I riktigt kallt väder bör du förvara GPSen i en varm ficka annars lägger batterierna av.
Nackdelen med varm ficka är att delar av ens egen kropp kan blockera några av GPS-satelliterna, vilket kan vara en nackdel om man har GPS'en på kontinuerligt för att få ett färdspår.
Själv har jag löst det problemet på följande sätt: jag lägger GPS'en på toppen av huvudet, under mössan! Då får GPS'en så bra utsikt den kan få mot GPS-satelliterna, och samtidigt får den värme från mitt huvud! Detta kräver förstås en liten och lätt GPS. Själv använder jag en Garmin Geko 201, som med sina blott 65 gram nog är bland det minsta och lättaste man kan hitta i GPS-väg. Dessa 65 gram är mindre än en tredjedel av vad en 60 CSX väger, och mindre än hälften av vad en Vista HCX väger. Batteritiden är också bra - klart bättre än hos "storebror" Geko 301 (som har fler funktioner inom ett lika stort skal, men dessa extra funktioner drar förstås batteri).
Nackdelarna med Geko 201 är i första hand att den saknar kartor (301'an saknar också kartor). Mig stör inte detta - kartorna i GPS'en är ändå så pyttesmå jämfört med en papperskarta. Och det jag i första hand vill ha är färdspåret. Och skulle man åka vilse i en dimma nånstans, då kan man ju ta ut sin position i Rikets Nät från Gekon och sedan titta efter på papperskartan var man är nånstans - kanske kan tyckas lite krångligt, men man lär sig snabbt hur man gör.
Nackdel nummer två är att Geko-modellerna verkar vara utgångna och kan nu vara svåra att få tag på. Så man kanske får leta på begagnat-marknaden. Men de kan fortfarande beställas från amason.com !
En eventuell nackdel nummer tre är att Gekon kräver en traditionell serieport (RS-232) för att man ska kunna överföra t.ex. ett färdspår från den. Moderna datorer saknar ofta helt serieport, så det blir i så fall ett extra tillbehör till sin dator man behöver skaffa.
Själv tycker jag nackdelarna uppvägs av Gekons litenhet och låga vikt - jag skulle inte vilja ha en större GPS än så i min mössa. Jag tänker dock sy en liten ficka för Gekon på insidan av min mössa, så ligger den stadigare där.