Ja, det är väldigt tråkigt när man måste säga adjö till en god vän. Jag har själv varit med om detta ett antal ggr. Lätt att klanta sig.
Så till ABU hasplarna. 44:an har jag inte längre kvar , däremot 33, 66 och 77:an. Dessutom 755 (gav bort min 752, dum som man är) och C4X.
Förutom ABU hasplar så skräpar det andra hasplar här, såsom: 2 st DAM Quick Finessa, 2 st Mitchel 300, 4 olika Shimano, Shakespeare Sigma Whisker/Titan, Shakespeare Omni X och en Isuzu Charger. Hm, visste inte jag hade så många tills man började räkna.
DAM Quick Finessa 330N
Jag tycker att de gamla hasplarna är mycket charmigare trots sin ibland höga vikt. De var gjorda för att verkligen hålla i evigheter (vilket de många ggr gör
). Jag har sett en del fiskare släpa sina rullar på marken tappa dem på berghällen och allmänt misshandla dem. Ändå fungerar de år efter år.
De nyare kan man ju för fasen knappt serva själv. De är komplicerade och innehåller ofta småpyttenuttiga fjädrar, distansbrickor och plomberade detaljer.
Häromveckan öppnade jag fällningsmekaniken på en av mina Shimanorullar med fasttrigger för att lättare smörja upp den. Så fort ytterkåpan var borta så flög det ut ett antal fjädrar och småbrickor, tätt följda av en liten sprint. Det tog mig en halvdag att få ihop rullen igen, eftersom sprängskissen var helt usel.
~Paul~