Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning?

usb till geko

jag har en usb-koppling till min garmin geko, köpt fr svenskt företag på nätet.
Fördelen är gekons format, nackdelen batteriitid, ska prova md mössan(!) ;-)
Nackdelen med programvara är att jag saknar kartdata, har ännu inte lyckats föra över till Google earth eller skridksonätet (human error ;-)

/Jacob

Du har klara poänger Paul

Just de skäl som du anger i ditt senaste inlägg gör att Forerunner inte är ett alternativ för mig personligen vid långfärdsskridsko. Jag vill ha karta i GPSen och det har inte Gekon. Etrex Legend HCX eller Vista HCX som jag valde 2007 är fortfarande ett bra köp om man vill ha karta samt bytbara batterier i en relativt liten enhet.

Man kan var kritisk mot Garmin för att de har i storleksordningen hundra olika modeller och att de utelämnar funktioner så att brukarna skall frestas köpa flera olika enheter. Att t ex inte Forerunner kan visa RT-90 eller SWEREF 99 TM är en helt onödig brist som jag ser det. Man kan klara sig hjälpligt med grader, minuter etc men inte mer om man har grönsaksbladet.

Thure

För mig har inte VIKTEN något med hur modern en apparat är.

Alla gånger skulle jag t.ex köpa en Vista HCX före en Geko 201. Vista HCX har USB, kortplats för kartor och spår färgskärm, känsligare mottagare och dubbla driftstiden. Att den är 60 gr tyngre beror bland annat på dom större batterierna, som ger dubbla drifttiden och jag slipper då ha en extra uppsättning batterier i fickan. Eftersom jag inte ska ha den i mössan så spelar dom 60 gr extra ingen roll.

Jag kan äta ett äpple mindre den dagen jag ska ut och gå eller bajsa en extra gång om det börjar kännas tungt.

Nej jag köper inte Pauls uttalande om att moderna GPS enheter är sämre bara för att dom har inbyggt batteri eller råkar vara lite tyngre med utbytbara batteri.

Senast ändrad:
Jag har en Edge 705 som i huvudsak används för fart och distansloggning vid paddling. Batteriet räcker i ca 15 timmar, men kan laddas via ett extra batteripack ifall jag är ute på flerdagars. Med 4x AA klarar jag ett flertal laddningar av både GPS och telefon.

GPSen har också joystick så den fungerar som en fartygsGPS, du ser vart du är på kartan och du kan markera vart du vill åka så får du fram kurs sträcka. Givetvis kan du se koordinaterna.

Största nackdelen är skärmens storlek. Det är svårt att få en bra överblick och namn på kartan kräver oftast zoomning för att synas.
Eftersom jag i huvudsak använder GPSen till paddling kan jag meddela att den klarar en hel del vatten. Den har klarat överbrytande havssjö i flera timmar och även dränkts. Viktigt är förstås att stänga gummilocket för USB-kontakten.

Sedan isen kom har jag haft den i ärmfickan vid skridskoåkning och den har loggat perfekt. Inga problem att hantera den med vantar. Det går att välja vilken information man vill se på skärmen. Solens upp och nedgång vet jag inte om den visar, men däremot går den över till inverterad skärm när solen gott ned, så den har informationen.

Garmins Colorado är nog bättre som navigations GPS tack vare den större skärmen.

Nej jag köper inte Pauls uttalande om att moderna GPS enheter är sämre bara för att dom har inbyggt batteri eller råkar vara lite tyngre med utbytbara batteri.

Jag angav lite fler skäl än så .... att t.ex. en liten modern GPS inte klarar av att visa Rikets Nät och RT-90 är en klar brist, det tror jag t.o.m. du medger! Elektroniska kartor i GPS'en i all ära, men dom är ju pyttesmå jämfört med papperskartorna!

Gekons största brist är förstås att den saknar kartor - jag klarar mig dock bra med positioner i Rikets Nät och en bra papperskarta. Det är nog mycket en vanesak. Batteritiden har också nämnts, men det är lätt att byta batterier, och extra AAA-batterier väger inte särskilt mycket (dom bär man i en innerficka, inte i mössan :). GPS med karta har jag i mobilen om jag känner för att leka med det, men det är inget jag använder för mer seriös orientering.

Känsligare mottagare har nämnts som en fördel med modernare GPS'er, men ärligt talat tycker jag Gekons känslighet räcker bra. OK; den klarar inte av att ta emot GPS-satelliterna när man är inomhus, men behövs det när man är ute? ;-)

Känsligare mottagare har nämnts som en fördel med modernare GPS'er, men ärligt talat tycker jag Gekons känslighet räcker bra.

Känsligheten hos en modernare mottagare medger att man t ex får position i tät skog vilket inte din Geko klarar av. Dessutom så hittar en känslig mottagare sin position snabbare när man slår på enheten. Det är väl just i tät skog man skulle kunna få lite orienteringsproblem i långfärdsskridskosammanhang.

Om man inte vill investera i kartor så skulle jag i stället föreslå den enkla Etrex H som har känslig mottagare och AA = R6 batterier. http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3012
"Kartdatum: Över 100 internationella kartdatum inklusive RT 90.
Positionsformat: Lat/Lon, Rikets nät, UTM/UPS, Maidenhead, MGRS, Loran tds och många mer."

Men har man vant sig vid en GPS med kartplotter tror jag det skall mycket till för att man skall gå tillbaka till en GPS utan kartor. Att t ex med joysticken markera vart man vill och så genast få bäring och avstånd till den punkten är mycket smidigt.

Thure

Känsligheten hos en modernare mottagare medger att man t ex får position i tät skog vilket inte din Geko klarar av.

Det gör den visst det! Dock under förutsättning att den redan hade hittat sin position innan man gick in i den täta skogen. Slår man på Gekon inne i den täta skogen hittar den inte sin position, där har du rätt. Men har den redan hittat sin position då man går in i den täta skogen, då behåller den positionen i skogen utan problem.

Dessutom så hittar en känslig mottagare sin position snabbare när man slår på enheten. Det är väl just i tät skog man skulle kunna få lite orienteringsproblem i långfärdsskridskosammanhang.

:) ....och hur ofta åker man långfärdsskridsko i tät skog? Men visst händer det - t.ex. här:

http://www.youtube.com/watch?v=r12gkdazXZg

Ett färdspår, taget med min Geko, från denna lilla täta skogsfärd ligger som färdspår nr 7068 på SSSK-webben - men då hittade Gekon förstås sin position innan jag åkte in i skogen.

Det gör den visst det! Dock under förutsättning att den redan hade hittat sin position innan man gick in i den täta skogen. Slår man på Gekon inne i den täta skogen hittar den inte sin position, där har du rätt. Men har den redan hittat sin position då man går in i den täta skogen, då behåller den positionen i skogen utan problem.

Jag har kört gammal (Etrex Legend med svartvit skärm) och ny mottagare (Etrex Vista HCx) parallellt och skillnaderna är nämast häpnadsväckande stora. De låga träden vid Laduviken klarar nog en gammal mottagare av men i hög granskog blir det knepigare. Och det är just vid skogspromender mellan isarna som man kan ha stor användning av en GPS för orientering.

Ute i öppen terräng typ sjöar funkar gamla mottagare ua.

Thure

Jag har kört gammal (Etrex Legend med svartvit skärm) och ny mottagare (Etrex Vista HCx) parallellt och skillnaderna är nämast häpnadsväckande stora. De låga träden vid Laduviken klarar nog en gammal mottagare av men i hög granskog blir det knepigare. Och det är just vid skogspromender mellan isarna som man kan ha stor användning av en GPS för orientering.

Ute i öppen terräng typ sjöar funkar gamla mottagare ua.

Thure

En annan fördel med med ny mottagare är att man utan problem kan vara barhuvad, utan att riskera avbrott i spårregistreringen då den fungerar perfekt även i en ficka!

Kul trâd, just igâr gick jag med min Foretrex 101 pâ armen och förvânades över att den funkade sâ bra medan jag gick igenom staden med höga hus runt om.
Men om den som genom ett trollslag fick "H"-mottagare och USB-port vore jag nöjd för lâng tid framöver.
RT90 och SWEREF-99 är inga bekymmer alls, bara att välja eller i värsta fall ange egen korrektion.

Sâ Garmin, uppdatera Foretrexarna, NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
leffenisse Appar för GPS-spår? Långfärdskridsko 8
frhol Mobil som GPS Långfärdskridsko 15
bbb Glömd GPS, Kaggeholms övre p-plats, Ekerö 16/1 Långfärdskridsko 0
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu GPS-råd Långfärdskridsko 6
rohubi GPS Långfärdskridsko 2
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg