Vilka presenningar?

3x2,5 m röd

det är standardvalet på fjällturer. viktigt med många fästpunkter. A-frame som standard men stormuppsättning enl. följande instr. http://www.youtube.com/watch?v=MkBeZqXU4zk

Funkar hur bra som helst. Har även poncho (2,5 x1.8) om det handlar om kortare solo-turer. Stora Röda tarpen kan man sova 3 pers ink packning under. om man vill lyxa till en tarp så köper man lite täckplast/mönster-plast (sybehörsbutiker har som man kan köpa snor-billigt, de ger nästan bort det) till golv och myggnät att hänga upp gör man själv.
(min 3manna tarp väger 900 ink allt.)

De är båda fyrkantiga och har inga konstiga former. De formade tarparna (har bara provat att sätta upp en) är bängliga att få till alla de former man använder (framförallt blev inte inlänkade youtuben bra)

BZ
 
ÖBs billiga i plast 2,4x3,2

Inget steg framåt, men 24 år tillbaka. Dagens 25-åringar har ju rätt att lära sig vad vi äldre gjorde när vi var 10-15 år.

En sån slutade jag med men blev nödbedd att återuppta, kombinerade den med en Phoenix Phoxhole-puppa tills det stals (+ en massa annat). Körde med enbart en press nån vecka utan myggskydd vilket var ett litet h-vete.
 
Inget steg framåt, men 24 år tillbaka. Dagens 25-åringar har ju rätt att lära sig vad vi äldre gjorde när vi var 10-15 år.

En sån slutade jag med men blev nödbedd att återuppta, kombinerade den med en Phoenix Phoxhole-puppa tills det stals (+ en massa annat). Körde med enbart en press nån vecka utan myggskydd vilket var ett litet h-vete.

Prexis, byggpress är bättre än inget och jag körde på det när jag var liten samt när jag inbte haft nåt annat till hands, men det finns tack o lov bättre prylar. Föredrar till o med ensamma vargen över byggpress. Jag har t.o.m. recenserat byggpressen.
 
Köpte en Northwoodtarp i våras. Det är den enda jag aldrig använt... Tung och med några konstigt formade vingar som gör den svår att spänna. Byggpress är urbra när man är fler än vanligt, den kostar ju nästan ingenting. Hemsydd 3X3 tarp ett riktigt lätt tyg är vanligaste valet. Till hängmattan sommartid använder jag ett duschdraperi från biltema, diagonalt uppsatt. Några extra fästen var allt som krävdes.
 
Vilken tarp?

Skall snart slå till o köpa min första tarp. Vill ha en rektangulär på ca 4x3 m. Finns det några alternativ till Hillebergs? (vill inte ha en prasslig pressening utan det skall vara tältduk, gärna ripstop.

/Gustav
 
skriver igen eftersom jag glömde ange prenumeration på svar....... dumt att detta inte är standard, man vill väl se om nån svarar?

/Gustav
 
Tackar, den från Jack wolfskin hos getout verkar bra, iallafall vad gäller storlek. Skall kolla upp den lite närmare.
/Gustav
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg