplett och då var det ganska styv - men i enkelt glasfibermaterial och med en totalbredd på 46 cm. Den hade skott i fram och bak, men inga luckor. Och det var ju ingen kajak man gjorde säl-landningar med.
 
Att gå ner till 4 mm spar en del vikt (typ 20% om man går från 5 mm va..) men det virket jag använder väger tyvärr lite mer. Kör med tyngre, täta årsringar och utan kvist, och hårdare gran - snabbvuxen (ful)gran eller ceder spar däremot säkert minst 2-3 kg. Styrkan räcker nog med båda varianterna men den ena ger finare böjar och snyggare resultat..
Att gå ner till 3 mm skulle jag inte våga med de metoder jag använder, och jag vill nog ha minst 4 i botten t ex. Däremot så lockar det lite att ta fram elhyveln och köra lite på sidorna och däcket..

När det gäller luckor så behöver det inte lägga på så mycket vikt heller. Senaste bygget hade jag en 15 och en 20 cm Kajaksports lättviktare på och där vägde hela paketet 660 g när jag hämtade ut det från posten - alltså inklusive förpackningen. En 24 cm till gör väl ytterligare ett halvt kilo och nedsänkningarna/fästet för lucksargen väger samma som det man sågar bort. Återstår lite sikaflex och några M3-bultar. Rena plastluckor från Beckson t ex väger ännu mindre..

Så visst går det att spara vikt, bara man vill..

/ Ulf
 
Jämför man vikter på havskajaker i olika materialutföranden så är det ju faktiskt så att vikterna inte skiljer så jättemycket - samtidigt som det finns lätta motionskajaker i mycket enkla material.

Kirton Inuk i kolfiber väger 15 kg med luckor (gamla tunga sorten) rund lucka fram, stor oval bak. Glasfibermodellen väger 25 kg. Visst är skrovet mjukt, men det gör jobbet.
Kajaken till höger på bild är en sådan, tonåring som använts flitigt året runt.
Så visst går det att bygga lätt.

När klubbens gamla Struer K4 gick av på mitten mätte jag tjockleken. Den var 4 mm tjock och byggd i tre lager (Ingen glafiber!). En 2 mm fanér med glasfiberväv på varsida borde väl bli hyggligt stark?
Hur mycket styrka ger listverket i ett stripbygge?
 

Bilagor

  • Inuk.jpg
    Inuk.jpg
    56.4 KB · Visningar: 317
Var precis ute i garaget och vägde det jag kapat bort i bakre luckan .Det vägde162 gr . diameter 250mm .Själva Beckson luckan vägde 260gr sargen oräknat . Tittade även på materialet som jag kapat bort vid sittbrunnen och mätte tjockleken där och det fanns bitar som endast var ca3mm efter lite brutal slipning precis vid kanten.Jag tror nog att det skulle kunna hålla om man är noggrann vid listningen och passar in noga samt har en skrovform som inte har allt för kraftiga krökningar .(Huntern hade några besvärliga precis vid främre kanten sittbrunn)Får väl prova vid nästa bygge.
Anders
 
Kirton Inuk i kolfiber väger 15 kg med luckor (gamla tunga sorten) rund lucka fram, stor oval bak. Glasfibermodellen väger 25 kg. Visst är skrovet mjukt, men det gör jobbet.
Kajaken till höger på bild är en sådan, tonåring som använts flitigt året runt.
Så visst går det att bygga lätt.

Viktskillnaden är ju oftast betydligt mindre mellan glas och kolversionerna. (Sedan kan jag i o f s tänka mig att det kanske är vanligare att de tyngsta materialen har glädjesiffror i specen.)

Om kol-Inuken är mjukare än glasversionen, med de vikter du anger så är det ju förstås en mindre intressant jämförelse. Om man nu tycker att styvheten räcker i den mjuka kolversionen så borde förstås jämförelsen vara gentemot en lika mjuk glasversion. Glas är väl dessutom betydligt tåligare avseende de intryckningar i skrovet man kan tänka sig uppstår, jämfört med kol.
 
Om kol-Inuken är mjukare än glasversionen, med de vikter du anger så är det ju förstås en mindre intressant jämförelse. Om man nu tycker att styvheten räcker i den mjuka kolversionen så borde förstås jämförelsen vara gentemot en lika mjuk glasversion. Glas är väl dessutom betydligt tåligare avseende de intryckningar i skrovet man kan tänka sig uppstår, jämfört med kol.

Ägaren har gjort bedömningen att 10 kg lättare kajak är värt lite mildare användning. Med tanke på att kajaken fortfarande är hel var det rätt bedömning för honom.
Den brakar upp på sandstränder etc så den är inte så ömtålig.

Som du säger är det dock inte så bra att t.ex. lägga kajaken med packning på en slät häll med någon enstaka småsten på.
 
Min Condor vägde 12,5 kg (vägd vikt) komplett och då var det ganska styv - men i enkelt glasfibermaterial och med en totalbredd på 46 cm. Den hade skott i fram och bak, men inga luckor. Och det var ju ingen kajak man gjorde säl-landningar med.

Kan hålla med Mezzner har en Vajda CivetCat (basic) som väger 12kg å är mkt styv å välbyggd i gf.
Tycker oxå att det inte skiljer så mkt i vikt som man hoppas om man jämför tex byggen i gf å kol från tex Trapper(20,5-25kg) Skim(22-26kg) Cobolt(22-26kg) Lettmann(20,5-25kg) Alltså inte mer än 4-4,5kg!

/Janne
 
Senast ändrad:
I ärlighetens namn, så här efter all Julmat, det kanske vore bättre (billigare) att få ner
vikten på sig själv några kilon?...... eller? Sitter vi inte med några extra kilon i kajaken....
Ska nog försöka den vägen i första hand, 5 kilo kanske...

Ha det bra
 
Det är väl inte fibern i sig som avgör vikten i första hand utan hur mycket polyester vinylester eller epoxi man lyckats suga ur laminatet som avgör vikten.Sen är det nog si och så med viktangivelserna och att de varierar en hel del .Min Albacore väger 26 kilo .I specen är det angivet 25 tex .De där extra kilona över 20 kilo avgör ganska mycket när man skall lyfta den på taket ensam.
Jag tror hellre att jag har de där extra 5 kilona på magen i stället för att lyfta upp dem på biltaket!
Anders
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg