Vilken kniv till min tjej?

Ledsen TS, nu spårar jag ur...

[...]
Det är en scanning av en gammal rapport där man mätte händerna hos diverse arméfolk i USA och jämförde storleken hos kvinnor och män.
[...]
98 % av populationen var en lite större del av den än jag kanske riktigt önskat jämföra, men med tanke på hur stor del av de två populationerna som överlappar så kan vi ju ändå säga att det inte är särskilt ovanligt att vissa kvinnor har större händer än vissa män.
[...]

.

nu börjar det bli roligt och intressant! Riktiga fakta och siffror. Jag är inte bäst på statestik men man kan lätt gissa att USAs armé inte motsvarar en normalpopulation ens i USA pga rekryteringsprocessen. Det finns säkert konkreta minilängder, som slår på kvinnopopulation, och med största sannolikhet maxlängd som slår en del på manspopulationen. Man kan också tänka sig att andra urvalskriterier inkl social faktorer spelar in. En liten tjej är antagligen inte lika benägen att söka som en grov kille! Men det är ju en bra rapport när man skall köpa in handskar till armén på ett bra sätt.

I verkligheten tror jag att spridningen är större och därför finns det ett behov av att kalla det kvinnomodeller av kommersiella skäl - annars skull det inte tas fram något alls till den minsta percentilen som säkert är väldigt kvinnotät! Det är kanske viktigare att titta på spridning än överlapp just därför?

Själv är jag lite tacksam att ligga lite i utkanten på herrskor - vandrarkängorna jag köpte på rea var en stor dammodell men utan rosa detaljer som tur var ;).

En statistisk jämförelse mellan skor och händer vs män/kvinnor skulle vara intressant att se. Men har någon varit intresserad av att betala en sådan undersökning?

/A
 
men man kan lätt gissa att USAs armé inte motsvarar en normalpopulation ens i USA pga rekryteringsprocessen. Det finns säkert konkreta minilängder, som slår på kvinnopopulation, och med största sannolikhet maxlängd som slår en del på manspopulationen.
Jag hittar inte ett ljud om minimum- eller maximumlängd varken för män eller kvinnor när jag googlade på detta och surfade runt lite på US Armys hemsida.
Det enda jag hittade är att du inte får väga för mycket...

Annars måste du bara ha rätt ålder, civilstånd (ogift utan barn eller gift med max 2) och lite annat legalt tjafs, samt klara deras fystest, som består i armhävningar, sit-ups och en löptur. Inget som omedelbart straffar ut små eller stora personer kort sagt.

Man kan också tänka sig att andra urvalskriterier inkl social faktorer spelar in. En liten tjej är antagligen inte lika benägen att söka som en grov kille!
Så det du säger är att det är stora tjejer och stora killar som söker sig till militären? Den enda tjej jag känner som är svensk militär (flygvapnet) är inte alls stor, möjligen lite längre än jag (och jag är 157 cm kort), och klart spensligare.

Tror inte det är någon enorm viktning här, men om det är det, så borde det väl finnas en minst lika stor ovilja att söka sig till militären hos små män, vilket isf justerar medelvärden både för män och kvinnor uppåt.

I verkligheten tror jag att spridningen är större och därför finns det ett behov av att kalla det kvinnomodeller av kommersiella skäl - annars skull det inte tas fram något alls till den minsta percentilen som säkert är väldigt kvinnotät! Det är kanske viktigare att titta på spridning än överlapp just därför?
Jag säger inte emot att kvinnor oftast är minst, bara att hela "en kniv som passar kvinnor" implicerar att *alla* kvinnor är små (och har samma preferenser när det kommer till en kniv). Undersökningen visar att du har ganska goda chanser att, om du godtyckligt plockar en man och en kvinna ur populationen, få en man som har mindre händer än kvinnan (även om motsatsen är vanligare är det inte *mycket* vanligare).
 
Nu känner jag ju inte flickvännen, men hade jag önskat mig en kniv i födelsedagspresent så hade jag nog haft i bakhuvudet att jag ville ha en som var lite vackrare, exklusivare och mer arbetad än jag kanske hade valt att kosta på mig själv. Hellre en nättare med vackert trähandtag än en "världens bästa kniv"-modell som var klumpig och ful. Du får väl ha känselspröten ute och försöka luska ut vad det är hon egentligen är ute efter.
 
Det där masurbjörkshandtaget kombinerat med ett vackert damaskenerblad - i en snyggt arbetad läderslida...
Det vore den perfekta presentkniven!
 
Ledsen TS, nu spårar jag ur...



nu börjar det bli roligt och intressant! Riktiga fakta och siffror. Jag är inte bäst på statestik men man kan lätt gissa att USAs armé inte motsvarar en normalpopulation ens i USA pga rekryteringsprocessen. Det finns säkert konkreta minilängder, som slår på kvinnopopulation, och med största sannolikhet maxlängd som slår en del på manspopulationen. Man kan också tänka sig att andra urvalskriterier inkl social faktorer spelar in. En liten tjej är antagligen inte lika benägen att söka som en grov kille! Men det är ju en bra rapport när man skall köpa in handskar till armén på ett bra sätt.

I verkligheten tror jag att spridningen är större och därför finns det ett behov av att kalla det kvinnomodeller av kommersiella skäl - annars skull det inte tas fram något alls till den minsta percentilen som säkert är väldigt kvinnotät! Det är kanske viktigare att titta på spridning än överlapp just därför?

Själv är jag lite tacksam att ligga lite i utkanten på herrskor - vandrarkängorna jag köpte på rea var en stor dammodell men utan rosa detaljer som tur var ;).

En statistisk jämförelse mellan skor och händer vs män/kvinnor skulle vara intressant att se. Men har någon varit intresserad av att betala en sådan undersökning?

/A
Jag lider med Jonahtan. Hur i he. ska han klara av det här.? Våra beredvilliga styrkor av friluftskunniga står beredvilligt till tjänst med förnumfstiga svar. Jag är orolig, frågan rymmer ju dimensioner ut över det vanliga. Hur ska den flickan få en kniv värdig hon den är? Inte fan vet jag utan knäpper upp en ny pilsner.
 
Ja det vore något

Det där masurbjörkshandtaget kombinerat med ett vackert damaskenerblad - i en snyggt arbetad läderslida...
Det vore den perfekta presentkniven!

Den var fin den där från casström. Men som sagt med ert ännu snyggare blad vore det perfekt. Något tips någon?

Ni som pratar statistik ang handstorlekar kan väl göra det i en egen tråd någon annanstans. Så trött på kapade trådar :-(
 
Pilsner löser det mesta

Jag lider med Jonahtan. Hur i he. ska han klara av det här.? Våra beredvilliga styrkor av friluftskunniga står beredvilligt till tjänst med förnumfstiga svar. Jag är orolig, frågan rymmer ju dimensioner ut över det vanliga. Hur ska den flickan få en kniv värdig hon den är? Inte fan vet jag utan knäpper upp en ny pilsner.

Ja jag sitter själv här med en öl. Och våndas....

Jag har fått många svar och flera har varit riktigt intressanta. Men det sista från casström ser mest ut som det jag har föreställt mig. Så där någonstans lär det hamna. Tack för all hjälp även om den är spretig.

Knivfrågan är ju tämligen känslig och det var inte helt självklart att jag skulle våga skriva den här. Än mindre komma med egna förslag. Men det verkar ha burit frukt ändå så jag ska nog klura ut det här. 30/3 fyller hon så jag postar här sedan vad det blir för något.
 
Ja jag sitter själv här med en öl. Och våndas....

Jag har fått många svar och flera har varit riktigt intressanta. Men det sista från casström ser mest ut som det jag har föreställt mig. Så där någonstans lär det hamna. Tack för all hjälp även om den är spretig.

Knivfrågan är ju tämligen känslig och det var inte helt självklart att jag skulle våga skriva den här. Än mindre komma med egna förslag. Men det verkar ha burit frukt ändå så jag ska nog klura ut det här. 30/3 fyller hon så jag postar här sedan vad det blir för något.

Gör det. Min tjääring är inte så kräsen beträffande knivstål. Funkar det till det vi brukar kniv till så räcker det.
 
Du har inte funderat på att köpa en kniv av en knivmakare? Det finns flera i den här tråden Och säkert fler runt där du bor.
 
Köpte en liten LTC från Fällkniven för någon vecka sedan. Funkar ok som EDC på jobbet, ute har det bara varit typ grillpinnar od som tillverkats. Men om man inte håller på med bushcraft så klarar man sig långt med en liten, men vass kniv...
 
Köpte en liten LTC från Fällkniven för någon vecka sedan. Funkar ok som EDC på jobbet, ute har det bara varit typ grillpinnar od som tillverkats. Men om man inte håller på med bushcraft så klarar man sig långt med en liten, men vass kniv...

Japp. Men ett bladlås är en viktig detalj för mig. Fällknivens tk4 gillar jag, men hade föredragit ett lite tunnare blad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
dePaul Backpacking jorden runt; vilken kniv? Utrustning allmänt 15
ruskja Vilken kniv ? Utrustning allmänt 46
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg