Vilken dunjacka?

hej hej!

går och funderar på att köpa en dunjacka som skall användas vid vinterturer i svenska fjällen kring januari-februari. (Tältturer på ca en vecka)

Jag har kollat igenom tidiagre trådar kring detta ämne, men de flesta är ganska gamla. Kanske några nya erfarenheter har tillkommit?? :)

Har tittat på följande modeller men är väldigt osäker på om de räcker till. Har du några erfarenheter av dessa jackor??

Haglöfs LIM Down jacket
The North Face Nuptse Jacket
Marmot Mountain Down Jacket

/Andreas, Uppsala

Dun jackor

Glöm inte att kolla Mountain Equipment (ME)håller bra klass på både dunsäckar o jackor vad jag hört,prisklass ungefär som övriga,finns hos både high sport,och hos addnature com tror jag till slut lycka till i dundjungeln Hans

dunjacka...

Jag har själv en TNF Nuptse dunjacka som jag är mycket nöjd med, fungerar bra efter tvätt också. Den har inte använts på några veckoturer men väl på tredagars i svenska vinterfjäll. Då jag inte är säker på att den är äkta har jag avstått från att recensera den men om min är fejk så borde orginalet vara ännu bättre.

Klättermusen kommer ju med en dunjacka (av typ förstärkningsplagg?) till vintern. Säkert bra, och säkert inte billig...

/Håkan

Krav på en bra dunjacka

darkhippo; sa:
går och funderar på att köpa en dunjacka som skall användas vid vinterturer i svenska fjällen kring januari-februari. (Tältturer på ca en vecka)

Några allmänna råd som jag brukar ge om dunjackor för vinterfjällturer:

* Liten packvolym och låg vikt (högst 1000 g)
* Bra dun. Kvalitet på minst 700+
* Facksydd. Inga genomgående sömmar
* Tjock dunfylld huva.
* Värmefickor för händerna.

Haglöfs LIM Down jacket
The North Face Nuptse Jacket
Marmot Mountain Down Jacket

Nuptse är den enda av dessa som jag har använt själv. Den är nätt, lätt och hyfsat varm, men saknar huva och är genomsydd. Recensioner finns på:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=53

Haglöfs LIM verkar likna Nuptse ganska mycket. Kanske ännu lättare?

Marmot Mountain har jag bara sett på bild, men den verkar vara en mer fullfjädrad (om uttrycket tillåts!) vinterfjällsjacka (ordentlig huva, värmefickor etc). Kanske något tung (1057 g enligt Marmot).

Peter

Valandre

Som alltid vidhåller jag att Valandre gör de bästa dunprylarna, men för all del: jag har bra erfarenhet även av Mountain Hardwear.

Laila

Oslagbar?

Mountain Equipment Annapurna är förmodligen den bästa jacka du kan få tag i för de pengarna. Vattenskyddat och vindtätt skal (Drilite), loftsydd (inte genomsydd), resor på insidan i ryggen vilket gör att jackan håller sig nära kroppen och värmer bättre.
Den brukar kosta mellan 3500 och 4000 i butik och är jämförbar (om inte bättre?) med TNF Baltoro och Marmot 8000 Parka och Plasma. Möjligen är Mountain Hardware AbsolutZero Parka strået vassare men också avsevärt tyngre och större. MH SubZero Parka är inte lika varm (genomsydd? minns inte...). Tycker den har bättre passform och skärning än de amerikanska jackorna som är lite kortare och bylsigare i formen.
Det finns två saker man skulle kunna anmärka på, huvan skulle kunna få ha en större krage i framkant (jag har sytt på knappar och fäst en rävsvans där=bättre) och den har lite stor packvolym (som en mindre sovsäck) och är rätt tung (ca 1200g) vilket förmodligen beror på att den bara har 650+ dun. Iofs väger de flesta jackor i denna klass ungefär lika mycket, oavsett dunkvalle.
Jag har använt min på turer där det varit ner åt -30 och den håller värmen bra trots att man inte rör sig.

Valet är enkelt. :)

Finns lite mer att läsa om den här:
http://www.mountain-equipment.co.uk/duvets-and-jackets/annapurna.html

Absolut Zero Parka:
http://www.mountainhardwear.com/www/action/catalog/DisplayStyle?id=236

/Björn

2900:-

Klättermusen kommer som sagt med en ny dunjacka i år som kommer att kosta 2900:-, vet inte om det anses som dyrt eller ej vad gäller dunplagg. Lite info:

FACTS: BORE DOWNJACKET & DOWNVEST
Cloth Ultra light rip stop 31 gr/M2 D.W.R 20/80
Reinforcements Nextec rip stop Polyamide 69gr/m2
Insulation 120 gr. 95/5 goose down fillpower 750+
Construction Chambers without penetrating seems.
Colors Black/charcoal
Weight approx 560 g (jacket), 360 g (vest)
Sizes xS, S, M, L, XL
Price jacket 2 900 sek (in store Dec 2003)
Price vest 1 900 sek (in store Dec 2003)

http://www.klattermusen.se/pics/bore_downjacket_230.jpg

Det jag är ute efter speciellt är att få veta om t.ex. Haglöfs LIM down jacket, som ju bara väger typ 360 gram, helt enkelt innehåller för lite dun för att man skall kunna använda den som förstärkningsplagg vid typ 25 minusgrader. Denna jacka har ju även genomsydda sömmar, men jag vet inte hur mycket skillnad det egentligen gör??

alltså. Dom här lättviktsjackorna som väger klart under ett kilo, är det användbara när det är riktigt kallt??

vad säger ni?

/Andreas

Tveksam

Jag har även en tunnare och genomsydd Mountain Equ. men jag kommer inte ihåg vad modellen heter. Den har inte Drilite så förmodligen är det en utgången variant för det verkar inte finnas någon sådan på deras hemsida.
Nu till saken, den är AVSEVÄRT kallare. Den brukar jag ha med på senhösten eller senvåren då det är runt -5 eller i extremer -10 men då räcker den inte riktigt till. Tar man skaljackan utanpå funkar det hyffsat men det blir lite bylsigt. Vintertid då det är -20 skulle den nog inte ge den värme som behövs vid rast/vila och andra stilla aktiviteter, framförallt om det även är blåsigt.

Men allt beror som vanligt på i vilka sammanhang du tänkt använda den. I norra Lappland under dec-mars skulle jag inte våga satsa på den tunnare.

/Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
resenaren Dunjacka - vilken Kläder 5
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg