Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät?

Jag tycker det är lite lurigt att få till en säker och enkel och smidig förslutning av sopsäcken. Att bara rulla den är suboptimalt. Såna påsförslutare funkar rätt bra.

Eller bara ett vanligt skosnöre... snurra öppningen några varv, vik dubbelt och knyt igen med två varv skosnöre och en stilig rosett. Det går snabbt, är väldigt okomplicerat, är en billig lösning och gör att jag i princip kan bada med ryggsäcken.

Sen beror det ju lite på vad man har för rutiner. Jag brukar inte behöva vara nere och rota i säcken under dagen (dagens mat har jag precis under locket eller i kameraväskan) och när jag är framme så drar jag upp i princip allt ändå.

Acrux har jag f ö inte provat, Camoscio, men för min egen del har sopsäckslösningen fungerat så bra att jag inte känner något behov av att söka efter ännu tätare ryggsäckar.
 
Detta kanske redan påpekats, men långt ifrån allt i säcken behöver ju packas vattentätt. För min del är det sovsäcken, lite kläder och eventuellt lite småsaker. (Känslig mat ligger tätt förpackad redan från början. Att ha en enda stor vattentät säck - med allting i - i ryggsäcken är väldigt omständligt.
 
Lundhags har ett par säckar som skall vara vattentäta, moon och AR 45

AR45 ser faktiskt vettig ut, snygg, praktiskt med stora nätfickor plus vattentät huvudsäck. något tung med man kanske kan fila av något hekto eller 2. Någon som hittar fler bilder som visar ryggsidan? En storlek men ställbart bärsystem, ofta brukar såna halvstora bli korta i ryggen för mig, så att höftbältet hamnar i armhålorna. (överdriver)
 
En variant

är förstås att följa Hackmans Regel som säger "det finns ingen dålig utrustning, bara dåliga väder", dvs. man ser till att ha vackert väder på turen. Jag har lyckats förbluffande ofta med den taktiken.
 
jag har en exped påse som är vattentät, den ligger längst med väggarna på min jam2, alltså fyller den ut rätt bra. den väger under 100 g, kostar inte så värst mycket. dessutom kan jag ha den som kudde. ser inga nackdelar med denna lösning. soppåse hade varit billigare men jag föredrar rullöppningens fördelar. Dessutom finns det varianter med kompressionsremmar som gör att man kan komprimera packningen rätt bra, något som kan vara användbart i en 50 liters säck.
 
Mitt största problem med regnöverdrag är att det känns så jäkla fel...
Håller med. Jag brukar inte heller ha det med, men efter att ha sett hur lätt, torr och ren min sambos ShoSho 50 är efter en veckas ruskväder håller jag på att omvändas. Min blötklump i absiden, hennes torra säck i tältet. Det värsta är att hon bär en veckas packning i den utan knot och har full koll på alla grejor i bottenöppning, dubbla lockfickor, sidofickor osv. ShoSho kan ju bara inte vara rätt, den såldes ju i varenda sportbutik och i stora volymer. Billig var den också och det enda folk brukar klaga på är att bärsystemet inte pallade 30 kg, men det gör å andra sidan inte mina fötter heller.
 
hittils

mycket svår kombination.

ett försök: golite jam2 + exped vattentätt säck, 40 liter i säcken. Vattentät, slitstark (för att vara en ryggsäck på 600 gram) samt lätt.

Tack för tipset!''

Jag har haft tid att kolla runt lite idag på möjliga rekomendationer:

lättast blir golite jam 2 med Sea To Summit
"Ultra-Sil Pack Liners"

= 620g + ca 90g
710 gmed innersäck alltså

Poblemet blir pålitligheten,

siliconbelagd nyon i innersäcken med sydda tejpade sömmar är inte
direkt starka eller långvariga grejor.

möjligen kunnde jag ha 2 sådana innersäckar,
800 gram.


ryggsäcken har jag inte haft i handen eller granskat

A ndra alternativ hamnar med en pålitlig innersäck på 1,5 kg
och då är jag tillbaka till ruta 1.

vill du berätta mer om jam 2?

/H
 
Senast ändrad:
jag har en exped påse som är vattentät, den ligger längst med väggarna på min jam2, alltså fyller den ut rätt bra. den väger under 100 g, kostar inte så värst mycket. dessutom kan jag ha den som kudde. ser inga nackdelar med denna lösning. soppåse hade varit billigare men jag föredrar rullöppningens fördelar. Dessutom finns det varianter med kompressionsremmar som gör att man kan komprimera packningen rätt bra, något som kan vara användbart i en 50 liters säck.

Kan du berätta mer om säcken jam 2

det som får mig att backa är slitage och säkerhet i första hand

Har man i princip inget med sig utom säcken så ska den tåla en hel del slit och släng
skrapning, hamnar man i vattnet oförutsett så får den gärna vara pålitlig som livboj.

situationer kan alltid uppstå som kan kosta en säcken, men utgångsläget väljer jag ju själv


/H
 
Jam2 kommer till addnature senare i vår plus en del andra affärer. jag köpte min på oneoutdoor, den skickades med bud på 4 dgr. och priset var omkring 1100, till skillnad mot addnature där leveranser verkar ta evigheter.
Om du vill ha en säck på 600 gram blir hållbarheten lidande, helt klart. dock har jam2 dyneema ripstop vilket jag tycker känns mycket mer hållbart än exempelvis materialet i granite gears virga som också väger runt 600g. packar man jam2 rätt så funkar höftbälte och axelremmar ganska bra även för lite tyngre packning.
Om du vill gå upp i vikt så är arcteryx needle bra, väger 2 kg, 65 liter och genomtänkta detaljer.
 
Kan du berätta mer om säcken jam 2

bilder på den kan du enkelt googla fram. När jag packar den så har jag ett therm a rest liggunderlag som blidar ett rör i säcken. I detta rör sätter jag sedan min vattentätta exped säck med allt som jag vill ha med mig. utanför säcken har jag vandringstavar samt regnkläder i den yttre fickan. ovanstående packning gör att hela säcken blir ganska stabil. Innan jag köpte den kollade jag igenom många alternativ, bl.a. gossamer gear maripossa som jag också tror är mycket bra. Om man har en luftät innersäck som är vattentät så kan ju det fungera som en livboj. Dock undrar jag om du inte ska ha en stridssäck, det låter så på din aktivitets beskrivning ;)
 
Jam2 kommer till addnature senare i vår plus en del andra affärer. jag köpte min på oneoutdoor, den skickades med bud på 4 dgr. och priset var omkring 1100, till skillnad mot addnature där leveranser verkar ta evigheter.
Om du vill ha en säck på 600 gram blir hållbarheten lidande, helt klart. dock har jam2 dyneema ripstop vilket jag tycker känns mycket mer hållbart än exempelvis materialet i granite gears virga som också väger runt 600g. packar man jam2 rätt så funkar höftbälte och axelremmar ganska bra även för lite tyngre packning.
Om du vill gå upp i vikt så är arcteryx needle bra, väger 2 kg, 65 liter och genomtänkta detaljer.

Hej!
Hur länge har du haft säcken och vad har den utsatts för?
Hur rivkänslig är den tex för törne, eller asfalt , sticker det igenom, eller river det upp ytludd?

Om jag går upp i storlek så har jam en storebror (pinnacle på upp till 76 liter

/H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg