Vilken dunjacka?

ME Liteline vs TNF Nuptse

Har haft en Nuptse i manga ar, och alskade den for att
den packar otroligt liten, sa den var alltid med.
Men, den ar kortskuren och utan huva ger den inte sa mycket skydd i vind. Sa nu har jag en ME Liteline,
som ar inte sa mycket storre nedpackad, men betydligt
varmare, sarskilt i vind.

Vad menas med användbart?

darkhippo; sa:
Det jag är ute efter speciellt är att få veta om t.ex. Haglöfs LIM down jacket, som ju bara väger typ 360 gram, helt enkelt innehåller för lite dun för att man skall kunna använda den som förstärkningsplagg vid typ 25 minusgrader. Denna jacka har ju även genomsydda sömmar, men jag vet inte hur mycket skillnad det egentligen gör??

alltså. Dom här lättviktsjackorna som väger klart under ett kilo, är det användbara när det är riktigt kallt??

Det mesta är väl användbart. När min pappa var ute på vintern på 50-talet tog man på sig en ylletröja under anoraken, oavsett om det var -5 eller - 30. Även en Haglöfa LIM lär vara varmare än en ylletröja. Det hela är väl en fråga om komfort. Hur mycket man fryser skiljer också mycket från person till person.

Något som jag tycker gör stor skillnad är en dunfylld huva. Det ger en underbar värme.

Peter

Re: ME Liteline vs TNF Nuptse

markh; sa:
Har haft en Nuptse i manga ar, och alskade den for att
den packar otroligt liten, sa den var alltid med.
Men, den ar kortskuren och utan huva ger den inte sa mycket skydd i vind. Sa nu har jag en ME Liteline,
som ar inte sa mycket storre nedpackad, men betydligt
varmare, sarskilt i vind.

Hej.

Jag har också en ME Light-Line sedan ett dussin år tillbaka och är mycket nöjd med just att den är så komprimerbar och lätt ca 500 gr. Den börjar nu bli sliten efter att ha hängt med i packningen året runt så jag kommer att köpa en liknande. En bra sommaranvändning förrutom kyliga kvällar är instoppad i en t-shirt som kudde.

Light-Line är emellertid inte en expeditionsjacka och för tältturer i Svenska fjäll i Jan-Feb tror jag att t ex ME Annapurna är mer lämpad även om då vikt och packvolym blir mycket större.

Någon som vet om ME Light-Line säljs i Stockholmstrakten och prisjämförelser mellan att köpa i butik och via nätet.

Ett alternativ är Rabs dunjackor som anses vara prisvärda. Jag vet inte om de säljs i Sverige.

Appropå Peters inlägg som kom medan jag skrev mitt. Dunhuva måste man ha på en dunjacka annars har man gjort en mycket dålig investering.

Reklambilder på söta tjejer i dunjackor där de är barhuvade är bara larviga.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-11-04 kl 16:42]

Re: Re: ME Liteline vs TNF Nuptse

thureb; sa:
Någon som vet om ME Light-Line säljs i Stockholmstrakten och prisjämförelser mellan att köpa i butik och via nätet.
High Sport listar en trave återförsäljare av ME:

http://www.highsport.se/info/aterforsalj.html

Billigare butiksalternativ kan vara t.ex. LGJ (se nedan), CCC Outdoors ( http://www.cccoutdoors.co.uk/ ) och CMM Online ( http://www.cmmonline.co.uk/ ).
Ett alternativ är Rabs dunjackor som anses vara prisvärda. Jag vet inte om de säljs i Sverige.
NorthStar Trading ( http://www.northstar.se/ ) och LGJ ( http://www.klatterochhogfjall.com/ ) säljer Rab.
Annars är t.ex. Up&Under ( http://www.upandunder.co.uk/ ) ett lysande ställe att beställa ifrån. CCC Outdoors har t.ex. också Rab.

Enligt vad jag sett (och provat) så tycker jag att följande märken "rockar" mest:

- Valandré
- Rab (Jag har en Guide Andes)
- PH Designs
- Marmot
- Mountain Equipment

Dunjackor

Finns av en uppsjö konstruktioner och design. Men till vad skall ni använda den? Vad får den fylla och kosta?
En genomsydd enlagers används som en kraftigare tröja. En tvålagers med huva är ett förnämligt vinterplagg om den är lätt. Har den kraftigt yttertyg och väger 1,2 kg kanske den inte åker med ut!
Jag har en gammal Point-Five, dubbel med dunfylld huva, som är ett förnämligt vinterplagg. Både min annorack och Parka är så stora att jag kan ha dunjackan under och det ser bylsigt ut, för då värmer det! I kombination med dunvästen och tunn ylletröja har jag klarat lågaktivitet med hög komfort vid mycket låga temperaturer...Har man inte varma nog kläder på sig får man röra på sig.... Den som har varmaste plaggen inne i stugvärmen är bra dum mot sig....Hos handlarn värmer inget...
Så ställ frågorna rätt och spekulera inte så mycket, tack på förhand. Thure och Peter har som vanligt kloka synpunkter...
Kläder är system och behöver du en rejäl dunjacka, så behöver du en rejäl vintermössa, bra värmebyxor, förnämliga handskar och varma kängor/stövlar. Inte bara en tumme... Så tips ett är medan du börjar fundera, spara!

Go varm tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2003-11-05 kl 07:07]

Sortiment

haskell; sa:
Enligt vad jag sett (och provat) så tycker jag att följande märken "rockar" mest:

- Valandré
- Rab (Jag har en Guide Andes)
- PH Designs
- Marmot
- Mountain Equipment

Det är inga dåliga märken, dock har de flesta tillverkarna lite tunt sortiment i just det segment som jag tycker passar bäst för skandinaviska vinterförhållanden (se min kravlista från tidigare inlägg).

Hos Valandré är det väl Sirius ( http://www.valandre.com/eng/clothing/sirius.htm ) som passar bäst, men den är i tyngsta laget (1020g, oklart vilken storlek det gäller. Ofta är det vikten för stl M som anges, och då blir en stl L som jag behöver ännu tyngre). Min gamla Super Chamanne (280g dun 700+, 850 g totalvikt stl L) tillverkas tyvärr inte längre, men är en av de bästa dunjackor för vinterfjällbruk som jag har sett.

Rab har Summit Jacket som också är tung (1095 g) och har låg dunvikt i förhållande till totalvikten. Glacier Jacket kan vara ett alternativ, men den har bara 560+ i dunkvalitet.

PH Designs ( http://www.phdesigns.co.uk/ ) jackor med huva väger alla över 1000 g, de lättare modellerna är utan huva.

Mountain Equipment är dåliga på att ange vikter för sina jackor på hemsidan. Annapurna är med 1200 g (och ännu mer för en större storlek, jag har vägt den själv) tycker jag är på tok för stor och tung, Trango Duvet verkar passa bättre även om ingen vikt anges. Lightline kan kanske vara OK, men den är genomsydd.

Bättre sortiment har Marmot, med t ex Plasma Parka (822 g!) som ser riktigt bra ut. Även Parbat MemBrain Parka och Mountain Down Jacket verkar OK.

Annars har jag ju min favorit på
http://www.featheredfriends.com/gar...ctId=14&CatId=2&ProductName=Frontpoint Jacket

Tyvärr äger jag ingen sådan, inte än...

Peter

Re: Varför?

joakimeriksson83; sa:
Finner ingen anledning till att använda dunjacka, räcker gott och väl med en bra värmetröja. Lägg pengarna på något annat.

Man kan ALLTID lägga pengarna på nåt annat. Det gäller alla prylar. Man kan använda gummistövlar för 300 istället för kängor för 2500.

En dun- eller termojacka är lättare och varmare, har mindre volym och är dessutom vindtät.

Men det beror som sagt på vad man ska ha den till. En värmetröja är oftast mysigare och snyggare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
resenaren Dunjacka - vilken Kläder 5
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg