Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur?

Vilka kläder för överkroppen föredrar du med ut på fjällvandring?

  • Underställ, värmelager & vattentätt skal. Skal när det blåser.

    Röster: 22 53.7%
  • Underställ, ev. värmelager, softshell/etaproof/dylikt & vattentätt skal. Skal när det regnar.

    Röster: 19 46.3%

  • Totala väljare
    41
Min upplevelse är att en bra dag är softshell bättre än goretex alternativet. Men skillnaden är de dåliga dagarna, när du har en hel vecka slätregn föredrar jag goretexalternative allagånger före softshell och nått ultralätt men heltätt rengställ.
Oavsett om det är vinter eller sommar föredrar jag goretex ställ, jag vet att jag kanske kommer att bli svettig och fuktig men hur jävligt de än blir så kommer jag inte att bli blöt...
 
Min upplevelse är att en bra dag är softshell bättre än goretex alternativet. Men skillnaden är de dåliga dagarna, när du har en hel vecka slätregn föredrar jag goretexalternative allagånger före softshell och nått ultralätt men heltätt rengställ.
Oavsett om det är vinter eller sommar föredrar jag goretex ställ, jag vet att jag kanske kommer att bli svettig och fuktig men hur jävligt de än blir så kommer jag inte att bli blöt...

Det är väl ingen som har pratat om ett heltätt regnställ? :)
Imo kan det vara precis samma regnställ i båda alternativen, dock borde väl den med softshell kanske har insett att det inte är värt att lägga en förmögenhet på! ;)
 
Citat:
Ursprungligen postat av LRC
Endast underställströja så långt det är möjligt, vilket enligt min erfarenhet är betydligt längre än vad de flesta andra anser.

Blåser det ordentligt har jag en (flor)tunn vindjacka och är det dessutom riktigt kallt blir det ett tunnare värmelager också. Byter vindjackan mot regnjacka om det regnar mer än vad den förstnämnda klarar av.


Är helt med på din linje.
Pär

...och här är en till...

HåkanF
 
Jag röstade på alternativ 1, jag är en trogen efterföljare av lager på lager-principen men jag vill inte att det ska bli för många lager heller, då blir det för omständigt att reglera mirkoklimatet. Less is more är min princip.

Närmast kroppen har jag antingen syntet eller merinoull, det senare är det enda jag använder mig av för turer längre än ett dygn. Långärmat för ruggigare väder och kortärmat/ärmlöst för varmare väder. Icebreaker, Haglöfs, Houdini är de märken jag oftast håller mig till. IB är nog favoriten för basplagg.

Värmeplagget har mer och mer börjat bli fleece framför ull. Jag har märkt att exempelvis merinoull ensamt inte utgör något särskilt robust mellanlager. Undantaget är Woolpowers mellanlager med polyamidförstärkning, som är helt outstanding imo. I övrigt blir det oftast Haglöfs fleece. Slät utsida är smidigast mot ytterplagget men värmer å andra sidan inte lika mycket som fleece som är ruggat på båda sidor, så slätstickad fleece är sommaralternativet framför det senare som prioriteras på vintern.

Jag har alltid med mig en dunjacka som förstärkningsplagg för kallt väder, i nuläget en Mountain works Thunderlight hood sweater. Jag har även en motsvarande jacka med syntetfyllning men den är inte riktigt lika varm tycker jag.. Å andra sidan är den jackan av en betydligt billigare modell.

Ytterst sätter jag på mig ett rejält skalplagg, men bara om det blåser, regnar eller är riktigt kallt. Ventilationen är vital för mig som producerar mycket värme. Klättermusens Cutan-jackor är favoriten, mycket smidigare och tystare än Gore-Tex och designen på jackorna är oftast långt mer funktionell än t.ex. Haglöfs. KMs säkerhetsdetaljer så som kompass, visselpipa och vindstrut är ovärdeliga detaljer vintertid för mig.

My five cents :)
 
Jag kom på att det kanske skulle vara intressant att nämna ifall man testat både 1 och 2, och sedan gjort sitt val.

Jag använde alternativ 1 i många år, det var främst min vistelse på Svalbard som fick mig att byta, ett heltätt skal funkar helt enkelt inte under långvariga lågintensiva aktiviteter i -35, sedan dess är det softshells som gäller fullt ut.
 
Har testat bägge, var faktiskt full av förhoppningar när membranplaggen kom, men fick ge upp. Det handlar alltså inte om förutfattade meningar - jag minns fortfarande vilket lyft det var när man slapp frysa i varje skidlift tack vare de svetttransporterande underställen, för att inte tala om regnställ som "andas" ojämförligt bättre än mitt gamla gummerade Helly-Hansen ;).
Efter en extremt slaskig skidvecka fick också mina gamla M90-brallor ge efter för membranbyxor, men jag kan inte påstå att de håller mig torr inifrån ;). På överkroppen går det inte alls.
 

avslutad210712

Gäst
Underställströja, tunn primalofttröja, mycket tunn vindblus och en tunn regnjacka som bara används när det verkligen har börjat regna så egentligen ingen av kategorierna. Softshell tycker jag är för tungt
 
Jag tycker också att det är svårt att se skillnaden på 1 och 2.
Jag har alltid ylleunderställ av någon sort vid alla årstider. Gärna ylleshorts under mina vindtäta byxor och ofta en ylle t-shirt /kortärmad skjorta över ylleunderställströjan. Skjorta eller vindblus på. En tunn täckjacka som förstärkningsplagg. (Vid det här laget har ni kanske räknat ut att jag är frusen av mig och inte kan gå särskilt fort...) Blir det riktigt kallt blir det som Joanna säger nattylleunderstället som får jobba. Buffen åker av och på liksom vantar eller yllemuddar (avklippta ylle sockar) Regnkläderna (som andas) åker på när det mer än duggregnar och då ofta endast med underställ under.
 
Helt klart kategori 2, om jag fattat TS definitioner rätt ;).

Absolut! Jag hoppas jag var tillräckligt tydlig med "softshell/etaproof/dylikt", om det sen är en träningsoverallsjacka, vindblus eller mithriltröja så spelar det inte särskilt stor roll.

Mest för att kolla om folk verkligen tycker dessa vattentäta skaljackor är så allsidiga som marknadsföringen påstår :)
 
Frågar mycket för att jag undrar om folk börjar komma ifrån viljan att klä sig vattentätt när det inte behövs nu när det har kommit mängder av alternativa material utan membran som skyddar mot vinden bra men ändå tillåter hög fysisk aktivitet.
Rent praktsikt så upplever jag att jag kommer fram fräschare om jag cyklar till en fest med mjukt skal istället för paclite. :)

Men självklart är vattentätt skal ett viktig dettalj ute på tur om inte annat för säkerhetens skull, samtidigt som det är skönt att dra på en extra jacka när man slår läger för kvällen.. Men det behöver ju inte betyda att den används hela tiden.

Men.. givetvis ska man klä sig precis som man vill :)

Edit: Men sen tror jag även att en tråd där folk berättar om hur dom klär sig rent praktiskt när dom är ute på tur kan vara intressant för många :)
 
Men sen tror jag även att en tråd där folk berättar om hur dom klär sig rent praktiskt när dom är ute på tur kan vara intressant för många :)

Jag håller med. Många är vi som söker information i gamla och nya trådar. Jag tycker klädseln ständigt är en svår balansgång. Det som är optimalt kan variera från gång till gång och ska man ut en längre tur gäller det ju att inte kånka på för mycket. Jag tycker absolut att tråden har fått mig att fundera ytterligare ett varv på vad som ska med vid familjens nästa vandring - Och många fler varv blir det väl innan man en inbiten fjällräv :) / Sofia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg