Vilket kök föredrar du - Och varför?

Vilket kök föredrar du?

• Fotogenkök - Gamla hederliga kök!

Röster: 12 17.6%
  • Nyare kök, såsom Primus Multifuel etc

Röster: 24 35.3%
  • Gasolkök

Röster: 32 47.1%

• Totala väljare
    68
Hej!

Ja, precis som rubriken lyder - Vilket kök föredrar du - Och varför?
Jag kan nog inte specifikt säga exakt vilket kök jag föredrar då det beror på var och hur man ska använda köket men däremot så enligt mig så finns det inget som slår gamla hederliga fotogenkök. Ett kök som jag använder flitigt är en Optimus No 111 (Otroligt bra kök!!) samt en Primus No 71/Radius No 42 (bra och småkök).
Jag har även testat Primus Multifuel och den är hur smidig som helst men som fotogenälskare som man är så håller jag mig till de äldre köken, dessutom är det mycket billigare när man köper dom!

Mvh
Magnus

Multifuelkök...

...eller flerbränslekök av alla de slag. Lätt att hitta bränsle, billigt i drift.

Men om Du bär, så kör jag gärna med min Optimus 111 jag med.. ;).

//J

avslutad210712

Gäst
Ett enda kök - Omnifuel utan tvekan

Men nu är jag mer inne på att gå över till gas på sommaren och ensamvandring vilket det verkar bli en av i sommar också. Men hellre vandra ensam än inte vandra alls.

Crux

Svaret är lätt. Gas är lätt att hantera. Mitt toppmatade Optimus Crux är litet under gaskatuschen som ryms i den lilla grytan. Det är väl hyfsat lätt.

Näfan, det är inte bäst alltid, inte ens någon gång tror jag. Men det är mitt och det är med. Och det funkar bra för mig.

Jag är en multianvändare och lite köksnörd men om jag bara skulle få använda ett kök i fortsättningen skulle det bli mitt multifuel. jag brukar varva med olika kök, men har insett att det som oftast följer med är mitt Svea. Rent praktiskt är ju gaskök bäst men blötkök är roligare, och jag ska ha kul när jag är ute.
Pär

Senast ändrad:
Trangia 25-1 UL med T-Röd!

Gillar inte "gasförande utrustning", problem med slangnipplar och slangar som bör kontrolleras, lukten av gasol får mig att tänka på mitt jobb.... Det sistnämnda är skäl nog att köra med spritkök!

...eller flerbränslekök av alla de slag. Lätt att hitta bränsle, billigt i drift.

Men om Du bär, så kör jag gärna med min Optimus 111 jag med.. ;).

//J

Hej!

Absolut, jag har ingenting emot flerbränslekök. Jag tycker att de fungerar hur bra och fint som helst, går lätt att tända, reglera lågan, de är lätta och mycket mer men då jag är samlare av förgasningsapparater så får jag inte svika mitt stora intresse - Gamla hederliga fotogenkök. Det som jag gillar med just de gamla fotogenköken är själva proceduren med att förvärma, pumpa etc, det ger mig en positiv känsla om man säger så, och när man är på någon camping och tar fram ett fotogenkök, ja, då är det många som kollar med snea ögon medan de står med ett sprillans nytt gagasolkök eller liknande :D Men det får man ta :D
Jag äger endast ett flerbränslekök och det fick jag ifrån Sverige chefen på Primus AB, Joachim - Ett Primus Omnifuel

IMG_0008-2.jpg

IMG_0049-3.jpg

Mvh
Magnus Thilander

Ett enda kök - Omnifuel utan tvekan

Men nu är jag mer inne på att gå över till gas på sommaren och ensamvandring vilket det verkar bli en av i sommar också. Men hellre vandra ensam än inte vandra alls.

Hej!

Jag har inte så bra koll på de nyare köken men om du tycker att Omnifuel är bra så kan jag väl vara tacksam!! :D Har du eller ni prövat Svea No 123? Det rekomenderar jag starkt, smidigt, bra värme och litet, som en större colaburk.

Mvh
Magnus Thilander

Svaret är lätt. Gas är lätt att hantera. Mitt toppmatade Optimus Crux är litet under gaskatuschen som ryms i den lilla grytan. Det är väl hyfsat lätt.

Näfan, det är inte bäst alltid, inte ens någon gång tror jag. Men det är mitt och det är med. Och det funkar bra för mig.

Hejsan!

Optimus Crux ser bra ut, har dock ingen erfarenhet ifrån detta kök men det ser ut att fungera kalas! :D
Hur är det här med att ha gaskök på höga höjder? Inte för att jag ska bestiga något högt berg eller liknande men fungerar det lika bra på "marken" som på toppen av kebnekaise? Om inte, vad är det som egentligen skiljer? Vore intressant och få veta.

Mvh
Magnus Thilander

Jag är en multianvändare och lite köksnörd men om jag bara skulle få använda ett kök i fortsättningen skulle det bli mitt multifuel. jag brukar varva med olika kök, men har insett att det som oftast följer med är mitt Svea. Rent praktiskt är ju gaskök bäst men blötkök är roligare, och jag ska ha kul när jag är ute.
Pär

Hej Pär!

Köksnörd är bara mitt förnamn... :D Jag antar att du syftar på ett Svea No 123? Är det den gamla eller nya varianten? Det som jag gillar med det köket är också det att det är så enkelt att förvärma, man behöver inte ha med sig någon liten burk med rödsprit utan det att bara att värma med händerna så att bensinen sipprar ned i förvärmningsskålen.

Ni får ursäkta att jag inte hade fler alternativ och rösta på... Trodde inte det fanns så många olika varianter ;)

Mvh
Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg