Vilken symaskin

Kostar de runt tusenlappen begagnade så kan de va intressanta för tråden, annars inte

Fast nu har ju du inte på något sätt ensamrätt till att skriva eller bestämma innehåll i tråden. SOTO skrev att de kunde vara intressanta, jag svarade att de ofta finns tillgängliga på blocket. Jätteenkelt.

Det starkt begränsade bivillkortet om 1000-lappen fanns inte med från början.

För mig är det ett större problem att det inte finns 3-fas (380 Volt) där jag bor, än vad en till symaskinen kostar. Många ”bra” symaskiner har 3-fasmotor, men går inte att använda om man inte flyttar först.

Hur många lägenheter har 3-fas?

Per

Det starkt begränsade bivillkortet om 1000-lappen fanns inte med från början.

För mig är det ett större problem att det inte finns 3-fas (380 Volt) där jag bor, än vad en till symaskinen kostar. Många ”bra” symaskiner har 3-fasmotor, men går inte att använda om man inte flyttar först.

Hur många lägenheter har 3-fas?

Per

Säger det igen, det är inga problem att konvertera en kopplingsmotor till enfas, eller byta till servomotor. Sen har många lägenheter trefas (i spisen! :) )

Säger det igen, det är inga problem att konvertera en kopplingsmotor till enfas, eller byta till servomotor. Sen har många lägenheter trefas (i spisen! :) )

Spisen där jag bor är avsäkrad med 20 A. Det är bara spisen så är kopplad till den säkringen.

Övriga uttag i köket är avsäkrade med ynka 6 A,så det går inte ens att installera en diskmaskin som oftast drar 2000 W. Dags att flytta?

Per

Pfaff 332, Pfaff 360 och Pfaff 362 brukar omnämnas som starka hushållsmaskiner och jag kan bara instämma. Jag har en 332 och den är långt bättre på att sy i grova tyger än de två Husqvarna Automatic jag använt tidigare. Men som Gro påpekar är motorerna i hushållsmaskiner inte jättestarka och mycket riktigt får jag hjälpa maskinen i starten när jag syr i remmar. Men markisväv klarar den galant.

Jag håller med. Däremot är inte moderna symaskiner så orkeslösa som flera tror i denna tråd. Givtvis syr man inte sadlar, skor och annat som kräver en mycket grövre tråd. Jag har haft en Pfaff 332, men bytte senare till en modernare maskin från Janome som klarar grova textiler bättre. Att sy i 6 lager nylonpackremmar är inget problem.
Skall man bara sy i lite packpåsar och kläder duger de flesta hobbymaskiner. Spolsystem och trådförare är avsedda för hobby-sömnad.

Vill man sy annat än stel Corduraväv kan en maskin som klarar av lite annat än raksöm vara en tillgång, speciellt om du skall sy kläder.

Jag håller med. Däremot är inte moderna symaskiner så orkeslösa som flera tror i denna tråd. Givtvis syr man inte sadlar, skor och annat som kräver en mycket grövre tråd. Jag har haft en Pfaff 332, men bytte senare till en modernare maskin från Janome som klarar grova textiler bättre. Att sy i 6 lager nylonpackremmar är inget problem.

Du har säkert rätt. Mina erfarenheter är begränsade till gamla maskiner. Skriv gärna modellnummer på den/de maskiner du vet funkar bra. Då lär vi andra oss mer.

Man får vad man betalar för, min Pfaff 332 kostade 1400 och jag gissar att din Janome kostade betydligt mer. Men förutom en starkare maskin fick du nog en mer elsäker också. På min 332 hade det räckt att peta in ett gem eller en penna några mm i pedalens ventilationshål för att få en stöt. Inte så bra om man har barn.

Vänliga hälsningar, Klas

Ja, en billig flatbäddindustrimaskin är bättre på alla sätt, förutom att den tar mer plats. De flesta trefasmotorer (förutom efkamotorer) kan konverteras till enfas meddelst en kondensator. Men i all ärlighet så kostar en splitt ny servomotor ca 1000 spänn och då kan du dessutom ställa in maxhastighet. Det är något av en brant inlärningskurva att hantera en kopplingsmotor. Industrimaskiner utan efka och krusiduller brukar gå för mellan 500 till 3000. De flesta större märken har fortfarande reservdelar till dem. Jag hade tur och hittade en brothermaskin med nålposition, trådklipp och enfasmotor för 2500, men då fick jag åka en bit och hämta den. På jobbet har jag en pfaff som är fantastisk. Övermatning är fine and dandy men för de flesta material för friluftsbruk klarar du dig fint med en teflonfot, i värsta fall en rullfot (kräver dock att man byter stygnplåt och matartänder, vilket tar 10 minuter).

Samma kommentar här: Du har säkert rätt. Skriv gärna tillverkare och modellnummer på de maskiner du vet funkar bra. Då vet vi okunniga vad vi skall leta efter. Förklara också gärna vad efka betyder.

Vänliga hälsningar, Klas

Du har säkert rätt. Mina erfarenheter är begränsade till gamla maskiner. Skriv gärna modellnummer på den/de maskiner du vet funkar bra. Då lär vi andra oss mer.

Man får vad man betalar för, min Pfaff 332 kostade 1400 och jag gissar att din Janome kostade betydligt mer. Men förutom en starkare maskin fick du nog en mer elsäker också. På min 332 hade det räckt att peta in ett gem eller en penna några mm i pedalens ventilationshål för att få en stöt. Inte så bra om man har barn.

Vänliga hälsningar, Klas

Samma kommentar här: Du har säkert rätt. Skriv gärna tillverkare och modellnummer på de maskiner du vet funkar bra. Då vet vi okunniga vad vi skall leta efter. Förklara också gärna vad efka betyder.

Vänliga hälsningar, Klas

Det är inte så enkelt. Alla maskiner kommer i en klass och underklass och det är svinsvårt lista alla. Singer, Juki, Brother, Husqvarna (svårt att hitta reservdelar idag), Mitsubishi, Toyota, Wilcox & Gibbs, Unicorn, Dürkopp-Adler, Pfaff, alla har gjort bra maskiner. Men det är så många modeller att man blir alldelles yr. Efka är en motortillverkare som har massa elektronisk styrning, för t.ex nålposition och trådklipp, och de är svårare att konvertera till enfas och rätt luriga att ställa in på ett vettigt sätt. Lönt att mecka med för produktion, mindre lönt för hobbybruk.

Skall man bara sy i lite packpåsar och kläder duger de flesta hobbymaskiner. Spolsystem och trådförare är avsedda för hobby-sömnad.

Vill man sy annat än stel Corduraväv kan en maskin som klarar av lite annat än raksöm vara en tillgång, speciellt om du skall sy kläder.

Jag jobbar med att sy kläder. Dyra kläder. Vi använder bara raksömsmaskiner och overlock. (På vissa använder vi tränsmaskin och knapphålsmaskin också, men inget av det klarar en hushållsmaskin av).

Jag jobbar med att sy kläder. Dyra kläder. Vi använder bara raksömsmaskiner och overlock. (På vissa använder vi tränsmaskin och knapphålsmaskin också, men inget av det klarar en hushållsmaskin av).

Så hobbymaskiner kan inte användas till att sy kläder, gardiner och annat för hemmet?

Det finns lite olika förväntningar på en maskin som syr flera kilometer tråd per dygn och en hobbymaskin som syr några hundra meter om året.

Industrimaskiner vs hobbymaskiner

Nu har jag bara som hobby att sy (men jag har 3 st symaskiner varav en 4-trådig overlock), men på mitt förra arbete fanns det verkstadsarbetare som skruvade skruvar (Torx) åtskilliga timmar per dag, 5 dagar i veckan. Skulle arbetsgivaren tillhandahålla en skruvdragare från Biltema eller något annat lågprisställe så skulle nog en sådan skruvdragare nog vara utsliten efter några dagar.

Maskiner för industribruk är gjorda för att användas 8 h eller mer per dygn i åtskilliga år.

En kombinerad fräs och svarv som fanns på ett tidigare av mina arbeten gick 24 h/dygn 48 veckor om året (skiftarbete). Olja, kylvätska och svarvstål och fräsar fick man nog byta med jämna mellanrum, men maskinen var nog gjord för att hålla i 10-15 år .
Pris? Förmodligen någonstans 20-30 MSEK + moms

Förmodligen är det samma sak med symaskiner. Köper man en ny hemsymaskin för 5000 kronor och använder den 8 h/dygn 5 dagar i veckan så lär den nog slitas ut rätt så fort

Per

Ja, vi är SÅ imponerade av att sömmerskan syr "dyra kläder", men nåntng säger mig att en simpel maskin för nån tusing också klarar det. Det e knappast ihopsättandet av tyglapparna som gör dessa kläder dyra, utan design, designer och tygkvalitet. Sen kan vilken polack som helst sköta tillverkningen.

Nu är jag inte sömmerska utan skräddare. Det vi tar betalt för är hantverket (och materialet). Du har noll och intet koll på konfektionsindustrin. Jämför t.ex. kläder producerade i Polen/Baltikum/Mauritius med kläder från d'Avenza eller Kiton. Om du kollar på dyrare kläder ligger betoningen sällan på design eller designers, utan kvalitet och hantverk. Men då har vi lämnat ämnet med råge.

Vidare får du köpa vilken symaskin du vill. Jag delade med mig av mina erfarenheter av att ha sytt friluftskläder och friluftsattiraljer i x antal år kombinerat med utbildning, praktik, lärlingskap och arbete med textila material och läder. Kort och gott, jag sätter mig aldrig någonsin bakom en hemsymaskin igen. När jag bodde i en liten etta var jag sjukt nöjd med att ha min singer 96K trots att den tog upp en och en halv kvadratmeter och hade utan tvekan köpt en liknande igen även om jag bara skulle sy på hobbynivå.

Majoriteten som skriver här har inte de erfarenheterna jag har och inte heller kompetensen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg