• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vildmarksleden (hindås-skatås)

Jag skulle gärna följa med och gå 25 kilometer, men jag ställer mig undrande till sträckan och planen att äta frukost, lunch och middag under vandringen. För mig vore det rimligt att gå 15, äta nåt (grilla, kanske, eller choklad å macka) och sedan gå de sista 10. Och inte jäkta förstås, men inte söla heller...

Vad tycker ni andra? Vilket trivseltempo hålls?

För mig tar det 1,5 timme att komma till Hindås så jag äter helst frukost på första rasten, men det tar mig inte mer än 15 minuter så det kanske är en acceptabel rast för er andra också.

Sedan tror jag det tar 8 timmars vandring för en grupp att ta sig 25 kilometer om man skall hålla ett lugnt tempo.

Sedan tar det minst 1 timme för mig hem igen därav att jag gärna vill äta innan resan, men det brukar vara svårt att träffa bussen tillbaka exakt så jag kan lika gärna äta middag på busshållplatsen :)

7 Mars
Solen upp 06:49
Solen ned 17:58

Bussen 07.30 från Centralstationen i Göteborg kanske hade passat bra. Så kan de flesta av oss gå och komma hem i dagljus?

Sedan tror jag det tar 8 timmars vandring för en grupp att ta sig 25 kilometer om man skall hålla ett lugnt tempo.

Jo, och nu fick jag nog svar på frågan om åtminstone din trivseltakt.

Själv är jag rätt promenadvan och skulle gärna gå snabbare. Inte för att jag vill jäkta, utan för att min trivseltakt ligger på två timmar milen, i vart fall om man går typ 18km-spåret i Skatås. Det lixom kliar i benen om jag måste gå mycket långsammare än så, om jag inte har en tung ryggsäck på ryggen förstås, eller måste pulsa i snö eller så.

Finns det fler som jag?

/Monica.

2 timmar milen med rast ger en takt på strax över 6 kilometer i timmen, en marschtakt jag visserligen hade som färsk fänrik ... men sedan när man blir äldre så börjar man även upptäcka skogen omkring sig ;)

Nu när alternativet dagsvandring dök upp så kan även jag vara med den 7 mars. Kul!

Har en fråga om bussen till Hindås bara... är det Röd Express som går från Nils Ericson terminalen kl 7.27?

/Nadia

Röd Express
Nils Ericson Terminalen
Landvetter centrum Läge D
Avg: 07:27
Ank: 07:57
Mot: Tahult

Buss 611
Landvetter centrum Läge E
Stationsvägen Läge B
Avg: 08:00
Ank: 08:16
Mot: Rävlanda

Jag kommer se till att försöka vara på Nils Ericsson minst en kvart innan. Jag är tokdålig på att äta direkt när jag vaknar så jag siktar även på frukost vid första rasten som tidigare nämnt, men det är överstökat på 15 minuter så för de som inte vill äta då skall det inte störa så mycket hoppas jag.

Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade dit men se till att ha minst 9 kuponger kvar på ett hundrakort så skall det lösa sig. Tror det är 6 dit och 3 hem.

Låter mycket intressant. Hänger gärna med. Dock kan jag mycket väl tänka mig en övernattning. och sedan åka hem från jonsered eller så.
Behöver vara hemma till gbg på förmiddagen på söndagen. det inga probelm
/Hans

2 timmar milen med rast ger en takt på strax över 6 kilometer i timmen, en marschtakt jag visserligen hade som färsk fänrik ... men sedan när man blir äldre så börjar man även upptäcka skogen omkring sig ;)

Jag förstår precis vad du menar, för jag tänker så när det gäller slalom och snö. Jag åker upp i den alltför snabba liften, och sedan stegar jag långsamt ned med skidorna lixom på tvären. Då hinner man se många snöflingor :) och jag har aldrig begripit dem som bara svischar förbi. Vad hinner de se? ;-)

göttans..

Nämen vilken respons..

Vad kul att så många e med, själv kommer jag ställa in mig på dagsvandring och ta mig hemmåt igen på eftermiddagen..
om det blir hela vägen till skatås så förstår jag att man måste gå ganska raskt om man e flera och då missar man ju förstås allt trevligt runt omkring, MEN är ju inte fel det heller..

går en mil på 1.30 ca i lagom takt..

Är det någon av er som har erfarenhet av denna sträcka förut som har tänkt sig dagsvandring..??

mvh kim..

Vildmarksleden

Satt och kollade på kartan och har ett par små kommentarer.

> ... från Hindås till Furulund. Det är cirka 25 kilometer och den enda riktiga
> vildmarksledssträckan, resten av de 12-13 kilometer som oftast brukar räknas till
> vildmarksleden är i själva verket Bohusleden in till Skatås.

Vildmarksleden går alltså mellan Skatås och Hindås och ska vara 38.5 km om man räknar hela vägen till Hindåsgården. Från busshållplatsen i Hindås till Kåsjön bör det vara något längre än 25 km. Sträckan mellan Kåsjön (eller Maderna för att vara exakt) och Skatås är som sagt gemensam för Vildmarksleden och Bohusleden. Enligt Bohusleden-guiden är avståndet mellan Kåsjön och Skatås 8.5 km.

> Hållplatsen man åker tillbaka mot stan heter Furulund, Partille ...

Det finns några alternativa hållplatser, mellan Kåsjön och Furulund, och bussen går ofta.

> Från Råhult är sedan Bohusleden cirka 15 kilometer upp till Angered via Jonsered
> som kan vara en lämplig sträcka.

Skulle tippa att det är närmare 20 km.

> Alternativt att man följer Bohusleden söderut ner till Skatås, men den sträckan är
> inte alls lika rolig.

Det är möjligt att den inte är lika rolig men jag tycker att det är en fin sträcka. Går genom lövskog och över Getryggen.

Ser ut att vara ett trevligt upplägg. Det blir säkert en bra tur.

/A

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg