Vilket kastrullset tar ni med er?

Ingen ny kaffekanna

Raskesven; sa:
Blev det någon ny kaffekanna, typ Primus Litech, och vad tycker du om den i så fall? Själv skaffade jag och bytte till MSR:s 1-liters kaffekanna i rostfritt precis innan vi stack. Betydligt bättre än den gamla Trangia kaffekannan i alu. Värmen stannade kvar länge i nya kannan. Nya knepigheten var att när värmen slogs av/kannan lyftes av så fortsatte värmen stiga med fördröjning ett litet tag. Man lärde sig dock undvika överkok efter några mindre fadäser.

Mvh, Raskesven

Tyvärr så var Primuskannan slutsåld hemma i Uppsala, så jag kunde inte skaffa någon ny innan jag for till fjälls :( Ska beställa ny nu under hösten så att man får med sig en ny kanna till vinterturen. MSR pannan du köpte är det den där "Alpine Teapot"? Hur är det med den, ryms den i stora Trangiat? Rostfrit vore guld men packutrymmet sätter ändå vissa begränsningar hos mig.

En fråga till, vad kostade MSR kannan?

Mvh Jesper

Re: Mitt

haskell; sa:
Till min 17-dagarstur så har jag tänkt att plocka med:

1 MSR PocketRocket med hembyggt hängande vindskydd
1 Primus Litech Trekkettle
2,5 MSR-gasflaskor
1 minirivjärn
1 slimmad plastvisp
Vad använder du minirivjärnet till? Grävpinne och rötter?;-)

Vad tycker du om Litech-materialet, är det bra?

Re: Ingen ny kaffekanna

polarhund; sa:
Raskesven; sa:
Blev det någon ny kaffekanna, typ Primus Litech, och vad tycker du om den i så fall? Själv skaffade jag och bytte till MSR:s 1-liters kaffekanna i rostfritt precis innan vi stack. Betydligt bättre än den gamla Trangia kaffekannan i alu. Värmen stannade kvar länge i nya kannan. Nya knepigheten var att när värmen slogs av/kannan lyftes av så fortsatte värmen stiga med fördröjning ett litet tag. Man lärde sig dock undvika överkok efter några mindre fadäser.

Mvh, Raskesven

Tyvärr så var Primuskannan slutsåld hemma i Uppsala, så jag kunde inte skaffa någon ny innan jag for till fjälls :( Ska beställa ny nu under hösten så att man får med sig en ny kanna till vinterturen. MSR pannan du köpte är det den där "Alpine Teapot"? Hur är det med den, ryms den i stora Trangiat? Rostfrit vore guld men packutrymmet sätter ändå vissa begränsningar hos mig.

En fråga till, vad kostade MSR kannan?

Mvh Jesper
Ja det är den som kallas "Alpine Teapot". Den ryms i stora Trangiat; exakt samma dimensioner som Trangias 0,9 l alukaffepanna, fast den inte smalnar av upptill.

Kan för mitt liv inte komma ihåg hur mycket den kostade. Det blev inbakat med sulor, gas och annat grejs.

Pipen är mer en skåra som buktar ut lite än en riktig pip och skaver inte på den nonstick-kastrull jag har den i. Pipen är dock lite skum; man får inte tveka när man häller för då rinner det längs pannan, men häller man ordentligt går det utmärkt. Jag tycker den är bra nu när jag vant mig vid den.

Re: Re: Mitt

Raskesven; sa:
Vad använder du minirivjärnet till? Grävpinne och rötter?;-)
Det använder jag huvudsakligen till vitlök men även ingefära och pepparrot är trevligt att ha med. :)
Det är avsevärt mycket smidigare än att hålla på och trixa med kniven. Rivjärnet väger bara 18g och med tanke på att jag kan lämna skärbrädan på 7g hemma så blir det bara 11g extra att släpa på och det är det värt!

Vad tycker du om Litech-materialet, är det bra?
Jag har alldeles för litet erfarenhet av just Litechkastrullerna för att säga något om just dem. Hårdanodiserat aluminium är dock en riktigt bra kompromiss:
- lätt material
- utmärkt värmeledningsförmåga
- ickereaktivt
- lättdiskat

Nackdelen är väl att härdningen gör kastrullen litet sprödare men det ska nog inte vara något problem i det här fallet.

Re: Re: Re: Re: Mitt

jarlmoden; sa:
Pajformar & 8 lager aluminiumfolie med ståltrådsbitar? Lyckas inte riktigt visualisera konstruktionen. Om man hänger skyddet från kastrullen, finns det inte risk att det drar omkull allt då ifall det blåser?
Det problemet finns ju med alla lätta vindskydd när det blåser så man får vara litet kräsen när man väljer platsen för köket och försök ordna litet extra lä. Man kan alltid mildra problemet genom att vika in folien längst ner och ev. så kan man använda litet ståltråd där också.
Jag fick inspirationen från den här artikeln:

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/00041.html

Sedan började jag experimentera med sådant jag redan hade hemma och eftersom jag hade vekare och lättare aluminiumfolie så är den svår att få att stå så därför valde jag att vända på det hela istället. Nu har jag byggt ihop två litet olika varianter som i "otrimmat" utförande väger 30-35g/st med 6 lager aluminiumfolie. Jag ska fälttesta dem på någon kobbe under veckan för att se hur de fungerar i sin rätta miljö. Jag ska försöka fixa en bild också men då måste jag komma över en digitalkamera först.
(Förresten så kan jag berätta att jag beställt en Crux A70 från Up&Under som jag räknar med att kunna recensera senare i höst. :))

[Ändrat av haskell 2003-07-30 kl 00:08]

Vindskydd och kastrull

Naturen och ryggsäcken samt vindskyddet tillsammans bildar vindskyddet till köket. Esbitkastrullerna är lättare än tom titankärlen! De duger utmärkt till att koka vattnet i. Att sjuda de fåtal minuter som behövs för den torkade maten skall återta konsisten. Är det fler än jag som lägger i blöt i förväg i kallt vatten?
För att få jämnare värme vid sjudning har jag ett lock från en fd aluminumkonservburk med mig, det dublerar som lock över kastrullen vid uppkok.
Lättvisp och en plastsked jämte vikkåsa. IKEAs minirivjärn är utmärkt till mycket. Micra räcker länge som multiverktyg och ett lätt gasolkök som tänds med liten gaständare eftersom den även kan tända ljus och eld. Försök göra det senare med en pizokristalltändare!
När jag läser om dagsportionspåsar på ner mot 400 gram blir jag så avundsjuk då mina påsar väger upp mot det dubbla och ibland nära det tredubbla. Har ni hittat extra lätta plastpåsar, eller svälter ni svårt, berätta hur ni gör? Jag mår ialla bra och blir mätt av mina.
Hemmagjorda små Ragator som byts och bärs med ut.Läste om folk som hade soppåsar med in! Mina dagspåsar upphöjs i varv två till de små resternas förvarare.
Men grundfrågan kastrullset? När blev en ett set?

Go tur

Johan K

0.85 l om ni går två stycken låter väldigt lite, vad gäller att få plats med maten?

Jag/vi kör med snabbkäk rakt av, basföda är snabbnudlar, couscous eller potatismospulver, som kompletteras med färdiga grejer som ölkorv, knaperstekt bacon, rostad lök, parmesan mm. Bara att koka upp vatten och sedan hälla över häften i en matkåsa när man är 2. (Nudlarna behöver inte puttra, de kan stå och dra en stund i hett vatten så blir de bra)

Kokutr.

Oftast följer detta med.
1 Kopia på Jägarköket, utan vindskydd o brännare, dvs 2 kastruller o en panna/lock
I detta förvaras Nova i väska, ett grepp, plastsked, påse med hemgjorda "ragator" (disksvampar).
1 3-koppars mockabryggare, samt Optimus Nova bränsleflaska med fotogen/tändvätska/lampolja (gillar inte white gas)
Ovan räcker till det mesta. Kan iofs kompletteras med nån typ av skärbräda och mer bränsle om det behövs.

Äter naturligtvis ur kastrullerna om inte etiketten kräver annat. Då får väl en storkåsa följa med...

/K

Vindskydd

Diskussionen halkade visst in på vindskydd till små gaskök. Själv kör jag med en vanlig aluminiumfolie i några lager i lämplig bredd/höjd för att passa köket. Folien ställs helt sonika runt köket med en liten öppning vid reglervredet för att dels möjliggöra reglering av lågan och dels ge bättre lufttillförsel. Lösningen har fungerat suveränt för mig, både avseende effekt och vikt. Jag har inte upplevt att gastuben blivit särskilt varm, definitivt inte 50 grader eller vad det nu står att den tål. Har någon annan upplevt det och är det i så fall dumdristigt att köra med denna lösning? Forumets åsikt och erfarenheter?

Raskesven; sa:
"Pots anf pans" har varit uppe till diskussion många gånger. Jag tycker dock det vore intressant med en liten sammanställning över vilken kastrullkonstellation ni har med ut under kommande vandringar. Märke, material, storlek och totalvikt. Gärna även vilken brännare och ev. vindskydd allt kombineras med.

Totalvikt 900 g, vilket ger 450 g per skalle.

Allt kombinerat med Easyfuel, Tatonka vindskydd eller lägerelden.

Jag har just kommit i ordning efter min senaste fjälltur, 12 dagar
i Norge. Min köksutrustning:

En primusbrännare i titan (hysteriskt dyr, men bra).
Ett aluminumkärl, okänd volym.
En liten svamp
En aluminiumtång
En dessertsked av märket Hackman.
Ett 1-dl-mått och ett matskedsmått (lyx!!)

Utan packpåsen (c:a 20 gram) vägde allt detta 319 gram.

il C.

pehac@mai.liu.se; sa:
Raskesven; sa:
"Pots anf pans" har varit uppe till diskussion många gånger. Jag tycker dock det vore intressant med en liten sammanställning över vilken kastrullkonstellation ni har med ut under kommande vandringar. Märke, material, storlek och totalvikt. Gärna även vilken brännare och ev. vindskydd allt kombineras med.

Totalvikt 900 g, vilket ger 450 g per skalle.

Allt kombinerat med Easyfuel, Tatonka vindskydd eller lägerelden.

Jag har just kommit i ordning efter min senaste fjälltur, 12 dagar
i Norge. Min köksutrustning:

En primusbrännare i titan (hysteriskt dyr, men bra).
Ett aluminumkärl, okänd volym.
En liten svamp
En aluminiumtång
En dessertsked av märket Hackman.
Ett 1-dl-mått och ett matskedsmått (lyx!!)

Utan packpåsen (c:a 20 gram) vägde allt detta 319 gram.

il C.

Javisst, vindskyddet glömde jag; Hilleberg Akto, 1.7 kg,
men det använder jag att sova i, också.

il C.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg