Re: Re: Re: Kastruller
Mvh, Raskesven
Blev det någon ny kaffekanna, typ Primus Litech, och vad tycker du om den i så fall? Själv skaffade jag och bytte till MSR:s 1-liters kaffekanna i rostfritt precis innan vi stack. Betydligt bättre än den gamla Trangia kaffekannan i alu. Värmen stannade kvar länge i nya kannan. Nya knepigheten var att när värmen slogs av/kannan lyftes av så fortsatte värmen stiga med fördröjning ett litet tag. Man lärde sig dock undvika överkok efter några mindre fadäser.polarhund; sa:Raskesven; sa:Mycket vikt spar du inte in, men får kanske trevligare material för kokkaffe. Handaget är gjort så det är trögt när man fäller upp det och det kan bara fällas ner åt ett håll, så handtaget ska kunna stå upp. Rätt gnekig historia. Plast på handtaget som isolering, men det försvinner nog efter några lägereldar;-)
Tackar för info!
Det är som du skriver just materialet som jag vill åt och inte vikten. Kokkaffe i en aluminiumpanna är inte min variant på gott kaffe. Dessutom så är den inte så skoj att göra ren, vad jag förstått så är hårdanodiserat aluminium som i Litech serien lättare att göra rent. Det blir nog en tur ner på stan i morgon och en ny kaffekanna.
/Jesper
Mvh, Raskesven