Vilka leverantörer tar sitt ansvar

Mina Techinica TNT med formgjuten innersko sprack i skalet efter fyra års lätt användning, dvs de gick inte mer än ca tre veckor per vinter.
Jag kontaktade återförsäljaren som i sin tur slussade mig till generalagenten. Dessa kände till att en viss del av det aktuella årets produktion hade fått en felaktig plastblandning som påskyndat plastens åldrande. Jag kompenserades med ett par något mjukare skall, men som för övrigt var identiska med den modell jag köpt. Jag är nöjd, men skulle jag inte fått kompensation hade jag blivit väldigt besviken.

Min Berghaus GTX-jacka köpt 1988 började delaminera redan efter ett år, men jag kan inte garantera att tvättanvisningen följts 100%. Visade upp jackan för generalagenten på en mässa, men de ville inte kännas vid något problem då. Först några år senare kunde man läsa om GTX jackor som delaminerade.

Det verkar som de som är först att reklamera defekta varor får svårare att få kompensation än de som kommer senare, typ jag med mina pjäxor.

Generellt tycker jag att vi är för dåliga på att reklamera varor och accepterar skitprodukter i för stor utsträckning.

EXAKT!! så här är det...

Nicklasd skrev:
"Med det ska det inte vara. Om det är beroende av vem man råkar stöta på hos leverantören är det ett tecken på kvalitetsproblem och är ett gott skäl att klaga."

...att det är lägstanivån som skall mätas och inget annat...

//Thomas

Jag tappade ju en del av Salomonbindningen på mina Almgrensskridskor på Vikingarännet förra året.

Efter lite mailväxlande fick jag den saknade plastbiten och lite nya skruvar i ett kuvert utan kostnad.

Det var förstås dåligt att biten överhuvudtaget lossnade, men i alla fall mycket trevligt att jag fick en ny del på detta sätt.

Skridskorna är inte så mycket använda, men det är ju några år sedan de köptes, så om de hade haft lust så
hade jag ju vare sig kvitton eller garantitid kvar.

Bra jobbat med andra ord!

Reklammationer

Även jag har varierande erfarenheter. Att man får vad man betalar för håller jag inte alls med om. Ena gången är billigprodukten fullgod och andra gången är dyrprodukten klart underkänd. Som jag ser det är det inte likformigt eller linjärt, mera trappstegsformat.
Jag tror det beror på vem man möter hos företaget samt på hur man själv uttrycker sig i det aktuella fallet. Jag har en gammal skolkamrat som är suverän på att författa reklammationer i telefon. Hon utgår alltid som segrare och är min kontakt i alla reklammationsärenden numera.
Den kloka synpunkten som framfördes att man skall bedömma service efter sämsta utfallet håller jag tillfullo med om.
Min erfarenhet av namngivna företag hitintills är att i mitt fall har de flesta skött sig kanonfint. Däremot har några snorkiga expediter i några kändare friluftsvarubutiker fått mig att se rött, medan jag stillsamt räknat till .... samt bett och få tala med deras chef, därefter har det löst sig till min fördel.
Om man konsummerar inom en varugrupp (eller flera) och flitigt brukar dessa så måste ju nån gång lite gå sönder, eller tvättas sönder, alternativt nötas sönder.
Detta beror ju inte på den som sålt varan utan på hur den är byggd, använd och brukad. Jag fick en gång en G-texjacka som läckte vid ärmarnas böjning vid horisontellt regn i storm. Tillverkaren bytte till en ny utan prut. Många ryggsäckar har gått sönder för mig på grund av att jag burit för mycket, för kantigt och för slarvigt packat i dem. Nån gång har det nötts hål på säcken pga av transportskav vid flyg och bussresor.
Alla tillverkare har erbjudit sig att reparera fritt, hitintills. Men då jag redan fixat till det lokalt eller själv så har jag bara disskuterat förbättringar med dem och på dessa har jag fått positiva svar och i vissa fall nya produkter, gratis, eller blivit erbjuden köpa till grossistpris.
Så i det stora hela är jag nöjd. Men jag saknar två väsentliga prudukter som borde finnas. Det ena är krympnings och lättningsryggsäcken. Du har 38 kg utrustning som fyller 95 liter. Detta går ner i en ryggsäck som rymmer 45 liter och slutprodukten väger 18 kg. (En god uppgift för utvecklingsavdelningarna!)När du tar upp din babystora fleccetröja växer den genast till XXL! Det är själva ideen!
Det andra är prylförvarings garderoben, gärna i platt paket. Den har standadmåtten 600x600x2400 utvändigt och innuti rymms, racercykel, faltboot, paddlar, segel, vagn, pulka, 3 par skidor, cyckelkärra, 4 ryggsäckar, friluftskläder för 4 årstider och tre element, friluftskökssamlingen, bränslen, vektyg, symaskin, tält mm mm. Rubbet. Dörren skall gå att stänga och ordningen väl värd en skåpsvisitation.
En liten uppmuntran bifogar jag till inovatörer och producenter.
När kan dessa två väsentliga produkter finnas på marknaden??

Go Tur

Johan K

Klättermusen

Ok, Klättermusens prylar är dyra, och därmed kan man ju tycka att man redan betalat för bra service, men trots det blev jag ändå positivt överraskad när jag i våras beklagade mig över ett problem jag hade med "ramen" på min drygt 5 år gamla Mjölner. Svaret jag fick från Peter Askulv var att man sedan jag köpte min säck modifierat konstruktionen för att lösa just det problem jag hade. Jag uppmanades helt enkelt skicka in min säck för kostnadsfri modifiering. Det kallar jag kundvård!
//Anders

Tummen ner för Caliroots i Sthlm som säljer skor och skate-grejer. Skorna gick sönder efter 4 användningar under 1 vecka, efter mycket strul går dom tillslut med på att det var fel på skorna, men lyssna nu! Dom drar av 200:- i ersättning för skorna pga. förslitning, skorna hade jag ägdt i 1 VECKA! Sanslöst!

Trangia

Jag köpte bensinbrännare (Optimus Nova) till mitt Trangiakök, och den var av den felkonstruerade första varianten, den som blev sned. Jag mejlade, blev ombedd att skicka brännaren till Trangia. Samma dag som de fått den skickade de en ny, alltså med vändande post. Inget tjafs alls. Mycket bra.
Häromåret köpte jag ett Hilleberg Nallo 2. Andra gången jag slog upp det gick en båge av, helt utan anledning, och den skar sönder kanalen också. Efter vandringen skickade jag in tält och båge till Hilleberg. Bågen bytte de ut och kanalen lagade de, allt utan kostnad för mig.
Både Trangia och Hilleberg är alltså bra företag, i mina ögon.

Hade en valdigt god upplevelse med Helly Hansen.
køpte en verglass jacka i 2000 før ca kr 2000.-
nu i våras tyckte jag att den inte var tatt langre så jag ringde Helly och dom bad mig skicka in jackan så skulle dom testa den. efter 1 1/2 vecka ringde jag dom och fick svar att den på test så jag skulle få beskjed inom ett par dagar. vid lunsjtid dagen effter fick jag en kort telefon att ny jacka (i butikk ca 3500 nok)var på vag. dagen effter det kom jackan i express post. har gick det undan!

stort tack till Helly som var så arlig nar jag frågade om jackan var god nok for Denali (dom ringde till en som hade varit dar och jobbade på Helly) så svarade dom att den kan funka men den ar inte gjord for så extrema turer. jag tog den med til deanali och den ar god nok for Denali.

robert

Mitt första inlägg här så hav tålamod om något råkar bli fel.
Trevligt att läsa en sansad och förnuftig tråd i detta ämne. Vill hedra Haglöfs som utan prut skickade mig en ny jacka (Foss) när mitt ärmfoder började krångla. Fick liksom inte in armen utan att fastna. Då hade jag nästan använt den i ca två år och varit mycket nöjd med köpet.

Det roliga (?) är att min nuvarande börjar bli likadan men nu har jag haft den så länge, och dessutom använt den mycket, så att reklamera även denna tycker jag är att gå för långt. Får köpa en ny helt enkelt. Såg att Femman Sport säljer ut för ca 800 kr btw. Förmodligen "fel" färg men ändå...

Tycker det är viktigt att reklamera när man köpt felaktiga produkter. Kanske är lite naiv men jag tror att det ger oss konsumenter bättre produkter i längden. Det måste vara mer lönsamt för företagen att ha bättre kvalitetskontroll än att mangla ut "skräp". Tyvärr är det många som inte orkar gå tillbaka till affären med en felaktig vara, utan nöjer sig med; "äh, bättre lycka nästa gång"...

Vågar man avslöja att jag en gång reklamerat ostbågar? :D Skulle se en hockeymatch (tror det var semi i OS) och hade laddat med pilsner och ostbågar. Gissa om jag blev sur när det inte var någon ostsmak på bågarna! Ingen krydda alltså. Ringde och påpekade detta och berättade hur ledsen jag blev och några dagar senare låg det en fet presentcheck i brevlådan samt en förklaring till vad som hänt.
Hade en skalbagge i müslin en gång. Skickade på begäran in resterna av den och efter ett par veckor kom en analys på vad det var för sort plus en presentcheck och en ursäkt.
Snus reklamerar jag titt som tätt. (Bor inte så långt från Swedish Match) Förvånansvärt ofta är påsarna inte tillslutna vilket leder till att dosan är full med lössnus. De uppskattar att man säger till för de kan se exakt vem som jobbat den aktuella tidpunkten och har därför ganska lätt för att åtgärda felet. Snus är snuskigt dyrt så därför har jag infört en egen nolltolerans på fel från Swedish Match.

Om jag nu skall avrunda så vill jag bara påpeka att jag i nio fall av tio blivit bra behandlad och det känns ju tryggt.

mvh

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg