vilket hackel ?

asså nu blir jag förvirrad ska man använda tuppsadel lr tupp nacke lr ska man använda hönsnacke till torrflugor ? och e det värt att till exempel köpa whiting nacke ?

tacksam för svar

MVH joel

flugfiskarn; sa:
asså nu blir jag förvirrad ska man använda tuppsadel lr tupp nacke lr ska man använda hönsnacke till torrflugor ? och e det värt att till exempel köpa whiting nacke ?

tacksam för svar

MVH joel

Detta är ett förrvirrande område inom flugbindning.. Så här gör jag.

Torrflugor - Tupp

Våtflugor - Höns

Brända vingar - höns (eller polygarn)

När det gäller nacke eller sadel så har nacken ett större utbud av fjädrar som passar olika krokstorlekar medans sadlen oftast är mer begränsad, sadlen har oxå längre fjädrar vilket gör att en fjäder ibland kan räcka till flera flugor.

Jag tycker kanske inte man skall gå på värsta märkes nackarna i början av bindarkariären då man sabbar(det gjorde jag i alla fall) rätt mykke material. Jag gillar annars METZ produkter vid fjädervalet.

/Skitfiske

Bra idé

Jag håller med Läderlappen!
Visst blir det enklare med riktigt bra nackar av kvalité men de är dyra. Jag har resonerat som så att jag börjar med bra Indiennackar, finns faktiskt hyggliga sådana. Jag gör misstagen och lär mig på dem. När jag sedan vet om jag tycker det är så himla kul att binda så kan jag köpa de dyra. Då blir det plötsligt enklare och roligare. Visst kan det hända att man tröttnar och tycker det är skit med flugbindning men inte tror jag det beror på dåliga hackel. Det är i alla fall min mening.

Må gott och bind på.
Niclas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Björte Falskt hackel Fiske 3
Björte Meckelimeck med hackel! Fiske 16

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg