Vifta liv i elden ?

Lästips: Yngve ryd Boken ELD, om ni inte har läst den vilket de flesta har gjort. Har provat många tips när de är som surast. Men de har inte alltid fungerat. Kanske är fråga om träning?? När man tänker efter har man legat rätt många gånger blåsande och viftande.
Har hört att färskt vide är bra när allt är surt. Färsk björk ska va hyfsat lätteldat iaf i norra sverige.
:cool:

Den färska björken går inte att elda med, den innehåller alldeles för mycket vatten. Däremot så är det suveränt att lägga ett par vedträn av färsk björk på elden när man går i säng. Den färska björken brinner egentligen inte utan ligger bara och kolar men på morgonen går det lätt att blåsa liv i glöden igen. På så sätt har jag hållit "liv" i samma eld under en hel veckas tid vid en fisketur. Tyvärr får man ju inte fälla levande träd så egentligen är det ju förbjudet.....

Angående videt så finns det en sorts dvärgbjörk (tror jag att det heter) som bara blir en-två decimeter hög. Den går att elda men det behövs ganska många för att koka kaffe, men det går om man ligger i.

Annars är det ju så att när man befinner sig till fjälls, och särskilt där det bara växer björk, är det hela tiden ett ständigt letande efter brännbara pinnar. Döda träd som fortfarande står upp har alltid ett par torra kvistar som går att använda. Lägg därtill ett ordentligt knippe näver så går det alltid att få upp en eld. Det gäller bara att börja leta i tid innan man drabbas av fältkoman......

Någon som testat lösningen att ställa en bit rör ovanpå elden. Det blir som en skorsten som skapar drag för att elden snabbt ska bli varm.

Lärde mig det av en kvinna i Zambia som lagar all sin mat på eld.

Aldrig testat men det var en klurig ide! Teoretiskt sett borde det funka, men hur får man röret att stå kvar ovanpå elden? Blir inte röret ivägen när man ska laga mat?

Den färska björken går inte att elda med, den innehåller alldeles för mycket vatten.

Samerna som Yngve Ryd intervjuat är inte fullt så kategoriska i sina åsikter:

"Björk och flera olika slags vide brinner bra fastän de är råa. Med rå menas att trädet lever när det fälls och att det eldas genast, utan föregående torkning. ... Levande råved brinner hur mycket som helst redan medan den är blöt. Ganska grova björkstammar brinner ordentligt redan efter en kvart. "

Kapitlet om råbjörk är drygt 20 sidor.

Jag kände en äldre Same som jag blev riktigt ordentligt avundsjuk på. Vi var på kalfjället, riktigt kalfjäll, en bra bit ovanför trädgränsen, när han sa att nu skulle vi koka kaffe. Ingen av oss hade kök med det visste jag. Vatten fanns och han fyllde pannan med vatten och satte den rakt på backen bland den lilla ljung som växte där. Han bröt små kvistar av ljung runtomkring där han satt och lade dem intill pannans yttersida på dess vindsida (vinden var svag men det fanns dock lite vind), tände med en ynka liten bit näver han hade i ryggsäcken och så matade han med tändstickstora ljungbitar tills all ljung var borta runtomkring där han satt. Då kokade kaffet.
Sånt är mobbing!

Dessutom, han blåste inte en enda gång!!!

Thomas

Vide är kanonbra att elda, såväl torr som färsk. Färsk vide ger en väldigt fin glöd, perfekt för att grilla saker eller lägga på en rökpåse med nyfångad fisk. Med en sån glödbädd kan man sen elda nästan vad som helst. Som tändmaterial på mer karga platser så brukar det alltid finnas kruttorra nåltunna rötter på backen. En näve sånt brinner väldigt bra och är perfekt som tändmaterial.

Samerna som Yngve Ryd intervjuat är inte fullt så kategoriska i sina åsikter:

"Björk och flera olika slags vide brinner bra fastän de är råa. Med rå menas att trädet lever när det fälls och att det eldas genast, utan föregående torkning. ... Levande råved brinner hur mycket som helst redan medan den är blöt. Ganska grova björkstammar brinner ordentligt redan efter en kvart. "

Kapitlet om råbjörk är drygt 20 sidor.

Dom kanske bara lurades för att få se svenskarna ligga och blåsa i röken........:)
Min åsikt är i alla fall att rå björk inte går att elda med, men prova gärna själv.

Jag kan konstatera att jag är en blåsare i början av eldningen. Dels för att det är lättare att rikta blåsvverkan på det område som behöver extra syre, dels för att det är enklare att reglera mängden. När elden väl har tagit sig ganska bra och det finns en riktig glöd (som inte riskerar att dö bara för att det kommer lite vindpustar), så kan jag hålla igång alt. öka intensiteten i glöden genom att vifta med närmaste lämpliga föremål (oftast min keps).

I fråga om tändstickor så drar jag.

Mvh /Joel

Klart man viftar, för annars måste man lämna sn sköna fina plats framför elden för att lägga sig ner på marken och stånka och stöna. Sen har man såklart en "pillepinn" för att rätta till elden.

Att tända en tändsticka är en hel vetenskap och jag vet en överlevnadsinstruktör som höll en lektion under en hel dag i just hur man tänder en tändsticka.
Tändstickshuvet ska vara i samma ände som pojkens på asken, asken vänds upp och ner och tändstickan tas ut från bottenänden. En bra vana är att huka sig öer asken så den alltid är skyddad från regn och vind (vinden i ryggen). Tändstickan slås sedan mot plånet i riktining mot dig. Stöd huvudet med långfingret. Kupa sedan tändstckan i handen tills den brinner ordentligt och är redo att föras till tändet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg