Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät?

Överdrag då?

Om det bara är regntäthet man är ute efter och inte ska klättra så kan man ju använda ett ryggsäcksöverdrag. Ett välsittande överdrag i tunnt tyg behöver inte väga mer än en innerpåse och har flera fördelar framför en sån:
1. Ryggsäcken blir inte tung av vatten.
2. Ryggsäcken blir trevlig att lägga i tältet även vid regn.
3. Överdraget kan användas som absidgolv/tarpgolv.
4. Saker man spännt utanpå ryggsäcken som t.ex cellplast-liggunderlag håller sig torrt.
5. Alltihopa torkar fort.
6. Man kan använda ryggsäckens bottenöppningar och ytterfickor om den har såna.

Nackdelarna är
1. Man ser ut som en typisk fjällvandrare. Av någon anledning jag inte förstått så är det tuffare att ha en dungsur ryggsäck med packpåse inuti än att ha ett ryggsäcksöverdrag.
2. Det kan bli fladdrigt när det blåser, speciellt om man har ett för stort överdrag.
3. Om det regnar vansinnigt mycket så blir ryggsäcken våt från ryggsidan.
4. Om man badar med säcken så blir den våt.

Lite konstigt att de har uppfunnit ryggsäcksöverdrag som inte tar åt sig vatten, men misslyckats med ryggsäcksvävarna. Om man sydde ryggorna i ryggsäcksöverdragsväv skulle ju problemet vara löst!

Fördelen med vattensäkra innerpåsar att förvara kläder, sovsäck, mat i är att man kan låta påsarna ligga framme i tältet/kåtan utan att ens saker fuktas ner av den fuktiga luften. Behöver inte hålla på och stuva saker upp och ner i ryggsäcken. Inte bara regn blöter ner utrustning.

Bäst är såklart en regntät ryggsäck, en sopsäck och vattentäta innerpåsar;-)

Raskesven

Jag brukar alltid förespråka sopsäck. Jag har ännu inte testat någon ryggsäck som är helt vattentät för även i de som ska vara täta tycker jag det kommer in fukt om man är ute länge i fuktig väderlek. Ryggsäcksöverdrag tycker jag är skit. De hjälper bara mot det direkta regnet men är man ute en längre tid och det är fuktigt och blött så hjälper det inte mycket, fukt dras in ändå i ryggsäcken. Vattentäta packpåsar i all ära, men de väger och de kostar. Jag använder en lite tjockare sopsäck (smittskyddssäck) och det har varit det allra bästa för mig. Enkelt, billigt, lätt och effektivt.

Jag brukar alltid förespråka sopsäck. Jag har ännu inte testat någon ryggsäck som är helt vattentät för även i de som ska vara täta tycker jag det kommer in fukt om man är ute länge i fuktig väderlek. Ryggsäcksöverdrag tycker jag är skit. De hjälper bara mot det direkta regnet men är man ute en längre tid och det är fuktigt och blött så hjälper det inte mycket, fukt dras in ändå i ryggsäcken. Vattentäta packpåsar i all ära, men de väger och de kostar. Jag använder en lite tjockare sopsäck (smittskyddssäck) och det har varit det allra bästa för mig. Enkelt, billigt, lätt och effektivt.

Håller helt med; jag brukar köra med sopsäckar för trädgårdsbruk, de är sega i materialet för att stå emot kvistar och pinnar när man röjer rabatter och buskar. En sådan av den modell jag har väger 76 g, om man är nervös för att den ska paja kan man utan problem ta med en i reserv. Den tar ingen plats att tala om...

Jag brukar alltid förespråka sopsäck. Jag har ännu inte testat någon ryggsäck som är helt vattentät för även i de som ska vara täta tycker jag det kommer in fukt om man är ute länge i fuktig väderlek.

Jag undrar om Acrux verkligen släpper in fukt. Har du provat den?

Lite konstigt att de har uppfunnit ryggsäcksöverdrag som inte tar åt sig vatten, men misslyckats med ryggsäcksvävarna. Om man sydde ryggorna i ryggsäcksöverdragsväv skulle ju problemet vara löst!
Det beror nog på att överdragen är så mycket tunnare. Eftersom man bara har det på när man har ryggsäcken på ryggen så kan man göra det i tältduk. En del nya ryggsäckar har faktiskt rätt bra vävar som inte tar åt sig vatten, den du länkade till i denna tråden såg bra ut.

Det beror nog på att överdragen är så mycket tunnare. Eftersom man bara har det på när man har ryggsäcken på ryggen så kan man göra det i tältduk. En del nya ryggsäckar har faktiskt rätt bra vävar som inte tar åt sig vatten, den du länkade till i denna tråden såg bra ut.

Jo, jag vet. Jag kverulerade bara lite. :)

En annan grej är att impregnering och pu-beläggning på en ryggsäcksväv slits. Impregnera om kan man göra, men det är bökigare att lägga på ny beläggning. Ett regnskydd slits inte lika mycket, och kan dessutom bytas för en billig peng.

Men som sagt, har man en ryggsäck med lös säck kan man byta själva säcken för ett par hundra om den börjar suga åt sig vatten.

Trots det tror jag att man kommer ganska långt om man silikontätar sömmarna på en säck och håller den välimpregnerad. Kanske kan man till och med måla silikon på eller i säcken, som man gör med tex tältgolv för att liggunderlaget inte ska halka.

Mitt största problem med regnöverdrag är att det känns så jäkla fel...

Nackdelen med vattentäta säckar är väl att dom bara har en öppning..
Jag vill inte behöva riva ut allt i ryggsäcken för att få upp tält, men ej heller dra upp tältet först för att få upp kök+mat, eller kläder för den delen.

Oj va jag skulle sakna öppningen i botten.

Jag kanske borde ha regnskydd till min osprey aether, men jag väntar på att jag ska se problemet med att va utan, men sen kanske!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg