Vikten av en absid?

Absiden är ju det enda man har när man redan lämnat innertältet hemma (det var nog flera år sedan jag ens drog fram det ur garderoben) så den är av störst(a) vikt!!!

Skulle jag vara i ett lge där jag av någon anledning släpade med mig innertältet skulle en stor absid vara prioriterat...förmig är absiden huvudutrymmet i ett tält, det är där man är. I innertältet sover man bara (de gånger man promt inte kan göra det i absiden/utan innertält).

En välskräddad tarp (som i detta läge blir som en löstagbar absid, dvs går hela vägen ner till marken och ansluter till tältet på ett bra sätt) är givetvis att föredra om en sådan lösning är möjligt då det är mer flexibelt, denna flexiblitet är någonting som kommit väl till pass ett par gånger sen jag köpte mitt modultält, där pratar vi ifs inte lättvikt men principen är densamma även om materialen diffar.

Sk, "supertarps" eller yttertält-i-ryggåsdesign-som-kan-stängas-helt är gravt underskattade tingestar i vilka man kan ha det sjukt mysigt, speciellt om man kompleterar med ett lätt golv som täcker 2/3 av ytan.
 
Riktigt bra span! Absiden ser visserligen lite snäv ut men tillräckligt stor för två par blöta skor och ett par regnjackor och ett spritdoftande kök. Jag känner att fan de SKULLE kunna göra tältet (tarpen?) lättare men definitivt inte för samma pris..

Liknar Golites tält lite på så sätt att absiden bara kan användas som förvaringsutrymme och inte som regn/vindskydd när man lagar mat (såvida man inte ligger ner) och om man ser till kommentarerna i den här tråden så är det där den verkliga vikten finns, att kunna sitta upp skyddad och laga mat.
 
... absiden bara kan användas som förvaringsutrymme och inte som regn/vindskydd när man lagar mat (såvida man inte ligger ner) och om man ser till kommentarerna i den här tråden så är det där den verkliga vikten finns, att kunna sitta upp skyddad och laga mat.

Köket måste väl inte stå inuti absiden för det? Det räcker ju om innertältet är skyddat från regn medan kroppen är halvvägs utanför när man lagar mat (eller klär på sig ytterkläder)? Det verkar ju funka på det där Vango-tältet.

Helt klart verkar det vara ett prisvärt lätt tält.
 
.. så är det där den verkliga vikten finns, att kunna sitta upp skyddad och laga mat.

Japp, för mig är det definitivt matlagningen som är största poängen med absiden tillsammans med skyddad ingång, i andra hand kommer förvaring. Eftersom jag aldrig använder köket utanför tältet under vandringar så ersätter absiden ett vindskydd till brännaren. Jag tycker det är riktgit gôtt att inte behöva krypa ur sovsäcken på morgon förrän jag fått i mig frukosten, och om man slår läger i skitväder på kvällen är det ju också fint att kunna ordna med middagen inne i tältet, efter att man fått på lite torrt under och gosat till det!

Sen kan man kanske fundera på varför man överhuvudtaget måste ha köket i absiden, och inte inne i själva tältet? Det funkar ju faktiskt det också, jag har testat några gånger när det varit helt överjävligt med mygg. Men ur brandsäkerhetssynpunkt är det förstås HELT förkastligt, till och med värre än att elda i absiden..

För Fjäderlättisar som kör helt utan innertält och golv blir det väl enkelt - då blir väl så att säga hela skyddet en enda abisd, och man kan elda lite var som helst där der råkar läpa sig bäst??
 
som flera skriver här så i absiden har man allt man som är skitigt och som man vill hålla skapligt torrt, allt som är fuktigt och kladdigt behöver inte nödvändigtvis vara trevligt att ligga och klämma på i sovsäcken om man inte fått tag på det fuktiga objektet på nån festival då förståss;), dessutom lär man sig att uppskatta nånstanns att laga maten om vädret är ihålllande dåligt flera dagar i sträck tro mig! dessutom är en skyddad ingång så man slipper att hällregnet kommer rätt in i innertältet när ma klättrar i och ur tältet ett extra plus.

om man är lika nördig som jag och tillbringar kanske 10-20 nätter i tält vissa resor och oftast då på Island eller i lappland så lär man sig förr eller senare att sätta värde på de extra gram som en absid väger jag lovar, men ok tycker man att 500gram eller så är mycket vikt att asa runt på för nåt så oviktigt som komforten att kunna förvara sina medsläpade pinaler inomhus så fine köp ett tält utan absid dessutom kanske du bara använder tältet vid soligt och trevligt väder då funkar det ju med sopsäck munkjacka och djungelolja då spar du ytterligare nåt gram och en jävla massa pengar he he!
 
men ok tycker man att 500gram eller så är mycket vikt att asa runt på för nåt så oviktigt som komforten att kunna förvara sina medsläpade pinaler inomhus så fine köp ett tält utan absid

Jag tycker det här är en krystad konflikt. Det är som sagt sällan de lätta tälten som saknar absid, utan de tunga.

Det där med 500 gram för absiden handlar också om tunga tält. För dubbla den vikten får man ju TVÅ absider och dessutom ett helt tvåmanstält på köpet. :)

Absidens vara eller inte vara handlar nog mer om smak än om vikt.
 
definiera absid

Jag tycker vissa i tråden uttrycker sig något oklart. Jag antar att de flesta talar om GT-absidens vara eller icke vara. Men som visats i tråden finns det tält helt utan absid.
Jag som fortfarande kör med mitt gamla fjällräven termo66 vars absid är väldigt liten kan inte se mig behöva mer än absiden i t ex ett vanligt Nammatj eller Nallo. Jag har tittat på dessa uppslagna och jag tycker det ser ut som de absiderna är tillräckligt stora för matlagning och kängor.

Jag har själv inte varit med om att mina kläder är så leriga och skitiga att jag inte kan ta in dem i tältet.

Om jag skulle vilja ha ytterligare komfort så verkar Kaitum eller Keron som bättre val med sina raka gavlar, överlägsna ventilation, och två absider.
Frågan för mig blir Nammatj/Nallo vs Keron/Kaitum. Lättvikt vs komfort.
 
Och jag har hela tiden antagit att vi menar absid när vi skriver absid. :)

Ja, men det kan vara bra att förtydliga, det finns många som tycker att en absid innebär att det är ett för de mesta brukbart utrymme (tänk ordet "för-tält" dvs som ett mindre tält i sig). I dessa personers sinne så räknas tex inte absiden på de ovan länkade "FORCE TEN VITESSE 200 TENT" som en absid utan bara som en plats för kängorna och ev ett kök när man ligger i sovsäcken.

Personligen skulle jag nog kalla allt utdraget utrymme för en absid...gränsfallet är väl "bak-absiden" på HBs niak, dvs inte absiden vid ingången utan den utan ingång på baksidan.

Jag skulle inte vara bekväm i ett tält som går "längs med" sovriktning, det skulle kännas lite för mycket som en puppa, jag föredrar tält i stil med HBs stalon där man har bågar som går längs med liggriktningen och två rejäla absider på sidorna, alternativ som jag har nu ett ryggåstält där man sover tvärs nocken mellan pinnarna och inte längs med den.

Som det är nu går vårt 2-4 manna utan innertält lös på 1800 coh då är det ett modultält som har många "onödiga" bragkedjor för koppling och har en mycket kraftig väv (HBs kerlon SP). Ligglängden är nästan 3 meter så det är en hel del "lyx-utrymme" i detta också. Skulle man sy om den i lättare väv och utan kopplingsdragkedjor och inte ha med den mängden tältpinnar som vi har skulle man nog kunna få ner det till kilot skulle jag tippa.

Man kan tänk lätt i flera avseenden...jag gör det för att lyxa till det för mig!
 
Liknande trådar

Liknande trådar