Jag har två mystiska Camp Trails på Astral Cruise ram som tydligen ansågs bäst på 70-talet. Vad fasen skall jag göra med dessa säcka? Kladdig väv. Ram med samma typ av sprintar som Fjällräven samt höftbälte som är mycket lika Fjällrävens design. På nätet grundades Camp Trails 1949 och har funnits ett tag men inte längre. Nån som besitter kunskap om märket och de säckar jag har.
De heter tydligen Camp Trails Skyline 70-80 liter vikt 1900 gram slitstark säck för åretruntbruk.
Jag tror du har bland de sista modellerna som tillverkades i fabriken på Irland (Waterford). Man gjorde en "skandinavisering" av de amerikanska modellerna i hopp om att det skulle öka försäljningen. Skillnaden är att dina säckar har remmar som stänger locket, precis som Fjällräven och Haglöfs hade, medan de amerikanska säckarna hade lock som stängdes med snören.
Min historia med Camp Trails är lång. Jag fick en orange Ponderosa 1974. Den hade Trekker-ramen (din broschyr). Den ramen var ganska vek och jag lyckades få min far att köpa en grön Ponderosa med Haute Routeramen. Sedan bytte vi ram med varandra
.
I mitten på åttiotalet var den oranga säcken rejält utsliten och det var dags att leta efter en ersättare. Men eftersom jag var otroligt nöjd med säckens utformning så fanns det inget på marknaden som jag tyckte dög så då bestämde jag mig för att själv sy en Ponderosakopia. Corduraväv beställdes från Klättermusen. En färg fanns att välja på: grå.
Den gamla säcken sprättades upp och bitarna användes som mönster.
Jag gjorde några förändringar. Jag tycker det är enklare att packa med bara ett stort huvudfack så mellangolvet och blixtlåsöppningen togs bort. I orginal är alla sidofickor avsmalnande. De gjordes raka. Det hade varit irriterande att inte få ner två Sigg-flaskor hela vägen... På Ponderosan fanns det en kartficka bakom frontfickan som var svårutnyttjad. Den flyttade jag till ryggsidan. Sedan la jag också på några cm på djupet för att få upp volymen några liter.
Alla blixtlås, snörlås och krokarna för lockstängningen återanvändes. Jag gick till en kapellmakare för att få öljetterna som hela säcken hänger i professionellt slagna.
Någon gång runt sekelskiftet insåg jag att Haute Routeramen sjöng på sista versen. En kontakt i USA lyckades köpa en ny ram direkt från Camp Trails som han sedan skickade till mig. Den ramen är mycket utvecklad med bärremmar och annat liknande det som sitter på moderna säckar. Bröstrem och mycket fler justeringsmöjligheter tex.
Hemsydda Ponderosakopian.
Detalj av infästningen av bärremmarna. Kartfickan syns också
Här syns den "spreader bar" som fronten på säcken hänger i. En förutsättning för att man ska kunna stänga locket med bara snöre och krokar.
Hela säcken, som på bilden, väger 2500 gram. Den matchande packpåsen på ca 30 liter väger 250 gram inklusive remmar.
Jag har ännu inte hittat någon säck på marknaden som jag tycker verkar vara bättre. Så jag lär använda denna livet ut!