Vikt på packningen - Omröstning

Ange packningens grundvikt, dvs utan förbrukningsvaror som mat och bränsle

• Under 2,3 kg - Super ultralätt

Röster: 1 0.8%
  • Mellan 2,3 kg och 5,5 kg - Ultralätt

Röster: 8 6.5%
  • Mellan 5,5 kg oc 9 kg - Lättvikt

Röster: 40 32.5%
  • Mellan 9 kg och 14 kg - Traditionell

Röster: 46 37.4%
  • Över 14 kg - Tyngre

Röster: 28 22.8%

• Totala väljare
    123
Har aldrig vandrat i en vecka men tror absolut inte att en sådan packning skulle väga så lite som 14 kg (eller mindre). Bara min säck går på 3,1 kg.
Förra årets 14-dagarstur gick på 22 kg, vilket jag var grymt nöjd med :)

Varför måste du ha en ryggsäck som väger 3.1 kilo??? Om du får ner säckens vikt med 2 kilo är du redan nere på 20 kilo startvikt. 1 kilo lättare sovsäck 19 kilo och två kilo lättare tält 17 kilo... Får du ner vikten på köket med ett kilo är du nere på 16 och liggunderlaget kan säkert lättas med minst 500 gram - 16.5 kilo...

Om du dessutom drar bort vikten på maten - vad hamnar du på då? ;)

Fast det var ju inte lättpackning tråden handlade om utan vad folk faktiskt bär... Förlåt...

Både denna och förra gången jag fjällvandrade (båda låg på 7-8 dagar) blev det cirka 26-27 kg på ryggen (allt medräknat). Lite onödiga saker jag har är en onödigt stor och tung ryggsäck (Bergans Viking 130, 4.5 kg (nästa gång kör jag kanske med Crux AK70 på 1.6 kg), 2 par vandringskängor (kan jag spara in nästan 1.5 kg på; mina Hanwag Alaska GTX med Superfeet känns som träbitar jämfört med Salomon Ultra 2 GTX som jag gick i 85 % av tiden den senaste vandringen), ett onödigt stort tält för 1 person (North Stars WBT2, jag såg en UL:are som körde med ett "2"-manstält på 0.9 kg), onödiga vandringsbyxor (Haglöfs mid flex, räcker utmärkt med ett par luftiga träningsbyxor samt ett par regnbyxor). Utöver detta finns det lite smått o gott att spara in på (hade med en långärmad ulltröja trots att kortärmad + fleece funkar bättre).
Jag har lite fotoutrustning (600 g kompaktkamera, 900 g stativ, 5 stk extrabatterier (tog 5000 bilder på senaste vandringen men hade kunnat ta det dubbla)) med också, som jag inte kompromissar med. Nästa gång det blir vandring på 7+ dagar kommer jag nog att ha med mer fotoutrustning (1 kg kamera + kanske 2 objektiv) vilket motiverar viktnedgång på övriga komponenter.

Min kamerautrustning kvalar oftast in i gruppen "traditionell". Sen brukar jag väl ha med lite annat smått och gott också.. :)

Ryggsäcken packad med alla prylar - exklusive mat, vatten och bränsle. Du räknar inte heller med extraprylar som stavar, glasögon, kamera, kikare etc och det du har på kroppen.
/Ingvar

Min kamerautrustning kvalar oftast in i gruppen "traditionell". Sen brukar jag väl ha med lite annat smått och gott också.. :)

Just kamera räknas inte i grundutrustningen. Men visst väger det, min kamera med två objektiv ligger på nästan 3 kg och då tillkommer stativ :p

Varför måste du ha en ryggsäck som väger 3.1 kilo??? Om du får ner säckens vikt med 2 kilo är du redan nere på 20 kilo startvikt. 1 kilo lättare sovsäck 19 kilo och två kilo lättare tält 17 kilo... Får du ner vikten på köket med ett kilo är du nere på 16 och liggunderlaget kan säkert lättas med minst 500 gram - 16.5 kilo...

Om du dessutom drar bort vikten på maten - vad hamnar du på då? ;)

Fast det var ju inte lättpackning tråden handlade om utan vad folk faktiskt bär... Förlåt...

Ditt resonemang är vettigt och önskvärt :)

Kom visserligen just på att mina 22 kg var ink. mat. Så utrustningen i sig väger nog inte mycket över 15 kg iaf. Till ryggsäcken resonerar jag som så att det är skillnad på 20 kg och 20 kg. Att bära 20 kg i en säck som är gjord för tunga (20+ kg) packningar (och därmed väger säcken i sig mer) gör att det blir 20 lätta kg. Går själv med en Arcteryx Bora 80.
Vad jag skulle behöva banta ner är vikten på mitt multiverktyg.

Ditt resonemang är vettigt och önskvärt :)

Kom visserligen just på att mina 22 kg var ink. mat. Så utrustningen i sig väger nog inte mycket över 15 kg iaf. Till ryggsäcken resonerar jag som så att det är skillnad på 20 kg och 20 kg. Att bära 20 kg i en säck som är gjord för tunga (20+ kg) packningar (och därmed väger säcken i sig mer) gör att det blir 20 lätta kg. Går själv med en Arcteryx Bora 80.
Vad jag skulle behöva banta ner är vikten på mitt multiverktyg.

kutmsta?

Du anger att din Arcteryx Bora 80 väger 3,1kg (antar att du har storlek Regular). Har du vägt den eller accepterat Arcteryx angivna siffra? Jag har själv en Bora 80 storlek Tall (2008 års modell), och såg att min packlista angav 3500g medan Arcteryx anger 3,2kg på sin hemsida. Detta gjorde mig lite undrande, varför jag kontrollvägde min säck och den väger 3470g tom utan regnskydd. Kolla så inte du också har en glädjesiffra.

Inte svårt!

Jag vill ansluta mig till de som från början förstod vad trådstartaren menade med "grundvikt" i sin frågeställning:)
Nema problema!

Lätt packning

Jag tillhör dom som får bära tungt på mina vandringar. Dels på min förmåga att ta med mycket braohagrejor i ryggsäcken. Sedan vill jag gärna ha ha ett glas vin till maten och lite lyxig mat ,det väger också en del. Köper på senare tid endast lättvin till mina längre vandringar, men har väl inte märkt någon större skillnad

kutmsta?

Du anger att din Arcteryx Bora 80 väger 3,1kg (antar att du har storlek Regular). Har du vägt den eller accepterat Arcteryx angivna siffra? Jag har själv en Bora 80 storlek Tall (2008 års modell), och såg att min packlista angav 3500g medan Arcteryx anger 3,2kg på sin hemsida. Detta gjorde mig lite undrande, varför jag kontrollvägde min säck och den väger 3470g tom utan regnskydd. Kolla så inte du också har en glädjesiffra.

Min bora 80 från 1998 eller nått i tall väger 3,2 kg. Den ligger i förrådet sedan nästan 10 år...

kutmsta?

Mycket riktigt! Jag har storlek Regular. Det där med vikten kände jag däremot inte till. Är ingen större viktjägare så länge de är skönt att bära men kan ju vara värt att kolla upp.

Gisses... Trodde jag bar på mindre än vad jag gjorde... Gjorde ett snabbt excelark med uppskattningar blandat med uppgifter från leverantörer... Det visade sig att en veckotur innebar grundvikt på 35 kg. (excl mat och vatten som borde uppgå till 18 kg)
Men då bär jag visserligen för 3 st.
Så utslaget på 3 pers blir det ju bara 12 kg... inte så illa :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg