Vifta liv i elden ?

Lästips: Yngve ryd Boken ELD, om ni inte har läst den vilket de flesta har gjort. Har provat många tips när de är som surast. Men de har inte alltid fungerat. Kanske är fråga om träning?? När man tänker efter har man legat rätt många gånger blåsande och viftande.
Har hört att färskt vide är bra när allt är surt. Färsk björk ska va hyfsat lätteldat iaf i norra sverige.
:cool:

Lästips: Yngve ryd Boken ELD, om ni inte har läst den vilket de flesta har gjort. Har provat många tips när de är som surast. Men de har inte alltid fungerat. Kanske är fråga om träning?? När man tänker efter har man legat rätt många gånger blåsande och viftande.
Har hört att färskt vide är bra när allt är surt. Färsk björk ska va hyfsat lätteldat iaf i norra sverige.
:cool:
Ska till mig det tipset, har eldat eldar sen 12 årsåldern är nu 49 år, tror jag vet vad som brinner.
Jag tror jag kan fixa en eld när jag är ute.
Tack för tipset om vide, har inte provat det för jag trott att det var för vattenfylld ved...
Ska testa det nästa gång jag är ute.
peter

När det gäller tändsstickan så beror det för min del på om det blåser. Tänder man mot sig så kan man hålla stickan liksom i sin kupade hand så den är vindskyddad. Det är svårare (tycker jag) om man tänder från sig.

Men den här tändstickan...

Är rätt metod att med ett lagom tryck släpa den längs plånet (oavsett riktrning), eller ansluter ni er till den skolan som liksom riktar ett distinkt hugg med tändstickan mot plånet?

För övrigt tvingas jag erkänna att jag både viftat och blåst flera gånger. Ja jag vet att det ska betraktas som ett nederlag och avsteg från den rätta eldvägen, men så är jag bara en stackars syndare i skogen...

Jag sätter stickan mot plånet och drar den snabbt längs plånet och sen bort.

Att liksom "hugga" tycker jag ökar risken för att stickan bryts eller att tändsatsen lossnar från stickan.

Ibland håller jag t.o.m. fingret ovanpå tändsatsen när jag drar stickan (det knep man använder om man t.ex. klyver stickorna för att snåla). Givetvis måste fingret bort när tändsatsen börjar brinna, men det brukar inte vara något problem.

Men den här tändstickan...

Är rätt metod att med ett lagom tryck släpa den längs plånet (oavsett riktrning), eller ansluter ni er till den skolan som liksom riktar ett distinkt hugg med tändstickan mot plånet?

För övrigt tvingas jag erkänna att jag både viftat och blåst flera gånger. Ja jag vet att det ska betraktas som ett nederlag och avsteg från den rätta eldvägen, men så är jag bara en stackars syndare i skogen...
Som trådstartare måste jag förtydliga det här med att "vifta" liv i elden.
Viftar gör jag lågt intill glöden från sidan, med snabba korta viftningar så blir det fart på glöden som i en ässja, var det rätt stavat? Ingen aska flyger då upp, och de blir en j-a fart på elden....
Jag tror att många gör så här men vill va lite macho o inte erkänna att man "viftar " liv i elden.
Det verkar som alla friluftsmänniskor läst nån bok om indianer som ligger ner o pustar på elden, o så ska man göra, basta!, Fy va fult o göra något annat!
Ett tips! vifta liv i elden när ingen ser på, så du inte blir betraktad som en dålig friluftsmänniska...
peter, syndaren....

Jag blåser och skäms inte ett dugg. Eldblåsare, kom ut ur ur garderoben och förenen er!
Vad tändstickan anbelangar är jag nog en "huggare". Mest för att det ser fräckast ut....

Jag blåser och skäms inte ett dugg. Eldblåsare, kom ut ur ur garderoben och förenen er!
Vad tändstickan anbelangar är jag nog en "huggare". Mest för att det ser fräckast ut....
Eldviftare! stå inte i garderoben, där står redan eldblåsare, förenen eder !
Vår existens är hotad ! Vifta bort alla argument om eldblåsning, gå inte på den blåsningen....
peter

Sittunderlag och simglasögon.. många bra tips. Funderar på någon form av bärbar tryckluft som lättviktsprodukt. Skulle man ju slippa både blåsa, vifta och använda simgasögon:)

Ja tycker dock de räcker med att vifta och blåsa eller vad man nu vill.. Bara de brinner och lite rök i ögonen har väl ingen dött av..

Ul

Ultralätta varianten är att ta sugröret man har tandkrämen i (enligt vad jag har läst i en annan tråd).
Töm ut tandkrämen i pajformen/locket och blås på glöden genom sugröret.
När man har blåst klart är det bara att dutta i tandkrämen i röret igen.
Som bonus får man en lite röksmak på tandkrämen.
Vikt: 0g (man har ju ändå sugröret med sig. I och för sig kan man ju välja att ta en lite längre bit sugrör för att det ska funka bättre för detta ändamål, då kan det bli ca 1,5g extra.

/OJ - lättpackar-wanna be

rör som skorsten

Någon som testat lösningen att ställa en bit rör ovanpå elden. Det blir som en skorsten som skapar drag för att elden snabbt ska bli varm.

Lärde mig det av en kvinna i Zambia som lagar all sin mat på eld.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg