Vilken tälttyp är lättast att slå upp?

Det kanske blir lite krock mellan olika sätt att tälta... Här på utsidan talas ju om ultralätt hit och dit, och fjäll och vintertältning.

Tillbringar man lite tid på en campingplats kanske man ska ha nåt sånt här:

37-041_l.jpg

Fast det är knappast nåt man tar med sig senare, ut i skogen.

Fast vi pratar ju även om vilket tält som är lättast att sätta upp, vilket detta inte är.

Även om jag håller med om att det kanske är ett sådant tält man skulle ha på en campingplats och att jag inte skulle ha några större problem med att sätta upp det så är det ju faktiskt inte helt enkelt. (Oj det blev en lång mening :))

//Peter

Möjligt att slå upp själv?

Det kanske blir lite krock mellan olika sätt att tälta... Här på utsidan talas ju om ultralätt hit och dit, och fjäll och vintertältning.

37-041_l.jpg

Ett tält av den här typen ser ju onekligen rymligt och bra ut för nybörjarcamping! Men är det omständigt att få upp på en person? Är inte övertygad om att få hjälp av sonen när han ser allt det roliga som finns vid en camping... :)

Tältet på bilden är bara ett exempel.

(Tält av den här typen finns dock till inte alltför höga priser på lite olika ställen, men kanske inte på de typiska ställena där de har avancerade eller lätta fjälltält.)

Ett tält som ändå har ett extrautrymme utanför sovplatsen där man kan sitta i en vikstol eller nåt, och ev med ståhöjd, tror jag visst att man kan sätt upp själv. I något moment skulle säkert sonens hjälpande hand vara till nytta, så att man kan dra ut eller sträcka upp duken innan man har börjat få fast den i marken.

Jag skulle nog säga att man ändå får var lite "ohändig" för att få problem, även om det förstås tar lite längre tid att sätta upp ett stort tält jämfört med ett litet.

Om man senare vill tälta i skogen, och då ska bära tältet nåt annat än en kort sträcka så blir det ju snabbt ett dåligt val också.

Men är det omständigt att få upp på en person?

Det nedanstående påstås såklart innan jag gått ett antal mil i dina skor...

Jag tror att vilket modern hyfsat välgjort tält som helst går rätt bra att sätta upp för en person, givet att det inte tokblåser och att man har tid på sig. Och givet att man har tagit sig tid att förstå hur man bäst sätter upp det... Min fundering rör sig alltså kring din huvudfråga (lättast att slå upp?) och jag tror att man kan säga att inget tält är lättast, och att inga normala tält är särskilt svåra. Vidare: låt inte den frågan hindra dina andra krav på tältet.

Konkretare: har du speciella erfarenheter du vill dryfta? vad för slags svårigheter kan du få tror du?

När det gäller storlek på tält så är det en STOR skillnad på att campa på campingplats och att tälta under vandring.

Vi körde med vårt Helsport Snohetta 3camp på campingsemestern i några år innan ungarna blev för stora, och efter första året insåg vi att att vi måste ha golv i absiden så de kommande året (tror vi använde det tre somrar) så hade vi dels en press som vi la som golvpress i absiden och dels typ "bastmattor" som man har på stranden).

På en campingplats står tältet ofta på samma plats i flera dagar, det innebär att marken i absiden blir nersliten, man drar in gräs och jord och om det regnar det minsta så har man en lergrop i absiden efter att ungarna sprungit in och ut 15 gånger om dagen för att gå till kiosken, på toaletten, till lekplatsen osv.

Just av den anledningen är det bättre med ett tält som är "för stort", så man kan ha packningen i innertältet.

Numera har vi ett "trerumstält" köpt på Rusta (på höstrean). En stor kupol och sen två "nischer" med sovrum. Tältet är specat som 6-manna men det är lagom som 4-manna, man får plats två personer plus varsin bag i "sovrummen". I mittendelen har vi ett litet campingbord, kylväskan och två klappboxar med köksgrejer och mat. Samma grejer hade vi med Helsport-tältet, men då fick vi lov att ha klädväskorna i tältets lila absid (det har två absider).

Det tältet är dock lite bökigare att sätta upp en Helsport-tältet, men ståhöjden i mittendelen är rätt skönt att ha.

Det nedanstående påstås såklart innan jag gått ett antal mil i dina skor...

Jag tror att vilket modern hyfsat välgjort tält som helst går rätt bra att sätta upp för en person, givet att det inte tokblåser och att man har tid på sig. Och givet att man har tagit sig tid att förstå hur man bäst sätter upp det... Min fundering rör sig alltså kring din huvudfråga (lättast att slå upp?) och jag tror att man kan säga att inget tält är lättast, och att inga normala tält är särskilt svåra. Vidare: låt inte den frågan hindra dina andra krav på tältet.

Konkretare: har du speciella erfarenheter du vill dryfta? vad för slags svårigheter kan du få tror du?

Kupol och tunneltälten med ståhöjd är svåra att få upp ensam. Konstruktionen är densamma som på de mindre tälten, men den mänskliga räckvidden i förhållande till tältet är begränsad. Har prövat lite olika modeller - inte enbart de billigaste.

Ett tunneltält är väl bara att trä i bågarna liggande, fästa ena kortsidan och sen dra upp? Spelar väl ingen roll om det är stort eller litet?

Sen verkar ingen hittills ha nämnt tältkåta? Det är rätt vanligt på campingplatser med norska gäster har jag konstaterat.

Fast tältkåta är rätt svårt att lära sig sätta upp ensam (men har väl väl lärt sig går det fort).

37-041_l.jpg

Plats finns det så det räcker, men det är denna typ av tält det är roligare att se andra slå upp.

Någon nämnde tältkåta. Kör jag själv med. Har flera gånger smällt upp min på ett par minuter och sedan hört: Va där stod inget för tio minuter sedan. Sedan kan man sitta och titta på folk med deras hustält. Roande.

Tältkåtor är dock inte billiga. Inget man gräver ur fickorna för sina första campingturer.

Är inte metoden för tunneltält, stora som små, generell?

(Som Nermander skrev: )

Stoppa i bågarna en i taget,
sätt i två pinnar i marken i ena änden,
gå till andra änden med två pinnar i handen,
dra upp tälten,
tryck i de två ytterligaren pinnarna i marken.

Sen är det bara att knalla runt och spänna upp snören osv med ytterligare pinnar i marken.

Är inte metoden för tunneltält, stora som små, generell?

(Som Nermander skrev: )

Stoppa i bågarna en i taget,
sätt i två pinnar i marken i ena änden,
gå till andra änden med två pinnar i handen,
dra upp tälten,
tryck i de två ytterligaren pinnarna i marken.

Sen är det bara att knalla runt och spänna upp snören osv med ytterligare pinnar i marken.

Jo, tekniken är densamma och en perfekt värld skulle det inte göra nån skillnad. Men tältduken har en viss tendens att inte följa med alla gånger (på både små, stora billiga och dyra tält) och då måste man mata för hand och komma åt det ställe som korvat sig. Och det är självklart lättare på ett mindre tält. Sen skiljer det sig rätt mycket i vikt (ren vikt plus hävstångseffekt) vid själva resningsögonblicket när man väl fått igenom stängerna.

Ytterligare en aspekt att tänka på i svårighetsgrad att resa ett tält:
Den "skandinaviska" varianten där man trär stängerna genom kanaler på yttertältet och därefter hänger innertältet på stängerna/yttertältet (om det inte sitter fast från början) är lite krångligare eftersom just ovan nämnda exempel brukar inträffa (drabbas man inte av krångel är det däremot jättesnabbt gjort att sätta upp dessa tält). Motsvarande problem vid rivning är att man brukar råka dra isär skarvarna på stängerna inne i kanalerna.

Den andra varianten brukar vara något lättare att sätta upp. Då utgår man från innertältet och spänner upp det på stängerna och drar därefter över yttertältet. Jag skulle inte ge mig upp i fjällen med ett sånt tält eftersom innertältet hinner bli genomblött innan yttertältet kommer på om det regnar. Men på en camping är det inte lika viktigt och man kan vänta ut regnet.

Då har jag haft tur hittils, men föredrar den variant där innertälten hänger i yttertältet, av flera skäl.

Beträffande att bågarna går isär vid urtagning, så beror det ju på att man drar i dem - men man ska ju trycka ut dem!

Så lärorikt

Det är så tacksamt att som fullständig novis inom området få så många svar av Er med erfarenheter! Jag har lärt mig massor av era inlägg och fått så många bra tips och råd, tack!

Vad jag är "rädd" för är att inte ensam riktigt räcka till vid uppsättning/nedtagning. Om behov uppstår att vara på båda sidorna tältet samtidigt t.ex. så blir det besvärligt. Jobbar till vardags som civiling. så eventuella nödvändiga ingenjörskunskaper för att få upp ett tält är inte det som skrämmer *skratt*. 8-åringens hjälpande hand kan svika väl på plats om annat lockar mera.

Just nu lutar det mot ett sånt här:

retki_4000_teltta.jpg

Vikt 3,95 kg
Golvyta 2,05 * 2,10
Absid 1,58 * 2,10
Höjd 1,45
PU 2000 mm
Pris kring motsvarande 640 kr (vi bor i Finland)

Har kommit till insikt att camping på samma campingplats flera dagar i taget ställer andra krav än ett tält för övernattningar på olika ställen så enklaste lösningen är väl att ha olika tält för olika ändamål ifall intresset utvecklas. Fast eftersom vi bor fint vid kusten och har skärgård utanför stugknuten vore det ju intressent med ett litet lätt och smidigt tält... Får tänka lite till över egentliga behovet/intresset kommande åren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1