viilket rep ska man ha?

[...]

Om du ska ha inpregnering eller inte är svårt. Inpregnerade rep slits lite långsammare och absorberar (naturligtvis) inte lika mycket vatten som oinpregnerade rep. Ska du bara klippklättra så är det senare oftast inget större problem då de flesta åker hem när det börjar droppa för mycket. Är budgeten pressad kan du mycket väl klara dig med ett oinpregnerat. Ska repet användas på större berg och på is och snö bör du definitivt ha inpregnering.

Per

Förutom att inga källor (eller logik) säger att impregnering ger hållbarare rep, och att impregnering slits bort fortare än man hinner säga bu, så är det väl så att rep för större berg och is är rep nummer två man köper?

Det är onödigt att topprepa på snygg-rep...

så detta borde funka alldeles utmärkt som ett första rep dådå?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MAMMUTVERTEX70

eller

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EDELRID_PYTHON70M

Vad ja läste innan så e det bra med ett tjockare rep pga att jag är lite större? (90+kg)

Jag har Python repet för just enklare sportklättring och topprep. Utmärkt rep, ser väldigt lite slitage på det. Det enda som irriterar är vikten när anmarschen är 3 km och klippan är 15 meter hög, och det även om jag enbart har 60 meters varianten :) Utmärkt första rep, håller med tidigare talare, lägg inte för mycket pengar på första repet när man i alla fall fikar om det börjar regna :)

Det ser ut att vara fina rep för det som efterfrågas. Har aldrig hört talas om att man skulle behöva ett tjockare rep för att man väger 10- 20 kg mer än vissa andra klättrare (inte läst heller och jag har läst en del klätterlitteratur). Om du inte gör något konstigt så håller ett enkelrep för de påfrestningar det utsätts för under klättring. Får man problem beror det på andra faktorer i säkringskedjan. 70 meter är som antyds ovan ganska långt om man klättrar i Sverige men det har absolut sina användningsområden även det.

Det ser ut att vara fina rep för det som efterfrågas. Har aldrig hört talas om att man skulle behöva ett tjockare rep för att man väger 10- 20 kg mer än vissa andra klättrare (inte läst heller och jag har läst en del klätterlitteratur). [...]

Tror det nämns ibland i litteratur. Men mycket i klätterlitteraturen är baserat på vad någon lärde sig av sin polare som lärde det sig av sin polare som lärde det sig av sin pappa som lärde sig det sig av sin mamma som tog äpplen och bananer och uppfann sockerkakan. Ungefär så vetenskapligt kan vissa bidrag i klätterlitteraturen vara. (Sedan är det mycket logos och etos, inte så mycket patos :))

Poängen är väl att det oftast är olika egenskaper som efterfrågas på ledrep och topprep.
På ledrep vill man oftast ha lågt fångryck därmed mycket dynamisk förlängning, medan man för topprep oftare vill ha en liten statisk förlängning.
Dessa egenskaper är ofta men inte alltid funktioner av repdiametern och sinsemellan motverkande.
Beal Booster som länkades tidigare har t ex nästan 10% i statisk förlängning, som mäts vid 80 kg belastning. Hänger du då ett topprep på en 15 m klippa och blir säkrad från marken, så kommer du nästan att nudda marken med fötterna om du sätter dig i selen på 3 m höjd. Väger du 10-20 kg mer blir töjningen ännu större.

Ett rätt typiskt sätt att köpa sin första rep kanske är:

Först ett lite robust rep, gärna 10,5* mm för topprepning och ledklättring.
När detta varit med ett par år, skaffar man ett till som både är tunnare och mjukare, och det hänger man i så lite som möjligt. I det läget kan första repet ha fått bli pensionerat och används då ändå några år som topprep.

Så småningom är det inte heller fel att skaffa ett statiskt rep, som man har som topprep, och rep för att hänga på när man borstar leder eller liknande.

Problemet är möjligen att man rätt snart har två rep att bära med sig till klippan, men är man inte ensam så funkar väl det också.

*numera kanske 10-10,5 mm

Tycker själv att det är väldigt trevligt med ett 40 meters rep för inomhus och småklippor (som är extremt vanliga i sverige).

Väger mindre, får plats i ryggsäcken, går snabbare att coila, trasslar mindre.

Har givetvis ett 60 också, men är sjukt nöjd med mitt 40-meters.. har använt det mycket mer än mitt 60. Väl värt investeringen, då de brukar vara ganska billiga.

Tror det nämns ibland i litteratur. Men mycket i klätterlitteraturen är baserat på vad någon lärde sig av sin polare som lärde det sig av sin polare som lärde det sig av sin pappa som lärde sig det sig av sin mamma som tog äpplen och bananer och uppfann sockerkakan. Ungefär så vetenskapligt kan vissa bidrag i klätterlitteraturen vara. (Sedan är det mycket logos och etos, inte så mycket patos :))

Vilken litteratur menar du att det står i? Den jag i huvudsak läst är skriven av instruktörer och bergsguider som utbildar och examinerar instruktörer. Den fungerar även som kurslitteratur på sådana kurser. Ska man ifrågasätta sådana källor bör man vara mycket kunnig. Jag tvekar på om du verkligen lever upp till det. Tiden då klätterlitteratur kunde skrivas bara med åsikter från klätterkompisar är nog förbi.

Vilken litteratur menar du att det står i? Den jag i huvudsak läst är skriven av instruktörer och bergsguider som utbildar och examinerar instruktörer. Den fungerar även som kurslitteratur på sådana kurser. Ska man ifrågasätta sådana källor bör man vara mycket kunnig. Jag tvekar på om du verkligen lever upp till det. Tiden då klätterlitteratur kunde skrivas bara med åsikter från klätterkompisar är nog förbi.

Det är ingen tävling, men jag ser ofta "mythbusters" som utför diverse tester på olika saker. Jag menar inte att klätterlitteratur är fel, jag menar bara att den ofta baseras mer på erfarenhet och praxis än på faktiskt utförda tester. Om du verkligen vill veta vilken bok jag läste att tjockisar skall ha tjocka så kan jag kolla upp det.

Att tyngre klättrare bör ha fetare rep är självklart. Den som tror det är något jag hittar på kan ta och jämföra mellan rep som använts i huvudsak av en sportklättrare som väger <50 kg och en som väger >80 kg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9
rockmater Repsolo med 9.7 mm rep? Klättring allmänt 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg