Vilket material i kanoten?

Lite grann funderar jag ju på om ifall samma typ av material är det bästa varje dag i veckan så kanske det är så att man alltid har en väldigt snäv kravspec?

Av ditt andra inlägg i tråden, Siven, kan man ju tro att du har lite snäv referensportfölj eftersom du sedan 1993 hållit fast vid samma materialkoncept - men jag antar att du menar att du provat andra material kontinuerligt även om du alltid valt att tävla i det du tycker är bäst, typ.

det behöver inte nödvändigtvis vara så att jag har snäv kravbild vad jag skrev innebär att vakum är bättre än icke vacum och att sandwich är bättre än icke sandwich när man väl lagt vacum det ger ändå en väldigt bred variationsmån vad gäller olika distansmaterial och olika fibrer . visst kan man hitta applikationer innom min referensram då sandwich inte är jättelämpligt (typ decenso del sella) men även där är det bättre med en styv kajak som har distansmaterialet uttaget ur botten än en kajak utan distans det är i alla fall min uppfattning efter att ha provat båda. Därmed inte sagt att allt annat är skit man kan bygga en fullt brukbar kajak i handlagd glas och skilnaderna är inte superstora men befintliga. Att jag som paddlat styva och hållbara kajaker på ca 8.5 kg så länge jag kan minnas tycker att kajaker skall vara styva och att ingen kajak skall behöva väga 25 kg tycker jag inte är så konstigt.

vad gäller kraven på mina tävlingsbåtar har kravet varit hyfsat (ca 1 kg extra) lätt men mycket pålitlig. mateialkonceptet på mina tävlingsbåtar över denna tid har varit densamma i det avseendet att åtminstone skroven haft skum som distansmaterial efterssom det är lätt nog, håller så mycket bättre och är så mycket lättare att laga än alternativet Honeycomb i en superlätt båt. I övrigt har det varierats friskt vad för typ av fiber som använts. Det är oxå lite kul att det som jag övertalade Nelo att göra special åt mig på den tiden jag tävlade med deras båtar idag är standard i i världselitens k1:eek:r från dem. jag har aldrig behövt bryta ett enda träningspass eller lopp pga skador på skrovet, att jag aldrig fått min k1:a att delaminera trotts tämligen hård och vårdslös behandling. jag har alltid enkelt kunnat laga mina kanoter själv efter det at jag kört på sten eller blivit brutalt rammad (inte alltid så snyggt men alltid funktionellt) och så vitt jag vet är alla de kajakerna jag haft under den tiden fortfarande ur laminatets synvinkel klart tävlingsbara.

Nu är jag på resande fot och har inte mina kataloger tillgängliga och sitter nu jag vid en uppringd Internetanslutning som är för långsam för att kolla saker (priser).

Men när jag vid något tidigare tillfälle kollade priserna på polyester & glasfiber på Biltema och på Hjertmans & Watski så var det en väldans prisskillnad, om jag minns rätt

Är det som så mycket annat ett samband mellan pris och kvalité? Vad skiljer i så fall ”billig” polyester mot ”dyr” polyester?

Per

Det finns två olika sätt att tillverka "plastkajaker". Rotationsgjutet - där man smälter ner plasten till flytande vätska, löser upp alla molekyl kedjor, för att sedan rotera materialet i en ugn till det tar formen av en kajak. Det finns en lagers och tre lagers. Den senare är styvare av de två, samt tyngre. Sedan finns det en metod som heter Blåsmodulering. Där värms plasten upp så att den blir som varmt tuggummi sedan blåses den upp i en form till en kajak. Denna metod gör att man inte behöver göra flera lager för att få en styv kajak. Det tyska märket Prijon är de ända som kan blåsa upp kajaker över 4 meter. Prijon ligger ofta lite högre i pris än andra plastproducenter.
Enligt min mening tycker jag att du skall prova olika kajaker innan du köper en. Det är oerhört stor skillnad på vad du tycker är skönt och vad vi andra tycker.

Har paddlat i 5 år. rotationsgjutet, blåsmodulerat, glasfiber, kol/kevlar, - spelar ingen roll så länge kajaken är bra för ändamålet.

PS. det finns ett ganska nytt plastmaterial inom kajak och det är ABS. Lika lätt som glasfiber och samtidigt lika tåligt som den "vanliga" plasten. (min favorit)

PS. det finns ett ganska nytt plastmaterial inom kajak och det är ABS. Lika lätt som glasfiber och samtidigt lika tåligt som den "vanliga" plasten. (min favorit)

ABS-plast provades på vindsurfingbrädor första halvan av 80-talet. Det blev en jättesnygg yta som blänkte i butiken men problemet då var att det lätt sprack om man fick smällar. Kanske har man kommit på något annorlunda nu eller så hoppas man att folk glömt ;-)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg