VEM här har pratat om att cyklisterna skall ta allt ansvar själv? Det enda jag ser är att du (och möjligen nån till) kräver att fotgängarna skall ta allt ansvar.
Som cyklist får du ta ansvar och sakta in och se till att fotängaren upptäcker dig i tid och ges möjlighet att kliva åt sidan på lämplig plats.
Att kräva att fotängaren ska kliva åt sidan direkt, precis där han är, är INTE att visa hänsyn. Då kan väl du lika gärna cykla brevid stigen om du nu har så bråttom?
Fotgängaren ska inte behöva kliva åt sidan för att det är enklare för dig, att visa hänsyn handlar om att se till att det blir en lösning som gynnar eller drabbar bägge parter lika mycket. Kliver fotgängaren åt sidan direkt så drabbar det fotgängare (som får göra ett stopp, tappar tempo, kanske riskerar att trampa snett eller trampa ner sig i sankmark osv) och gynnar bara dig (du slipper sakta in för mycket eller köra på sidan av stigen).
Men hallå - ta nu gärna och läs igenom vad jag skrivit OCH ANDRA innan du påstår en massa saker.
Läs tex camoscios inlägg ang "VEM här har pratat om att cyklisterna skall ta allt ansvar själv"?
Var har jag skrivit " kräver att fotgängarna skall ta allt ansvar"?`
Jag anser att alla, enl allemansrätten, har rätt att vistas i naturen och att alla skall visa hänsyn och artighet när man möter andra.
Kommer jag med cykel, springer eller går och stöter på ryttare, cyklister eller gångare är det självklart att jag saktar ned, håller åt sidan och hälsar glatt.
Jag förväntar mig att andra gör på samma sätt.
Jag förväntar mig INTE att jag skall behandlas på specialsätt som camoscio gör.