Telefon vs Navigator
Jag har laddat in "Örnsätrarns" kartor i en mobiltelefon(samsung galaxy 3s lte) och i en platta( Samsung galaxy tab s 10.5). Fjällkartan och terängkartan. Jag har kört appen oruxmapps både på telefon och platta.
Funkar kanon.
TACK, Bengt Noläng!
Jag har även en eTrex 30x.
Plattan är bäst när man planerar var man skall gå.
Tekniskt funkar både platta och telefon väldigt bra. De har ju en betydligt vassare processor än navigatorn. Skärmen på båda androidenheterna är mer detaljerad men kan under vissa ljusförhållanden var svårare att se än navigatorns. Navigatorn är överlägsen under färd. Den passar i handen och det händer inga överraskningar bara för att man kommer åt skärmen. Lång drifttid. Man törs ha den på hela tiden även med belyst display. Standardbatterier, så det är lätt att ha reservbatterier med. Den ringer inte helt plötsligt så att man får leta reda på kartappen igen.
Det jag hunnit prova är terrängkartan i Umeåtrakten. Här är det ungefär samma detaljnivå på telefonen som det är på den medföljande västeuropakartan på navigatorn. Jag var förvånad att den medföljande kartan var så bra på navigatorn.
Positionsnoggrannheten upplever jag som lika, alla enheter har stöd för både GPS och GLONASS.
Ps
Bengts kartor går att köra på navigatorn också. Jag har inte gjort det eftersom den medföljande kartan är såpass bra.
/John