viilket rep ska man ha?

Jaja, jag tog väll kanske i lite väl mycket. Embl, du behöver inte läsa igenom alla dina böcker, så viktigt är det inte. Lite nyfiken bara.

Eftersom vi inte tycks vara helt eniga om sakfrågan här på forumet (behöver tunga klättrare välja ett tjockare rep) skickade jag ett mail till några tillverkare. Har bara fått svar från BEAL än så länge. De skriver att dels testas ju repen med 80kg som vikt så väger man 90kg är inte det speciellt mycket mer tycker de. Sedan skriver de att man som tung klättrare "snarare ska leta efter ett rep med lågt fångstryck" än bry sig om diametern. Ni som kan era fångsryck vet att de tjockaste repen inte är de med lägst fångstryck.

Angående att det ska finnas klätterlitteratur som rekomenderar tunga klättrare att välja tjockare rep svarade representanten för BEAL så här "Jag har inte sett det själv och kan inte minnas att jag har läst det även då jag har plöjt de flesta av alla ref. böcker inom klättring. Men även om det skulle stå så någonstans så har man missat målet."

Det kanske inte är att förvåna att Beal inte tycker det spelar någon roll hur fort ett rep nöts ut.

Jag är en kalenderbitare av absurda mått och vet att fångrycket är nästan oberoende av tjockleken, förutom att de allra tunnaste repen brukar ha höga fångryck

För Beal är siffrorna:

joker 9.1 mm 7,90 -- 8,10 kN
stinger 9.4 mm 7,60 - 7,80 kN
booster iii 9.7 mm 7,00 - 7,20 kN
tiger 10 mm 7,50 - 7,60 kN
flyer ii 10.2 mm 7,25 - 7,40 kN
edlinger 10.2 mm 7,8 - 8 kN
top gun 10.5 mm 7,35 - 7,40 kN
apollo ii 11 mm 7,50 - 7,60 kN

För minimalt fångryck skall man alltså välja booster iii (9.7 mm) eller Top gun (10.5 mm)

Om detta med tunga klättrare och tjocklek på rep. Kan man inte se det så här:

Säkerhetsmässigt är det inga större problem om man inte väger över 150 kg eller så. Repet går inte av i första taget även om det är ett singelrep runt 9 mm.

Fångstryck är en viktig faktor. En tyngre person som gör ett 4 m ledfall bygger upp mer rörelseenergi som ska tas upp. För att inte skada sig måste energin tas upp långsamt.

Sist kommer kostnad och livslängd. Ett tunt rep slits fortare. Tål färre faktor 1 fall och tappar sin elasticitet fortare med upprepade fall. En tyngre person borde slita ut repet än fortare, så den bästa combon bör vara ett tjockare rep med hög elasticitet. Speciellt om man tänker pressa sig och räknar med en del fall.

Själv har jag dock valt ett tunt singelrep på 8,9 mm, trots mina knappa 90 kg i strumplästen. Jag vill att det ska fungera i bergen, på is, mix, glaciär. Och då blir vikten en viktigare faktor än antalet faktor 1 fall det klarar. Det går många urborrade tandborsthandtag på ett par mm över 60 m. Då får jag klättra efter de begränsningar repet har och ta kostnaden om jag sliter ut det tidigare.

Spelar det så stor roll rent säkerhetsmässigt med repval? Oavsett vad man väger. Utöver att det inte är helt utslitet och är utformat för trad, sport eller vad man nu ska ha det till?

Mitt första rep för ett år sedan var ett Beal Top Gun. I efterhand tycker jag det var alldeles för tjockt och kostade alldels för mycket. Nu efter att två personer vägrat klättra på det gamla repet köpte jag: http://www.bananafingers.co.uk/beal-edlinger-60m-p-247.html det lär ju inte slitas ut dubbelt så snabbt som det dyrare repet. Och har redan räddat mig vid flera tradfall :) Har svårt att tro att det det kan vara värt att lägga dubbelt så mycket pengar som en del rep kan kosta, om man inte av någon grund är ute efter något väldigt specifikt....

Hasselabon: Kul att du hörde med Beal! Bra svar också!

Lite så... Många bromsar vill ha rep mellan 9-11 mm, eller 10-11mm (grigri). Så säkerhetsmässigt bör vi anpassa repen efter våra bromsar (och klämmor och trissor) i första hand. I vissa fall är det fördelaktigare med ett tjockare rep (när vi slänger oss över vassa kanter) eller tunnare rep (när vi har dåliga säkringar) eller impregnerat rep (när vi klättrar i blött) eller slitstarkt rep (när vi topprepar).
Angående att repen skall hålla länge tror jag en repsäck och försiktigt handhavande förlänger repet mycket mer än vilken sorts rep vi köper, dessutom är jag av åsikt att vi ska byta rep ibland. Läskigt när vi ser utomhusrep som ser ut som om de är stulna ifrån klätterlabbet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9
rockmater Repsolo med 9.7 mm rep? Klättring allmänt 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg