Vilka hexor?

Och din hemmaklippa är typ på Gotland?

:)

Nä allvarligt. På både Häggsta, Simonsberget och vid Ågelsjön finns det gott om bra placeringar för rockcentrics. (bra som i "förmodligen bättre än motsvarande kam") Liksom på Grönbrink, fast jag alltid undrar hur solid klippan runt säkringen är där...

På en del andra klippor funkar dom inte alls. Ringkallen exempelvis.

Blir nästan lite tårögd av att ni la så mycket hjärta i diskussionen :) Jag är fortfarande inte helt övertygad om hur jag ska prioritera mina inköp. Förr eller senare lär både cams och hexor landa i racket, och med senaste inlägget om Simonsberget och hexor blev jag än mer lite hex-kär... Jag har odlat en osund dragning till Tunaberg senaste halvåret :D

Anyhow, om vi nu ponerar att allt nedan kommer att hamna i racket framöver, hur ska man då prioritera om man inte har 3K att köpa grejer för direkt?

Camalot C4 0.75
Camalot C4 1
Camalot C4 2
BD Rockcentrics set
Wallnuts 1-6

Jag skulle börja med den nedre halvan av kilknippet.
När det gäller hexorna handlar det sedan lite om vad du själv tycker är kul, men med en begränsad budget så... tja du får ganska många hexor för samma peng som en cam. Å andra sidan hävdar ju en del förståsigpåare att du inte kommer använda dom i det långa loppet så... nåja.

Den camalot jag sätter allra mest är ettan.

Förståsigpåare?! Kom igen nu, Gustav! Det går ju egentligen inte ens att jämföra hexor med camalots. Det kan hända att en hexa passar bättre än en kam i enstaka speciella placeringar.. Alla andra gånger har man ju mer nytta av kammen.

Skulle varit en smilis där kanske?
Nä att en enstaka kam är mer användbar än en enstaka hexa förnekar jag förstås inte! Det jag opponerar mig mot är att hexorna per automatik sorteras bort när du köpt på dig tillräckligt med kammar. För en del blir det så men det beror på vilken klättring du utvecklas mot.

;)

Det är klart, de är ju lättare än kammar. Men när ska man egentligen ta med sig hexor då? När man ska gå någon småläskig topptur i Norge och behöver bygga nån enstaka stand och har mycket att välja på i placeringsväg? Så tänker jag, annars får de stanna hemma. Eller jag äger inte ens några. Men har använt en del i början av min karriär när jag klättrade med gamla rävar. Brukar bli full i skratt när jag hör nån med ett set "koskällor" komma, ett par hundra meter bort.. ;)

När jag kommer till en perfekt häxa-placering så svär jag att jag alltid har häxor hemma, sätter en dålig kamsäkring och hoppas på det bästa. Men trots att detta händer minst en gång i veckan, och trots att jag klättrar leder som jag vet säkras bäst med häxor så ligger ändå häxorna i 98% av fallen hemma.. Det händer lite för sällan att det krävs en häxa för att jag ska slentrianmässigt gå omkring med den i ryggsäcken. Dock kommer jag med största säkerhet och stolthet låta som en flock kor med kobjällror i vinter!

Blir nästan lite tårögd av att ni la så mycket hjärta i diskussionen :) Jag är fortfarande inte helt övertygad om hur jag ska prioritera mina inköp. Förr eller senare lär både cams och hexor landa i racket, och med senaste inlägget om Simonsberget och hexor blev jag än mer lite hex-kär... Jag har odlat en osund dragning till Tunaberg senaste halvåret :D

Anyhow, om vi nu ponerar att allt nedan kommer att hamna i racket framöver, hur ska man då prioritera om man inte har 3K att köpa grejer för direkt?

Camalot C4 0.75
Camalot C4 1
Camalot C4 2
BD Rockcentrics set
Wallnuts 1-6
Min åsikt om prio:
1. Wallnuts 1-6 (4-6 är de säkringar jag använder överlägset mest, alla kategorier.)
2. Rockcentrics set (Fast det är väl Wild Country och inte BD?)
3. Camalot C4 0.75
4. Camalot C4 1
5. Camalot C4 2

Själv skäms jag lite över att erkänna att jag till största delen ersatt mina ursprungliga hexor (Camp 5-9, samma design som BD, samt en Rockcentric nia) med en blandning av Aliens, Friends och Camalots. Men det beror mest på mitt dåliga ledpsyke... ;)

Det finns väl tre skäl att använda hexor idag, bortsett från de placeringar där en hexa sitter perfekt (men en kam oftast funkar)

* Det är ett billigare sätt för nybörjaren att skaffa ett hyfsat täckande rack än med kammar.
* Mixat och alpint, eller långturer där vikten spelar roll.
* Det är kul.

Det första skälet är förstås tveeggat. Totalkostnaden (givet att du senare köper på dig en massa kammar) blir förstås högre än om du köper kammarna direkt. Har du däremot inte råd med ett täckande set kammar så är det ju roligare att klättra med hexor än att vänta och spara...

De två andra är individuella. För den som siktar på att headpointa och jaga grader på kortare leder är hexorna helt passé och hamnar snart i botten av garderoben. Föredrar du långturer och alpint är sannolikheten stor att de följer med även på fikaklättringen.

Och kul... ja det är förstås en smaksak. På trad njuter jag av en väl lagd säkring lika mycket som ett bra move eller en övervunnen run out. Lite extra pyssel är alltså bra en fördel (utom i utsatta lägen givetvis)

Sitter och planerar att göra en beställning från Bananafingers, och är riktigt sugen på ett set hexor. Nu är jag villrådig om jag ska gå på WCs Rockcentrics 3-9 eller BDs Hexcentrics 4-10.

Mina tankar:

1) Spendera inte kosing på hexor mindre än din största kil.

2) Jag släpar för det mesta på en hexa: Metolius Curved Hex (#7 tror jag, ungefar lika stor som en gul camalot) som jag placerar ungefar lika ofta som vilken annan stor kamkil jag har. Jag har lekt med BD hexor och har två WC hexor. Standard 'flata' hexor (a la BD) är de sämsta. Kurvningen som Metolius kör med (lite annorlunda än WC) är den jag gillar bäst och ger de mest förtroendeingivande placeringarna.

3) Ett annat lågprisalternativ till kamkilar är tricams. De mest populära är nog rosa och röd.

DMM Torque Nuts är trevliga hexor. Bra med förlängninsbar dyneemaslinga, känns mer mångsidigt än hexor på wire.
Tror heller inte man rackar på sig fler än ett par tre hexor om man också har ett par kammar, så de stora kitten känns overkill.

Trots en sentimental dragning till hexor skulle jag säga:
- köp ett par tre hexor som ett billigt startkit när du vill börja bygga egna toppankare men inte vill leda. Dvs i samma veva som du införskaffar statiskt rep och en hög skruvkarbiner.
- om du leder trad, vilket du redan verkar göra, skippa hexorna och satsa pengarna på kammar.
- kilarna kommer först av allt, köp ett komplett kit dmm 1-10.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg