är nog jämförbart med en genomsnittlig norrmans.
Här lite om mina erfarenheter för att ni skall förstå varför jag gett råd som jag gjort i inläggen ovan.
Jag har tre par löparskidor, 4 par Fischer 99 varianter, ett par avancerade toppturstelemarkskidor (Scotty Bob). På Fisher Europa 99 liknande skidor gillar jag crownbelag bättre än fästvalla av olika skäl. Mest för att jag inte behöver ta med mig stighudar men jag lider lite av sämre glid utför. Visslande ljudet på hårt underlag har jag lärt mg acceptera. Jag har gått långtur Nikkaluokta - Abisko i påsktid via bland annat trepassleden och Mårmamassivet med ett par stålkantade smala telisskidor utan crownbelag. Min kamrat hade crownbelag och då kom jag fram till att det var en bättre kompromiss för en så varierad tur.
Jag har åkt Vasaloppet (inte öppet spår) ett par gånger på rimligt bra tider (6.22 som bäst).
Jag tycker att det är helkul med löparskidor och lätta och styva löparstavar i bra spår.
Men med mina barn i blandad fjällterräng etc använder jag både löparskidor och andra skidor enligt ovan. Löparskidor har nackdelar speciellt när man åker nedför utanför skoterspår eller bra skidspår respektive när man spårar i lite lösare före. Jag gillar att få till vettiga svängar när jag åker utför i tursammanhang och då ger löparskidor inte samma skidglädje för mig som skidor med stålkant och lite midja. Men jag har också chockat alpina åkare när jag kört nedför pister i Schweitz med löparlagg.
Jag förordar alltså antingen flera par eller ett par av allroundkaraktär för trådstartaren med de prioiteringar han angav i första inlägget.
Thure
det är bara att lyfta på hatten och konstatera att dina ställningstaganden är mer än väl grundade i praktiska erfarenheter.
totalt sett överstiger dom mina, så det är väl snarare jag som sak hålla snattran, i fortsättningen, min erfarenhet av breda skidor är inte alls så stor som den du har om smala.
det enda jag kan trösta mig med är att jag kunde kört åttor runt dig på vasaloppet
fast det här betyder ju inte på något sätt att du har rätt i dina råd, här i tråden...