I senaste numret av Turist recenseras kängan Lundhag Sarva. Den ska tydligen vara lätt, eller åtminstone kännas lätt, men vikten anges inte och jag hittar ingen siffra på någon sajt, inte ens Lundhags egen. Den verkar vara besläktad med Park, vars vikt på en sajt anges till 800 gram, vilket jag tolkar som 1600 Är min tolkning rätt, så är det verkligen inte lätt. En känga/sko ska dock användas på många sätt, på stigen, på lägret och på resan och vara angenäm i alla användningarna.
Nu faller naturligtvis ändå den här fotbeklädnaden för min del på sin längd - vad ska man dessa höga skaft, om man inte går i brötig skogsterräng? Men jag blir iaf nyfiken när just vikten framhävs - har man lyckats med något sensationellt, som en högskaftad känga under 1000 gram paret? Vad skulle man då inte klara med låga vandringsskor?
Nån som vet?
Nu faller naturligtvis ändå den här fotbeklädnaden för min del på sin längd - vad ska man dessa höga skaft, om man inte går i brötig skogsterräng? Men jag blir iaf nyfiken när just vikten framhävs - har man lyckats med något sensationellt, som en högskaftad känga under 1000 gram paret? Vad skulle man då inte klara med låga vandringsskor?
Nån som vet?