Naturligtvis finns det vettiga alternativ för att sy lite hemma för att det är kul! Min erfarenhet är att billiga maskiner från Maxi el liknade är allt för veka ändå. Jag lånade en kompis billiga maskin (1500kr ny gissar jag ) men den var faktiskt svår att sy med (jag fick aldrig till det ordentligt). Mammas Husqvarna 2000 är en klassiker som funkar som allround-maskin. Hittar man ett fint exemplar så är det en bra och billig start. Dock säger rykten att plastdelarna till mönstersömmarna torkar och spricker. Kolla upp noga!
Hemma har vi nu svärmors Husqvarna Prisma 960 (80-talare tror jag) som dög när jag sydde tygövdrag till soffkuddar, en vindstopper-fleece, projekt med ryggsäcksband och vaxduk... Raksöm och sicksack är ju grundkrav men denna maskin har en "pseudoöverlock-söm" som funkar som en kompromiss om man syr i strechiga tyger.
Men erfarenheten är att beg. kan kosta, vi fick maskinengratis men den gick inte riktigt bra först. Det slutade med service i affären som gick på 1600kr. Så en maskin vi fick kostade en del i service. Att köpa maskin beg hos en affär är inte så dumt om man inte har ordentliga kunskaper i botten.
Låna maskin hos kompisar eller den kvinnliga delen av släkten. det finns alltförmånga symaskiner som står i hörn, endast använda till gardinprojekt vartannat år.
/Andreas