Mezzner; sa:Är det förresten nån som kan k-köplagen beträffande vilka krav som kan ställas på kvitto vid reklamation?
Ska köpet styrkas, eller kan det krävas en särskild garantisedel eller annat specifikt dokument?
Ibland kanske kvittot eller nåt annat är det enda sättet att styrka köpet, men det finns ju definitivt andra fall. Dessutom är ju faktiskt leverantören skyldig att ha sin bokföring i ordning (där kundfakturor ingår!) längre än de allra flesta garantitider.
Jag sökte på "konsumentköplagen" på Google och hittade bl a: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147 men hittar inget om krav på kvitto etc, men du får kika själv.. Finns andra sidor också.
Däremot läser jag: "Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse." Alltså hade Nordesjö ingen egentlig rätt att reklamera (förutsatt att han inte hade fått explicit garanti), och isåfall var det såklart ännu mer berömvärt av butiken att godkänna reklamationen. Hur som helst tycker jag det är riktigt schysst om man får reklamera efter fyra år.
Slutligen: man kommer aldrig ifrån att det är en människa - som antingen har en bra eller en dålig dag - som tar hand om ens reklamation. Visst ska man klaga om man blivit dåligt bemött, men samtidigt komma ihåg att människor sällan är objektiva. (Jag tjatade och argumenterade och fick till slut igenom mitt avdrag i årets deklaration, och det kändes verkligen som att det första avslaget berodde på handläggaren som individ. Bekanta till mig i exakt samma situation som jag fick direkt samma avdrag godkänt, och andra handläggare som jag inkognito kontaktade ansåg också de att avdraget var korrekt. I slutändan fick jag rätt också, men det berodde bara på min dumma envishet.)
I mycket håller jag med Peter Nermander i att det är pengar det handlar om. Bra service kostar - och det är kunderna som får betala, lita på det! Företag handlar trots allt om att tjäna pengar, och även de företag som verkligen bryr sig måste gå med vinst för att existera. Krasst men sant.
MVH
[Ändrat av millimeter 2004-11-05 kl 17:39]