Vikten av en absid?

Det är inte filosoferandet kring lättvikt i sig som är otroligt svårt, utan att diskutera antal gram utan att ta hänsyn till vilken funktion gramen medför, och vem som ska släpa på grammen i vilket sammanhang.

Men är det inte precis just det vi pratar om här? Eller vadå, ska jag radera tråden och så pratar vi inte mer om absider? Eftersom alla har olika behov och allt är subjektivt kan vi ju lägga ner hela forumet i så fall. Förstår inte vart du vill komma.
 
Det enda som stog i min absid sist när jag var ute med tält var mina skor och en skräppåse, resten hade jag antingen över mig, på mig eller runtspridda i tältet. Så för mig betyder nog absiden ganska lite.

Skor och ev regnkläder är väl det som jag vill ha i absiden, iaf om de är blöta/leriga. Regnar det vidare och kvällsmålet lagas i tältet ställer jag ut köket efteråt också, vill ha det någolunda rent på "nattduksbordet" förutom pannlampa, bok, cigg, tändare, askkopp, godispåse, radio typ.

,
 
...
Vad gör ni i era absider som ni absolut inte skulle kunna göra utan?

Jag har varit ute så många gånger i regn, snöblandat-regn och snö. Dem gångerna har jag uppskattat att jag haft tillgång till en rejäl absid.
Visst hade jag klarat mig utan den, däremot har den gjort fjällturen trevligare.
Sen om det känns som lyx eller livsnödvändigt, det är nog mer en fråga om inställning och förväntning.
 
Senaste turen använde jag ett Hilleberg Rajd som saknar absid, och bara har en liten "keps" vid nocken.

Jag hade gärna sett att kepsen gick några decimeter till så att jag kunde sitta och klä på mig ytterkläder och skor utan att göra det inne i tältet eller helt ute under regnet.
Att förvara skor, regnkläder och kök under tak men utanför min sovyta är också trevligt.

Och som sagt, handlar det bara om att dra en "keps" en liten liten bit till är det knappt meningsfullt att prata viktsökning.

Man kan göra en ganska direkt jämförelse mellan Rajd och Six Moon Designs Lunar Duo. Vikten är densamma men jag upplever Lunar Duo som ett betydligt mer komfortabelt boende.

Rajd.gif

Ingen absid.

LunarDuoClosed.jpg

Två absider.
 
Visst kan man diskutera var någonstans viktgränsen kontra värdet av en absid går. En absid väger dock som regel inte 500g. Skillnaden mellan ett Nallo 3GT och ett Nallo 3 är ca 400g vilket utslaget på 2 eller 3 personer inte blir så mycket (och då handlar det om en stor GT-absid och viktskillnaden mellan ett Nallo och ett hypotetiskt Nallo utan absid öht blir nog bara i storleksordningen 100-200 g). Mitt enmanstält väger ca 1000g och har en liten absid och den väger inte många gram samtidigt som jag ständigt använder den för att förvara blöta/leriga prylar och laga mat i.

Personligen vill jag inte ha ett tält utan absid och värdet av den ökar ju sämre vädret blir. För tre år sen gick jag t ex en Sarektur under två veckor i september då det var regn/snöblandat/snö nästan varje dag. Jag och min kompis hade då ett Nallo 3GT och det var fantastiskt värdefullt att när man kom fram, snabbt slå upp tältet och slänga in grejerna i absiden. Vi kunde båda sitta i skydd från nederbörd och vind, laga mat och sen breda ut blöta klädesplagg. Nödvändigt? Njae, men betydligt bättre för humör och moral än om man hade vart tvungen att sitta ute i skitväder och mörker och laga mat och sen krångla med de regnblöta kläderna inne i tältet. Det var helt klart värt 200 g extra.
 
Ja, det var väl ungefär dit jag ville komma. Och mycket den betyder för ens eget välbefinnande. Jag tackar Stykarräven för en rakt svar!

Ni andra som kommer med massa lama kommentarer om att man kan lägga sig i en myrstack och skit, varför hänga (och ens bemöda sig kommentera) på ett lättviktsforum om ni tycker det är så otroligt svårt att filosofera över just lättvikt?

Jag regerade över just detta när jag läste en recension av ett tält som fick ett plus för att det hade en JÄTTESTOR absid och började fundera varför och vikten av en absid för mig själv.

snälla, återkom med ett icke lamt svar när du filosoferat klart över denna enormt svårlösta gåta

förövrigt så grävde sig lars fält ned sig i en myrstack en gång under en vinterövning utan tält, är inte det "lättviktsfilosofi" så vad är det?
 
En eller 2 personer viktig parameter

Tycker dom bilder jag ser av lättviktstältare så är det "singel campare" ==> det är enklare att ha grejer inne i tältet och behovet av en Absid blir mindre.

Är du 2 personer så är det inte lika enkelt att ha ryggsäckar inne i tältet och en absid är viktigare om man inte lägger ryggsäckarna utanför med regnskydd på alternativet att ha skaffa ett 3 personerstält då man kampar 2 känns mer långsökt....
 
Tycker dom bilder jag ser av lättviktstältare så är det "singel campare" ==> det är enklare att ha grejer inne i tältet och behovet av en Absid blir mindre

Trots detta har ju de flesta lättviktstält - enmans eller inte - någon typ av förtält. De tält som saknar absider är ju ofta tungviktstillverkares ganska mediokra försök till enväggstält.

Ryggsäcksförvaring är i mina ögon inte absidens viktigaste funktion, särskilt inte om du är lättpackare. Jag tycker det viktigaste är just regnskyddad skoförvaring och regnskyddad ingång. Oavsett hur många man är.
 
Ja nånstansn att ta av sig regnkläderna så man slipper blöta ner allt inuti tältet är väl den viktigaste funktionen hos absiden för min del.

Visst, det går väl att lösa genom att ha packningen längst in i tältet och ta av sig regnkläderna i tältet och sen torka upp innan man rullar ut liggunderlaget, men den lilla extra vikten som sagt var....
 
Jeg skjønner ikke behovet for abbasid. 400g gir deg en stor tarp, som er mye mer allsidig. På fjellet, hvor tarp ikke er like lett å sette opp, foretrekker jeg heller et telt med to innganger og større innertelt. Inngang fra siden er noe herk. Når sekken ligger innerst i abbasidet må man strekke seg over (en ofte våt mark) for å få tak i tingene sine.
 
absid är värt flera hundra gram

När man är två i tältet får sakerna ej plats. Jag är 188 lång. Skor/kängor, regnkläder vill jag ej ska blöta ner dunsovsäcken. På höstvandringar blir det ibland blötsnö och då känns det skönt att ha grejorna i absid och inte utanför. Jag och frun har erfarenhet av litet ryggåstält utan absid, vi båda med två barn har erfarenhet av Fjällrävens 4-mans pyramidtält utan absid ( alla väggar lutar, regnar direkt in om man så bara öppnar för att se vilket väder det är) Nammatj med vanlig absid passar oss två bra. Är man ensam går det nog lättare i tält utan absid men får både du och grejorna plats i tältet så kanske du valt ett onödigt rymligt(tungt tält).

Sven
 
Liknande trådar

Liknande trådar