Vilket kastrullset tar ni med er?

Re: Re: Re: Kastruller

polarhund; sa:
Raskesven; sa:
Mycket vikt spar du inte in, men får kanske trevligare material för kokkaffe. Handaget är gjort så det är trögt när man fäller upp det och det kan bara fällas ner åt ett håll, så handtaget ska kunna stå upp. Rätt gnekig historia. Plast på handtaget som isolering, men det försvinner nog efter några lägereldar;-)

Tackar för info!

Det är som du skriver just materialet som jag vill åt och inte vikten. Kokkaffe i en aluminiumpanna är inte min variant på gott kaffe. Dessutom så är den inte så skoj att göra ren, vad jag förstått så är hårdanodiserat aluminium som i Litech serien lättare att göra rent. Det blir nog en tur ner på stan i morgon och en ny kaffekanna.

/Jesper
Blev det någon ny kaffekanna, typ Primus Litech, och vad tycker du om den i så fall? Själv skaffade jag och bytte till MSR:s 1-liters kaffekanna i rostfritt precis innan vi stack. Betydligt bättre än den gamla Trangia kaffekannan i alu. Värmen stannade kvar länge i nya kannan. Nya knepigheten var att när värmen slogs av/kannan lyftes av så fortsatte värmen stiga med fördröjning ett litet tag. Man lärde sig dock undvika överkok efter några mindre fadäser.

Mvh, Raskesven

Jag föredrar min MSR StowAway™ Pot i rostfritt, jag gillar inte aluminiumkastruller oavsett tidigare diskussioner, det känns otrevligt med ALU helt enkelt.. Sedan så tycker jag om StowAway-funktionen! Den är lite tyngre än önskat men jag tänkte borra den för att få ner vikten.

MSR

Blir nog MSR blaklite med en trangia titanium panna istället för en blaklite kastrull
=
1 MSR blacklite kastrull
1 trangia titanium kastrull
1 MSR Blacklite stekpanna
MSR pocketrocket med 2 st 225g MSR gasflaskor
MSR lock
MSR tamoj
Go tur

Mitt "kit"

Till min 17-dagarstur så har jag tänkt att plocka med:

1 MSR PocketRocket med hembyggt hängande vindskydd
1 Primus Litech Trekkettle
2,5 MSR-gasflaskor
1 minirivjärn
1 slimmad plastvisp

FJS90/91; sa:
Jag föredrar min MSR StowAway™ Pot i rostfritt, jag gillar inte aluminiumkastruller oavsett tidigare diskussioner, det känns otrevligt med ALU helt enkelt.. Sedan så tycker jag om StowAway-funktionen! Den är lite tyngre än önskat men jag tänkte borra den för att få ner vikten.
Instämmer vad gäller materialet alu. Skulle gärna byta ut min Trangia 2,5 l alukastrull mot MSR:s rostfria, om MSR:s hade hänkel. Kanske finns det någon annan 2,5 l kastrull i rostfritt med hänkel?

Jag kör med samma oavsett om jag är solo eller i par;

MSR Titanium 0.85 liter kastrull med lock, hällpip och inbyggt handtag. 120 gram. Om jag ska ha kaffe efter maten går den fort att diska. Enda verktygen är en "Spork", gaffelsked i titanium. väger 12 gram tror jag. Brännaren, Coleman F1 Lite, väger 85 gram inlusive påsen. Dricker ur liten vikkåsa i grön plast.

Re: Mitt

haskell; sa:

2,5 MSR-gasflaskor
1 minirivjärn
1 slimmad plastvisp
du kan inte visa alla oss hur du har gjort vindskyddet...
har inte hittat nåt bra vindskydd än till mitt pocketrocket...

Re: Re: Mitt

Adventurer; sa:
haskell; sa:

2,5 MSR-gasflaskor
1 minirivjärn
1 slimmad plastvisp
du kan inte visa alla oss hur du har gjort vindskyddet...
har inte hittat nåt bra vindskydd än till mitt pocketrocket...
Det är inte helt utprovat[1] än men grundprincipen är ganska enkel. Det jag vill uppnå är ett mer brandsäkert (bombsäkert!) vindskydd som inte riskerar att värma tuben för mycket:

- 1 slaktad 6-deciliters paj- & bakform som undre skydd träs på underifrån innan jag skruvar på brännaren. Man kan även använda t.ex. de bortskurna kanterna från paj- & bakformen under detta skydd om man vill fixera det bättre.
- Ett antal (4-8) lager vanlig aluminiumfolie anpassas till lämplig höjd och längd för att passa kastrullen så att man undviker att leda ner för mycket värme till gastuben. Man skulle kunna ta folien från ett MSR- eller Primusvindskydd också men det blir dyrare och tyngre. Ett sista alternativ är att vända sig till plåtslagaren och höra vad de har att erbjuda... :)
- 2-4 bitar av ståltråd fästes i övre kanten av aluminiumfolien. Dessa korsas och sedan hänger man hela kitet över kastrullen. Lämpligen gör man en liten ögla i mitten så att man kan lyfta med lämplig pinne/stav. En variant är att bygga in ett lock av t.ex. en lämplig pajform i konstruktionen så att man får allt-i-ett. Infästningen av ståltrådsbitarna bör förstärkas så att den inte går sönder.

[1] Jag behöver prova ut infästningen av ståltråden bättre så att den blir som jag vill ha den. Jag laborerar även med hur stor och hur tjock aluminiumfolie jag ska ha. Tyngden bör ju vara avpassad till styvheten på ståltråden... :)

F-n vad prylar ni släpar med er!

Sommar kök:
Optimus Crux à 87g
Gas efter behov
Trangia graderad, 1 liter ???g
Plastsked, väger "en fjärt"

Stekpanna

Jag använder just nu en klassisk trangia men har lämnat den ena kastrullen hemma för jag behöver inte den. Vad jag vill göra framöver är att gå över till gas. Tanken är att ha brännaren och gastuben i kastrullen och steklocket som lock. Enda haken är att stekgrytan är mycket större (ca 15 cm diameter) än kastrullen (ca 10 cm). Vet någon var man kan få tag på mindre steklock? 12 cm vore lagom?

Jag tänker hålla samman hela paketet med en sån där nätpåse man får när man köper en påse citroner.

Re: Re: Re: Mitt

Det är inte helt utprovat[1] än men grundprincipen är ganska enkel. Det jag vill uppnå är ett mer brandsäkert (bombsäkert!) vindskydd som inte riskerar att värma tuben för mycket:

- 1 slaktad 6-deciliters paj- & bakform som undre skydd träs på underifrån innan jag skruvar på brännaren. Man kan även använda t.ex. de bortskurna kanterna från paj- & bakformen under detta skydd om man vill fixera det bättre... Jag behöver prova ut infästningen av ståltråden bättre så att den blir som jag vill ha den. Jag laborerar även med hur stor och hur tjock aluminiumfolie jag ska ha. Tyngden bör ju vara avpassad till styvheten på ståltråden... :)

Pajformar & 8 lager aluminiumfolie med ståltrådsbitar? Lyckas inte riktigt visualisera konstruktionen. Om man hänger skyddet från kastrullen, finns det inte risk att det drar omkull allt då ifall det blåser?

Har provat själv med vikt alufolie och klippt i en ölburg, men hittills har det blivit för taffligt för att jag ska ta med det.. Måste ju vara funkis och inte se allt för hejkomochhjälpmig ut.

jarlmoden; sa:
Jag kör med samma oavsett om jag är solo eller i par;

MSR Titanium 0.85 liter kastrull med lock, hällpip och inbyggt handtag. 120 gram. Om jag ska ha kaffe efter maten går den fort att diska. Enda verktygen är en "Spork", gaffelsked i titanium. väger 12 gram tror jag. Brännaren, Coleman F1 Lite, väger 85 gram inlusive påsen. Dricker ur liten vikkåsa i grön plast.
Ja, det är ju ett nätt och smidigt litet köksset, lätt och lättdiskat. Fördelen med separat kaffepanna är dock att allt lagas i ett svep. Ex. frukost: gröten kokas och medan den inmundigas står kaffepannan på och kaffet är klart när gröten är uppäten. Smidigt på sitt sätt, särskilt om ett multifuel används så slipper man två förvärmningsperioder. Vår-sommar-höst behöver man inte ens lämna sovsäcken innan frukost, om man fyllt en kastrull med vatten på kvällen.

0.85 l om ni går två stycken låter väldigt lite, vad gäller att få plats med maten?

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg