Vilken symaskin

Så hobbymaskiner kan inte användas till att sy kläder, gardiner och annat för hemmet?

Det finns lite olika förväntningar på en maskin som syr flera kilometer tråd per dygn och en hobbymaskin som syr några hundra meter om året.

Hobbymaskiner är gjorda för att hemmafruar ska ha något att pilla med i hemmet. Nu var det så att du påstod att man behövde en hobbymaskin för att sy kläder för att man inte kunde det med en raksömsmaskin. Du har ju vänt på hela resonemanget.
 
Naturligtvis finns det vettiga alternativ för att sy lite hemma för att det är kul! Min erfarenhet är att billiga maskiner från Maxi el liknade är allt för veka ändå. Jag lånade en kompis billiga maskin (1500kr ny gissar jag ) men den var faktiskt svår att sy med (jag fick aldrig till det ordentligt). Mammas Husqvarna 2000 är en klassiker som funkar som allround-maskin. Hittar man ett fint exemplar så är det en bra och billig start. Dock säger rykten att plastdelarna till mönstersömmarna torkar och spricker. Kolla upp noga!

Hemma har vi nu svärmors Husqvarna Prisma 960 (80-talare tror jag) som dög när jag sydde tygövdrag till soffkuddar, en vindstopper-fleece, projekt med ryggsäcksband och vaxduk... Raksöm och sicksack är ju grundkrav men denna maskin har en "pseudoöverlock-söm" som funkar som en kompromiss om man syr i strechiga tyger.

Men erfarenheten är att beg. kan kosta, vi fick maskinengratis men den gick inte riktigt bra först. Det slutade med service i affären som gick på 1600kr. Så en maskin vi fick kostade en del i service. Att köpa maskin beg hos en affär är inte så dumt om man inte har ordentliga kunskaper i botten.

Låna maskin hos kompisar eller den kvinnliga delen av släkten. det finns alltförmånga symaskiner som står i hörn, endast använda till gardinprojekt vartannat år.

/Andreas
 
Plast i Husqvarna 2000

Mammas Husqvarna 2000 är en klassiker som funkar som allround-maskin. Hittar man ett fint exemplar så är det en bra och billig start. Dock säger rykten att plastdelarna till mönstersömmarna torkar och spricker. Kolla upp noga!


/Andreas
När jag sydde som mest för 10-12 år sedan lärde jag känna en symaskinsreparatör/serviceman. Om jag minns rätt så sa han då att just till Husqvarna 2000 var det problem med sömväljaren (en rund ”grej av plast som man stoppar in på baksidan av symaskinen) för dom började då efter sådär 35-40 år att spricka.
Jag har för mig att det ska finnas 8 st sömväljaren till Husqvarna 2000(A, B, C, D, E, F. G, H).

Så är alla sömväljarna hela finns har Husqvarna 2000 många sömmar att välja på. Men Husqvarna 2000 var nog den första Husqvarna symaskinen med plast i, och metall är hållbarare.

Länk till en bild (hoppas länken funkar)
https://www.google.se/search?q=husq...a.se%2Fhusqvarna-symaskin-309169.html;640;480

Per
 
Kunskap och erfarenhet

tror jag begränsar mig mer än symaskinmodell. Grova sömmar kan man sy för hand.

Finns det bra videokurser för vanliga stötestenar på hobbymaskiner?

Alla har inte en textillärare i bekantskapskretsen. När några skridskkamrater köpte ryggsäckar och modifierade dessa ställde Maj upp med både handledning och textilsal.

Har studieförbunden kurser?

Thure
 
Halaj!

Äsch, vad tråkigt!
Och jag som har laddat upp med popcorn och folköl för att följa det här!
Lördag kväll är ju prime time för att läsa sånt här!
När kombattanterna har fått lite innanför västen börjar angreppen hagla! Hårtestar rivs, krokodiltårarna flödar, och någon känner sig kränkt och ropar på moderator.

Nu blev det ett stort antiklimax. Surt.

//T
 

Liknande trådar