Vilken hund för äventyret?

skärpa är inte alltid en oönskad kvalitet, men tillsammans med egenskaper som att vara högt tempererad och nervös så kan det sluta illa.. skärpa vill man gärna kombinera med en nervfast konstitution.. sedan kan man alltid hitta lyckade exempel och om ni har det så är det bara att gratulera.

Jag skulle nog säga att även en blandning skärpa - nerfast konstitution skulle vara något lurigt..
Har även svårt att se att gråhund skulle vara ett exempel på en utpräglad hund med skärpa? Tänker mig då snarare dobberman eller liknande. Vet iofs inte varför man skulle vilja ha en sån hund från första början :)

Bernen Sennen, är inte det en optimalt dålig friluftshund, med massor med sjukdomar.. taskiga höfter, hudproblem och njurproblem?

Håller med! Berner Sennen är nog inte ett ultimat val. Speciellt inte om man tänker sig att vandra långa sträckor på sommaren då dom blir väldigt varma och har dokumenterade problem med höfterna.

Jag skulle nog säga att även en blandning skärpa - nerfast konstitution skulle vara något lurigt..

inte alls, men det beror på föraren, vi har haft allt från vallande BC till rottisar och nästa gång lutar det åt malle.. problemen dyker upp när just nerverna INTE hänger med.

Har även svårt att se att gråhund skulle vara ett exempel på en utpräglad hund med skärpa?

vem har sagt att gråhund är en "utpräglad hund med skärpa", var snäll och lägg inte ord i munnen på mig. trots allt så har älghundar både skärpa och framförallt så ska dom ha nerverna med sig, avlar man då med BC som har nerverna på utsidan kroppen(inte alla naturligtvis) så kan man få problem.. det finns alltid goda enstaka exempel som visar på motsatsen men man bör tänka sig för när man korsar på BC, börjar man sedan korsa på korsningar så är det lite som att avla med handgranat, det blir vad det blir..

Tänker mig då snarare dobberman eller liknande. Vet iofs inte varför man skulle vilja ha en sån hund från första början :)
.

Vad är där nu för fel på dobberman, varför skulle.. själv är jag ingen entusiast men jag förstår inte varför man inte skulle vilja ha en sådan? jag misstänker att du lägger rottisen i samma fack, för övrigt en mycket trevlig ras, om man gillar rubusta hundar.. för övrigt ganska odugliga friluftshundar.. dom älskar frisluftsliv men är för tunga och har för dålig päls..

BC är en extrem vallare, de egenskaperna tillsammans med te.x skärpa kan ge tråkiga effekter. Lite som att trimma en formel 1 bil utan att veta vad man gör..

BC är en av de raser man ska vara lite försiktig att korsa, speciellt med hårda raser som gråhund, den blandningen i annonsen skulle jag inte rekommendera någon. Annars ser jag inga större fel med förstaledskorsningar.

du skrev själv att gråhund var en hård ras och fortsatte sen diskussionen med att skriva om hundar med skärpa så jag förutsatte att du menade samma sak...

Dobberman och Rottweiler i samma fack? Vem är det som lägger orden i munnen på vem egentligen? Om du någon gång har träffat en Dobberman så borde du veta att den skiljer sig avsevärt från Rottweiler.

Förresten, det här med att BC har nerverna på utsidan, är det något du har läst i någon rasstandard eller så? Min erfarenhet är nämligen den motsatta. BC är som bekant väldigt populär inom lydnad och av dom hundar jag har sett så har dom varit väldigt trygga...

En reflektion. Jag blev med fågelhund via sambon men har jagat ripa med bekanta och deras hundar 1-2 ggr per år sedan 2000. Det är mycket bra folk överlag bland jägare och hundfolk, men vissa bara vet hur allt ligger till och därmed basta angående hundar och dressyr och allt däromkring. Ofta är det bara svart eller vitt och finns inga medelvägar.

Senast jag blev överraskad var i fredags då jag klippte mig i en mindre byhåla längs E4 på väg mot Luleå.Frisörskan jagade själv och vi kom in på hundar. Nämnde att vår hund i princip tappat två år som valp pga söndertrasad led, carpus som motsvarar vår handled, och att det nu sedan två år har funkat helt utan bakslag tack vare bassängträning och speciella rehabövningar m.m. Då visste frisörskan som haft 4-5 jakthundar att det var minsann bara var att operera för det skulle inte bli bra.

Jag nämnde att han springer obehindrat sedan två år och är undersökt av flera veterinärer på sambons arbete, hon har själv jobbat med hund och katt sedan ca 16 år (nylig 3-årig utbildning på SLU och jobbar som operationssköterska). Det bet inte utan hon visste vad som gällde, bara att operera... Det händer några gånger per år när man är på jaktträning eller dressyrkurs att någon självutnämnd expert, sällan hundtränarna utan kursdeltagare, gör att man tappar hakan. Någon som känner igen det här? Jag har diskuterat det här med jaktkamrater som säger att det är samma lika i hästbranschen fast möjligen värre. Antingen (håller) är man med eller så är man emot! :)

Dobberman och Rottweiler i samma fack? Vem är det som lägger orden i munnen på vem egentligen? Om du någon gång har träffat en Dobberman så borde du veta att den skiljer sig avsevärt från Rottweiler.

My Bad, jag la ord i mun på dig och förutsatte saker.. för övrigt hpåller jag med och jag förstår vad du menar med Dobberman, men det fina med hundar är att det finns en ras för nästan alla.. boxer, dobberman och små spetsar är inget för mig :)

Förresten, det här med att BC har nerverna på utsidan, är det något du har läst i någon rasstandard eller så? Min erfarenhet är nämligen den motsatta. BC är som bekant väldigt populär inom lydnad och av dom hundar jag har sett så har dom varit väldigt trygga...

VI har haft får och flera BC, vi har tävlat en del i vallning och vi har flera vänner i får/vallningssvängen däribland några av sveriges/europas bästa BC ekipage.. Jag har varit med på flera mentalbeskrivningar och det är entydigt, BC är oftast högt tempererad med nervösa tendenser, en klassisk ångestbitare.. jag har även träffat BC som i princip gör sushi av fåren om dom inte lyder men det tillhör undantagen. VI har även kört traditionell bruks med BC.. förövrigt en underbar hundras som inte bör blandas med annat, lite som att pimpa en ferrari.. rör den inte, den är perfekt till sitt ändamål redan..

Det har säkert redan kommit upp men:
Tänk jakthund:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakthund
Det finns ju ett stort antal för olika bruk. Dessa hundar är ju avlade för att användas i skog och mark. Sen är det bara att välja mellan olika kategorier. Flera av dessa bör ju i princip vara ute hela tiden, som tex älghundar, medan andra kan vara skälliga etc.
Jag tror dock att det kan vara en bra början....

Alaskan husky, optimal för friluftsliv

Om du inte är intresserad av utställning kan jag rekommendera att du besöker en slädhundskennel med alaskan huskies.

Ah´s är avlade för att vara stabila och lugna, att hantera olika situationer, olika människor och fungera i flock.

Dessa är i allmänhet odugliga vakthundar och väldligt lyhörda och följsamma. Nackdelen är att både utseende och individuella egenskaper kan variera inom samma kull.

Inte sällan finns möjlighet att få köpa en pensionerad slädhund som inte längre platsar i ett tävlingspann men som ändå kan ha flera aktiva år kvar som aktiv sällskapshund.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
EmmaR Hund längs kungsleden? Allmänt om friluftsliv 8
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Tundraman Hund bortsprungen Keinovuopio Allmänt om friluftsliv 10
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
daywalker Kungsleden med hund Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg