Vilken jacka inför fjällvandringen?

Hej!
Jag planerar en fjällvandring i sommar och behöver investera i en ny regnjacka. Eftersom vädret i fjällen kan vara oförutsägbart, är det viktigt att jag hittar en jacka som både håller mig torr under långa regnperioder och har god andningsförmåga när jag är aktiv.

Jag vet att många rekommenderar att köpa både en vindjacka och en regnjacka, men jag vill gärna ha en allt-i-ett-lösning. Har ni några tips på regnjackor som passar för fjällvandring? Jag är särskilt intresserad av modeller med pit-zips eller andra funktioner som ger extra ventilation.
 
Mig veterligen finns det ingen regnjacka .som inte bygger upp ångtrycket under och därmed blöter ner överkroppen.
Finner du en regnjacka som släpper ut varmfukten meddela gärna oss här.
Själv har jag alltid med mig en lätt vindjacka.

go tur
 
Jag brukar ha med mig en skaljacka, senaste gångerna har det varit en Norröna Falketind eller en Klättermusen Allgrön. Dock måste man ha realistiska förväntningar, jag är visserligen en svettlök men när jag vandrar med packning i tät jacka blir jag genomblöt inifrån. Jackan håller undan vinden och tar bort nerkylningseffekten av regnet så den fyller en funktion, för mig är dock inte den förväntade funktionen att hålla mig torr (jag blir svettig även om jag vandrar i t-shirt när det inte regnar....).

Köp en skaljacka som du tycker är snygg och som kostar lagom mycket, den kommer antagligen göra jobbet tillräckligt bra.
 
Alltså... Det du behöver i fjällen är följande. Något som håller dig varm, något som står emot blåst och något som klarar myggen.

Blöt kommer du bli, så det är bara släppa tanken på det. Satsa på ull och andra bra grejer.
 
Vill du inte ha en vindjacka plus en regnjacka så tänker jag inte tjata om det, men jag tycker din frågeställning är lite väl bred.

Det du söker är en skaljacka med membran och pit zips. Finns en uppsjö =)

Annat du bör titta på:
Vattenpelare och andningsförmåga. Finns högt och lågt av båda delar, allt utifrån ditt önskade behov.
Utifrån ditt krav på "hålla mig torr" så bör du titta på en jacka med höga värden på båda, alltså en toppmodell.

3-lagers för slitstyrka och livslängd.
2,5-lagers för viktbesparing.
 
Vill du inte ha en vindjacka plus en regnjacka så tänker jag inte tjata om det, men jag tycker din frågeställning är lite väl bred.

Det du söker är en skaljacka med membran och pit zips. Finns en uppsjö =)

Annat du bör titta på:
Vattenpelare och andningsförmåga. Finns högt och lågt av båda delar, allt utifrån ditt önskade behov.
Utifrån ditt krav på "hålla mig torr" så bör du titta på en jacka med höga värden på båda, alltså en toppmodell.

3-lagers för slitstyrka och livslängd.
2,5-lagers för viktbesparing.
Väljer du en 2,5 lagers med löst dinglande nätfoder så ska du acceptera att nätet och skalen är två löst kopplade entiteter. Jag ogillar det skarpt då nätet ibland följer medi handlederna ur ärmarna och hamnar på sniskan på andra sätt. Jag föredrar 3lagers, alla dagar i veckan.
Ang ventialation (jag säger inte andning då jag tycker andning är förebehållet levande varelser) så är fysiska hål, som dragkedjor i ärmhålorna och bra blixtlås framtill betydligt viktigare än vad tyget teoretisk förmår släppa igenom.
Att klä sig lagom i varmt regn och blåst är svårt.
Bästa torkstället är på egna kroppen i lagom värmande rörelse.

/Patrik
 
Kloka synpunkter från flera om ventilation, realistiska förväntningar mm. Själv har jag har bara en jacka med mig, en regnjacka. Och det är viktigare att den står emot regn än att den släpper ut kroppsfukt. GoreTex är på sommaren opålitligt imho, dessutom väldigt dyrt. Istället för vindjacka använder jag min fleecetröja som därmed fyller olika användningsområden. Blir detta för kallt så åker dessutom regnjackan på. Att helt undvika väta, fukt och svett i fjällen är svårt. Svettig på ryggen av ryggsäcken blir man alltid och oftast mycket mer än så.
 
Bra regnjacka som "andas" är väl ett måste. Huva och keps. Hur mkt den andas är dock oklart, och det räcker inte. Om det regnar och man vandrar samtidigt blir man snart blöt innefrån. Bäst är en jacka med mkt ventilation, och att ha den så "öppen" som möjligt utan att det regnar in.

Regnar det mkt kan man ju slänga upp tältet och ta en paus, speciellt om det är lunchdags. Och så fort det blir ett litet uppehåll kan man stanna, ta av jackan, och blåsa ur & ventilera ordentligt !
 
Inte mycket användbara tips i den här tråden! Vilket jag antar beror på att ingen på forumet egentligen använder skaljacka eller goretex på vandring, helt enkelt för att de flesta inte uppskattar kompromissen (svettig när man rör sig, blöt när det regnar).

Det vore dock intressant att utmana den här jack-hegemonin. NÅGON finns det väl som ser ut som i Haglöfs-reklamen när ni vandrar, eller? Ingen?
 
Inte mycket användbara tips i den här tråden! Vilket jag antar beror på att ingen på forumet egentligen använder skaljacka eller goretex på vandring, helt enkelt för att de flesta inte uppskattar kompromissen (svettig när man rör sig, blöt när det regnar).

Det vore dock intressant att utmana den här jack-hegemonin. NÅGON finns det väl som ser ut som i Haglöfs-reklamen när ni vandrar, eller? Ingen?

Jag tycker alla inlägg utom det citerade var bra tips.
 
Väljer du en 2,5 lagers med löst dinglande nätfoder så ska du acceptera att nätet och skalen är två löst kopplade entiteter. Jag ogillar det skarpt då nätet ibland följer medi handlederna ur ärmarna och hamnar på sniskan på andra sätt. Jag föredrar 3lagers, alla dagar i veckan.
Nä, jackor med löst innertyg/nätfoder är 2-lagers. Håller med dig angående deras nackdelar.

2,5-lagers är ett mellanting mellan 2- och 3-lagers.

Där 3-lagers har ett ordentligt innertyg laminerat mot membranet har 2,5-lagers ett laminerat "armeringsnät" istället. Nätet är relativt sett viktlöst, samtidigt som det skyddar membranet mot slitage (naturligtvis inte alls lika bra som ett ordentligt innertyg).

EDIT: Ibland är det inget "nät", det kan vara någon annan form av beläggning också.
 
Inte mycket användbara tips i den här tråden! Vilket jag antar beror på att ingen på forumet egentligen använder skaljacka eller goretex på vandring, helt enkelt för att de flesta inte uppskattar kompromissen (svettig när man rör sig, blöt när det regnar).

Det vore dock intressant att utmana den här jack-hegemonin. NÅGON finns det väl som ser ut som i Haglöfs-reklamen när ni vandrar, eller? Ingen?
Hej

Vi vandrar med skaljacka.
Jag tycker att det ofta blåser/regnar så pass att en vindjacka helt enkelt inte räcker till.

Förr körde jag alltid med 3l Goretex men använder numera paclite då enbart vandring inte sliter lika mycket på kläderna.

Givetvis måste man ventilera aktivt och lätta på klädseln när tillfälle bjuds.

Jag har en äldre Arcteryxjacka och min fru har en Tierra BackUp.
Den kanske kan vara något för dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar