Tack Joanna! Det där är precis varför ramryggsäckarna kom fram. Efter att folk som skulle transportera gods i50 kilo är väl ingenting. Såhär ser bärramarnas moder ut
oländig terräng under lång tid hade utvecklat bärramar, i företrädesvis trä, som placerade lasten stabilt, högt
och nära ryggradens bärkraftlinje - så hängde ryggsäcksindustrin på idéerna under 60-talet. Det här var när
de där ryggknäckande päronsäckarna skulle ersättas med bättre och kundvänligare designer - för att kunna
sälja till fler kunder... Såvitt jag vet går det väl fortfarande att beställa Brandmansramen från Fjällräven? Till
sån proffsanvändning duger inga moderiktiga ultralätta vekmesar...
Ja, det där är loggan de använde under ca 60-talet. Innan dess stog det visst Haglöfs Torsång på märkningarna.Visar bilden en Haglöfslogga eller är det en etikett för just den här modellen?
Sedan blev det Haglöfs Borlänge Sweden utan grafik - innan hattlogon tog över. Lite logobilder nedan... Slutligen,
när de bara blev ett klädmodemärke bland ett dussin andra, stoppade marknadsförarna på dem det intetsägande
versala H:et...
Vikterna:
Nu har jag lyckats lokalicera den bild jag tog av min modifierade Alaska när jag hängde den "tom" i bagagevågen.
Komplett med nitlåst ramförlängare, kamerakrok, Mantorsele, "Special" höftbälte (med vantskruv), vantskruvat
mesh-band, orange/camouflage vändbart regnskyddsöverdrag och så packpåsar (en vanlig + en Constrictor): 4,53 kg
Ramlängderna:
Kom på en sak jag inte skrev något om när jag visade ramlängderna tidigare. När ryggsäckarna fick de sadelgjords-
upphängda säckarna så blev faktiskt den korta Mediumramen lite längre än tidigare, den fick nämligen den långa
ramens ramhorn (för att sadelgjorden skulle få plats på hornet). Och då försvann även den korta ramens unika
ramförlängare - eftersom den vanliga nu passade lika bra i hornen...