Vilken svamp har vi plockat?

Snacka om svampår!

Förra helgen hittade jag ca 4 liter kantareller och 3 kassar (minst 15 kg, lättaste påsen bottnade köksvågen som går till 5 kg...) med karl johan och detta på bara ett par timmar.
Sedan var det mindre roliga, rensa och skära ner till torkning, men nu har jag ett par liter torkad karl johan till vinterns pastasåser mm. Å andra sidan tittar jag nu ut i hallen där står två påsar till från morgonens attack i skogen, dax å börja rensa igen...
 
Kanon att ni plockar soppar och inte andra sorters svampar då ni är lite osäkra! Ser jag en rödhattig sopp så plockar jag den och tillagar. Soppar med bruna hattar är jag lite osäker på då det smyger omkring några riktigt dåliga sådana. Jag kan bara rekommendera en svampbok och den är redan nämnd och länkad till :)*.

*Jag får på inget vis betalt för att rekommendera den boken, den råkar bara vara bäst.
 
Vilka?

Vilka brunhattade soppar menar du skulle vara riktigt dåliga? Måste jag inleda en omedelbar förtroendekris med min svanpbok (Knudsen)? Själv undviker jag bara dem som får starkt avvikande färg när man skär i dem och de som har grå/gråvita hattar eller röda rödgula rör.
Nummer två av strådstartarens svanpar är en smörsopp och den är god, men svår att få händerna rena efter... Hälsar Anna
 
De dåliga sopparna är väl gallsopp och djävulssopp. Gallsopp smakar förbaskat starkt, så man märker direkt om man bara provsmakar lite, och djävulssopp ser ju för hemsk ut (och finns bara på Gotland?)
 
De dåliga sopparna är väl gallsopp och djävulssopp. Gallsopp smakar förbaskat starkt, så man märker direkt om man bara provsmakar lite, och djävulssopp ser ju för hemsk ut (och finns bara på Gotland?)

nja växer endast med säkerhet på gotland, man jag har faktiskt sett en i skåne. Giftig är den ju i alla fal men den går ju inte att förväxla med någon annan sopp.
280px-Boletus_satanas.JPG


sen är ju gallsoppen oätlig och eldsoppen också giftig, speciellt i samband med alkohol.
resten av de vanliga sopparna ska vara ätliga.
 
Vilka brunhattade soppar menar du skulle vara riktigt dåliga? Måste jag inleda en omedelbar förtroendekris med min svanpbok (Knudsen)? Själv undviker jag bara dem som får starkt avvikande färg när man skär i dem och de som har grå/gråvita hattar eller röda rödgula rör.
Nummer två av strådstartarens svanpar är en smörsopp och den är god, men svår att få händerna rena efter... Hälsar Anna

Det finns flera riktigt bra soppar som blånar när man skär i dem. Faktum är att alla soppar duger fint som matsvamp, bortsett från gall-, eld- och djävulssopparna. Några av dem ska man helst torka först, därför att de blir godare då. Gäller framför allt sandsopp, som är trist otorkad, men faktiskt lär ska vara ett bra (och betydligt mindre giftigt) alternativ till murkla som torkad.

Fast det har jag inte hunnit pröva än.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oaker Vilken svamp är detta? (häxring-typer) Bär och svamp 1
awad Vilken svamp? Bär och svamp 1
thomasj Vilken svamp kommer tidigast? Bär och svamp 2
5212 Vilken sort svamp Bär och svamp 2
Korallaven Vilken växtart är detta? Bär och svamp 2
jonken Någon soppa men vilken och är den ok att äta? Bär och svamp 9
Feroyn Vilken svampart? Bär och svamp 4
Harriboy Vilken art? Bär och svamp 0
quid Vilken blomma? Bär och svamp 7
majjen Vilken växt? Bär och svamp 3
j_stellan Vilken smamp är detta? Bär och svamp 9
Ljo002 Torka svamp enkelt och billigt Bär och svamp 6
fowwe Läderboll eller annan svamp? Bär och svamp 9
Vik945 Svamp doftar Vanilj. Bär och svamp 47
malinb2 Ätbar svamp? Bär och svamp 3
Adine Vad är detta för svamp Bär och svamp 2
Knalle12 Vad är detta för svamp. Bär och svamp 1
Bubblor Hej! söker någon som vill plocka svamp med mig. Bär och svamp 0
kattentassar Hjälp med artbestämmning av svamp på min uteplats Bär och svamp 1
sece Vad är detta för svamp? Brunsopp? Bär och svamp 2
Zarran89 Svamp och bär i Luleå? Bär och svamp 5
Småtärna Svamp i Jämtland? Bär och svamp 1
Peos3145 Karl-Johan svamp Bär och svamp 4
iphonefisken Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
Sunniva Hur länge håller sig svamp? Bär och svamp 5
the_raz konstig svamp! Bär och svamp 10
honkydory Tokigt mycket Karl Johan svamp! Bär och svamp 2
Krysmynta Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
dave1 Svamp i Skåne Bär och svamp 0
thomasj Svamp i närheten av Sälen? Bär och svamp 1
teresia svamp i Öresundsområdet Bär och svamp 2
prl Hur är det med svamp i Stockholmstrakten nu? Bär och svamp 8
Mysmatilda Svamp i göteborgstrakten? Bär och svamp 8
Atle svamp Bär och svamp 7
Rodluvan Soppa på svamp?! Bär och svamp 6
leif_frisk Svamp Bär och svamp 1
hälsingland Vad har jag hittat? Bär och svamp 4
Petri Niemelä hur har plockandet varit hittintills? Bär och svamp 15
majjen Vilka blommor har jag sett? Bär och svamp 12
thomasj Hur har d gått för er i torkan? Bär och svamp 22

Liknande trådar