Vilken tälttyp är lättast att slå upp?

Imponerande att det dröjde till âttonde inlägget innan Hilleberg kom pâ tal :)

Eftersom trâdstartaren uppenbarligen inte är ute efter att ge sig in i Sarek denna sommaren sâ tror jag nog att vi kan hâlla oss till billiga och bra förslag.
Jag skulle nog föreslâ ett besök hos Stadium, Intersport, Sportia och titta pâ deras tunneltält eller kupoltält. Även GetOut och Addnature har rimligt prissatta tält som duger väldigt lângt.
De är oftast anständigt prissatta och är i de flesta fall kopior pâ framgângrika konstruktioner.
Har du nâgon över prisgräns?

Fördelen med Tunneltält är ju att en större förgârd ger mer utrymme för saker och om det kommer sen skur sâ finns lite mer utrymme att vistas i. dock ej matlagning med öppen lâga när man är mindre van.
Tunneltält är lätta att resa men kräver nâgra tältpinnar.

Alternativet är ju ett självstagnde kupoltält, lättare än sâ blir inte tältresningen (om man inte köper ett självresande sâklart). Men där är förgârden oftast mindre men innerutrymmet kan kännas större med nâgon extra cm i höjd.
Nâgra tältpinnar gâr det oftast ât här oxâ.

Oavsett tälttyp sâ ska det övnigsresas ett par gânger i lugn o ro, det är kul och ger trygghet inför första turen.

Kolla oxâ prylmarknaden här.

Ha sâ kul i skogen.
 
Som campingtält för nybörjare vill även jag rekommendera ett 3p för två och helst med rymliga absider. Att vara inregnad i ett litet krypin är inget vidare, nej det skall vara plats att spela spel och fika under taket.
Även billigvaruhusen brukar ha hyfsade billiga tält. Rymligast blir ett där man lligger på tvären och har två absider och utgångar. Då blir oxså stängerna lika långa.
Annars är loppisar och Erikshjälpen mfl källor till billiga och brukbara tält.
Jag har sett självresande tält och de även de följer Murhys lag, det som kan går sönder.....
Så övningsres tillsammans och njut sen.

Lycka till i spenaten.
 
Håller med om att det är en smaksak och en situationsberoende fråga vad man väljer för tält. Har t ex övernattat ensam i tremannatält även om det är lite överkurs.

Om man kan vara tre i ett tvåmannatält så tyder väl det också just på att smaken och behoven kan variera.

De flesta tält är lätta att sätta upp. Kanske är det en fördel när det är dubbeltält och dessa sitter ihop så att man bara sätter uppt yttertältet med innertältet hängande i detta.

Sen finns det ju nåt nytt påfund, pop-up-tält eller vad det heter, som man bara tar ur påsen och kastar upp så vecklar de ut sig själva. Antar att det är lite svårare att kasta in dem i påsen, och dessutom är det väl rent allmänt en onödig funktion, eftersom vanliga tält ändå är lätta att sätta upp.

Att stoppa i bågar i kanaler och kanske ännu mer att ta ur bågarna är en teknikfråga, som man snart kommer underfund med, och med minsta tålamod är de verkligen inget problem.

Rekommenderar också ett tält i lite rimlig prisklass vilket säkert innebär max 2 000:- i det här fallet.

Det finns tält som kommer att funka bra som kostar klart under 1 000:-, men där kan man kanske tänka sig att livslängden är lite begränsad, eller att man får lust att byta upp sig efter några säsonger.
 
Stativtält brukar allt som oftast vara astunga och kräver ofta hjälp vid resning. Ryggåstält (finns inte så många att få tag i nu för tiden) Brukar också kräva att man är några som kan hjälpas åt.

Satsa på ett tunneltält, alternativt kupoltält med ordentlig absid. Det behöver ju inte vara dyraste modellen om man inte är helt säker på att det blir massa fjällvandringar - på camping överlever man med Statoil-tält (nästan).

Två eller tre-mans? Om syftet är att ha lite extra utrymme att röra sig på skulle jag satsa på ett tält med större förgård. Hellre leka i den än bland alla sovsaker. Men om grabben tycker det är kul vill han kanske ut nästa sommar igen och då kanske han tar med sig en kompis?

Själv är jag rätt förtjust i Robens tält. Mer än tillräcklig kvalitet för campingplatsen och klarar lite tuffare tag också http://www.wild-outdoorlife.se/875.asp
 
TACK!!!! för alla kloka ord

Jättemycket TACK för alla inlägg! Har läst dem alla flera gånger redan och kommer antagligen att läsa dem flera gånger till för att verkligen förstå alla aspekterna . Detta med tält är ännu en snårig djungel, men det är viss tid kvar ännu till sommaren så det hinner nog klarna något och det får bli några övningskvällar hemma på gräsmattan med tältresning och nedtagning som aktivitet.

Det är som sagt semestercamping på campingplats dit vi far med bil som är första målet. För oss är det stort att överhuvudtaget sova i tält :) Kanske vi bör börja inne i vardagsrummet först och sen avancera ut på gräsmattan... *skratt*
 
Jag tältar ofta ensam och jag har både ett kupoltält och ett tunneltält. Mitt kupoltält är självstagande och behöver bara två pinnar. Det betyder att när jag satt i en båge så ligger tältet snällt på marken. När jag sätter i den andra bågen från andra hållet så ställer det sig så snällt på plats och behöver sedan inget mer. Sedan sätter man i markpinnarna mest för att det inte skall flytta på sig.

Mitt tunneltält har tre pinnar och sedan ytterligare två snören för att kunna stå. Betydligt krångligare att sätta upp själv.

Kupoltält skulle därför vara mitt självklara val vid oerfaren ensamtältare.
 
Kupoltält tycker jag kan vara lite halvbökigt om man är ensammen. Betydligt enklare med ett tunneltält.

Hur tänker du då?

Två bågar och sen står tältet... du kan dessutom flytta på det när det är "uppslaget" att sen använda tältpinnar för absid och vindtålighet är ju nästan kosmetika... alltså inte nödvändigt, men givetvis att föredra.

Sen tycker ju inte jag att det är speciellt svårt att sätta upp tunneltälten heller för den delen... men frågan var ju vilken typ som är lättast att sätta upp.

Thomas
 
Kupoltältet som jag har (ett gammalt McKinley ranger) måste man spänna båda stängerna samtidigt. Man kan liksom inte ta en i taget utan man måste springa fram och tillbaka. Inte praktiskt när det blåser för då händer det att stängerna åker ut igen.

Minn tunneltält kan man stoppa in en stång i taget vilket helt klart underlättar.
 
Samma tips här. Ett rymligt tunneltält eller möjligen kupoltält i mellanprisklassen (Everest, McKinly, Jack Wolfskinn, Haglöfs, fjällräven etc). Se till att ha en rymlig absid för packning mm. Undvik de billigaste tälten från lågprisvaruhusen. Fungerar visserligen på campingen en varm vindstilla dag, men vårt väder är ju ombytligt. Första turen bör ge mersmak inte avskräcka.

Men be att få slå upp tältet i affären. Då får ni instruktioner och kan se om tältet passar er. En seriös handlare låter er se tältet uppslaget före köp! Annars gå till någon annan. Och när ni bestämt er så träna ett antal gånger på gräsmattan så det sitter i ryggmärgen. För genomtänkta tält krävs ingen ingengörsexamen att slå upp. När man kommer till campingen lite sent och är både hungrig och trött, vill man inte ha ett krånglande tält. Bara upp med det och igång med käket! Minskar de klassiska slitningarna på campingsemestrarna och ökar trivseln. Se till att grabben är med på sysslorna. Barn gillar att vara delaktiga.

Om ni ändå tycker tältuppslagning är jobbigt kan kanske detta vara något:

http://www.gadling.com/2006/07/10/self-erecting-tent/
 
Om ni ska hålla till på campingplatser så föreslår jag ett tält med rejäl absid och ståhöjd. Vid campingcampning ska man väl göra det så bekvämt som möjligt, Själv släpade jag runt på ett stort tungt stativtält i många år men nu finns det ju betydligt lättare stora tält. Nu har jag försökt att scanna och lägga till en bild men jag och datorn blev oense om hur man ska göra så därför blev det inget.
Pär
 
Det kanske blir lite krock mellan olika sätt att tälta... Här på utsidan talas ju om ultralätt hit och dit, och fjäll och vintertältning.

Tillbringar man lite tid på en campingplats kanske man ska ha nåt sånt här:

37-041_l.jpg


Fast det är knappast nåt man tar med sig senare, ut i skogen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar