Vilka depåer är bäst på Vätternrundan?

För den som inte jagar varje minut då, men ändå inte vill bränna alltför mycket onödig tid.
Vad är en lämplig strategi?
Jag kör för första gången nu i helgen...

Då är mitt svar: Skippa lasagne i Hjo, och även varmkorv/gröt i Jönköping. Fyll på dryck och plocka med någon bulle +banan på lämpliga övriga depåer, och sen upp på cykeln direkt. Lasagne/korv/gröt är för tung mat, och tar tid att äta. Bars, bullar och bananer mumsar man i sig lite i taget på cykeln.

Om man blir väldigt trött är det lätt att tänka att ett depåstopp blir lite vila, men det det blir bara värre att komma igång. Bättre att sitta på cykeln. Även kramp kan man cykla bort så länge man har energi och dryck att fylla på med.

Då är mitt svar: Skippa lasagne i Hjo, och även varmkorv/gröt i Jönköping. Fyll på dryck och plocka med någon bulle +banan på lämpliga övriga depåer, och sen upp på cykeln direkt. Lasagne/korv/gröt är för tung mat, och tar tid att äta. Bars, bullar och bananer mumsar man i sig lite i taget på cykeln.

Om man blir väldigt trött är det lätt att tänka att ett depåstopp blir lite vila, men det det blir bara värre att komma igång. Bättre att sitta på cykeln. Även kramp kan man cykla bort så länge man har energi och dryck att fylla på med.

Detta är helt klart en bra grundinställning, låt sedan dagsform, kondition mm. avgöra hur många av depåerna du stannar vid och hur många du bara rullar förbi.

Är man van att cykla och klarar rundan på 12-13 timmar eller snabbare räcker det definitivt med tre depåstopp.

Är man ovan att cykla motionslopp bör man även tänka på att inte "ryckas med" i andras något för höga tempo, det är lätt gjort att känna sig urstark i början men att sedan inse efter en stund att man lurat sig själv, är man trött redan efter 12-15mil blir inte resten av turen speciellt trevlig.

Håll koll på cykeldatorn och se till att farten inte blir för hög mot normalt träningstempo, klungcykling hjälper såklart till med några km/h men man måste fortfarande trampa för att komma framåt...

Uppföljning:
Det blev för min del halvkorta stopp i Gränna, Fagerhult och Boviken och en sluttid på 10:44.
Det kändes alldeles lagom med de depåstoppen för att fylla flaskor, mumsa i sig lite banan och gurka räta ut ryggen och stoppa en bulle i ryggfickan.

Ett tips för framtida aspiranter till Vätternrundan. Fagerhult är bra på det sättet att man inte behöver in i själva depån, det går fins att lägga cykeln längs själva vägen, hoppa över ett litet staket och komma åt vätskan. Hoppa över staketet igen till cykeln och ioväg. Körde på 2 stopp i år, Fagerhult och Boviken (som tar lite mer tid) på sammantaget 8 minuter.

En sen uppdatering

Jag kan ju även dela med mig av mina erfarenheter (om än något sent)....

Den enda depån jag stannade till vid var Nätbäcken som ligger ca 5 km efter Fagerhult. Den var lätt att missa eftersom det bara var en liten infart till ett stort släp. Inte en människa och bara ett stort släp med vatten. Perfekt att stanna vid. Jag kollade på de andra depåerna när jag cyklade förbi dem men tyckte bara det såg jobbigt ut att tråckla mig in bland allt folk. Jag hade med mig allt jag behövde äta och en camelback + vattenflaskor så det räckte med att fylla vatten en gång. Sen stannade jag såklart vid vägkanten ett antal gånger p g a att det gjorde ont i både kropp och själ. Fler gånger mot slutet än i början :)

Målet var 9:59 h men jag kom in på 10:30. Själva cykeltiden var dock 9:52 så med lite mer långdistanspass kan jag nog korta ner vilan lite och även cykeltiden så borde jag komma in på under 10 h men jag sätter säkert ett högre mål då som jag inte kommer klara.....9:30 kanske.....

Jag tror dock att min strategi att ta med allt jag behöver äta och det mesta av det jag behöver dricka var bra. Jag tror jag sparade in tid och irritation på att skippa depåerna. Den extra vikt jag fick med mig kan man ju såklart diskutera men den är marginell om man tänker att jag lika gärna skulle kunna hålla en lite striktare diet ett par månader innan och på så vis tappa den vikten. Med en lägre kroppsfett-% blir det ju dessutom betydligt lättare att cykla. Dock kommer jag att prioritera om lite vad jag tar med att äta. Det blir nog två dubbelmackor med rejält med smör och annat blött pålägg. Ost och grov macka blev torrt och svårt att äta. Och så blir det färre bars men fler gel och mer nötter och lösgodis.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven Vilka kläder behöver jag skaffa Landsvägscykling 9
qonzo Vilken hybrid är bäst? Landsvägscykling 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg